Hoofdmenu

Pontische meeuw

Gestart door Leon Olsthoorn, november 23, 2008, 19:17:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Deze meeuw kwam ik vorige week zaterdag tegen aan de buitenwatering in Katwijk. Het is al moeilijk om goede determinatie-info voor pontische meeuwen te vinden en deze vogel doet me twijfelen. Aan de ene kant zie ik een aantal kenmerken, aan de andere kant riep ik niet meteen "JA!".

Ik zie de volgende kenmerken bij de achterste vogel:

Voor pontische meeuw:
-Boa in de nek en klein beetje bruin rond oog
-Lang en plat voorhoofd
-Poten lijken langer dan van meeuw op de voorgrond
-De snavel lijkt lang, maar niet echt extreem

Tegen:
-De vogel is niet opvallend langgerekt of slank
-De iris lijkt niet donker (wellicht iets donkerder dan van voorste vogel, maar dat lijkt me vooral door licht-inval te komen)
-De snavel lijkt me niet opvallend groenachtig
-Ik zie niet opvallend veel zwart in de vleugelpunt

Wie kan me meer zegge over deze achterste vogel en vooral uitleggen op welke kenmerken je tot de uiteindelijk determinatie komt:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En nog een tweede plaatje. Iets minder scherp, maar hierop is de pootlengte te vergelijken met de voorste vogel die iets minder ver in het water staat:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jos Welbedacht

#2
Dit is toch een Zilvermeeuw.
De snavel is veel te zwaar voor een Pontische Meeuw. Daarnaast is het oog inderdaad te licht.




Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Steven Wytema

nou om op je laatste vraag in te gaan:
- het oog is niet zwart (bij Pontische altijd),
- de boa is wel "aanwezig" maar lang niet zo contrastrijk als bij Pont (tov witte kop)
- snavel lijkt voornamelijk lang doordat de snavel van de voorste vogel van je af is gedraaid (en dus korter lijkt), en is verder behoorlijk dik
- poten zijn niet langer maar dat lijkt  (optical size illusion)
- verder zijn de tegenpunten ook niet allemaal altijd geldig, maar zeggen genoeg.
Steven Wytema


Leon Olsthoorn

Citeer- het oog is niet zwart (bij Pontische altijd),
Moet ik dan denken aan een oog als bij stormmeeuw of is het een donkere iris om een zwarte pupil?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

ruud_altenburg

De iris hoeft niet donker te zijn bij alle Pontische Meeuwen. Het is een kenmerk waardoor veel vogels opvallen maar het is niet diagnostisch.

Leon, jouw vogel is een 13 in een dozijn subadulte Zilvermeeuw. Een Pontische Meeuw uit deze leeftijdscategorie valt op door duidelijk langere vleugels, een nagenoeg witte kop met alleen wat lichte streping in de nek (niet van die vlekken als bij deze vogel) en een rondere kop met dunnere snavel (niet per se langer).

Hier een staan aantal voorbeelden: http://www.xs4all.nl/~daarruud/polen2/cachinnans.html
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam