Sluipwesp?

Gestart door Goyatlah, mei 09, 2006, 00:16:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Iets groter dan een centimeter, gefotografeerd op de Hoge Veluwe. Is dit een sluipwesp?

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Ja en misschien wel een spinnendoder (Pompilidae), verder kom ik zeker niet
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Oftewel een lastpak dus?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Th.Heijerman

Lijkt me de gewone wegwesp :-)

Theodoor

Stippen

#4
Weet je zeker dat je haren ziet op het laatste segment?

(ik zocht op internet naar determinatiekenmerken voor de gewone wegwesp en vond ze in dit artikel, pas later zag ik dat de auteur me niet geheel onbekend is)

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Op het achterste deel van het propodeum moeten ze zitten. Maar je kan het plaatje misschien naar Jacomijn Prinsen mailen? ...

Theodoor

Goyatlah

Kan deze discussie niet helemaal volgen. Heb nog een paar foto's, maar weet niet waar de identificatiepunten liggen, dus heeft het mi op dit moment geen zin om die op het web te zetten. En plaatjes emailen naar iemand waar ik geen emailadres van heb - is lastig  :unsure:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Bedankt Kees. Kan daar niets zien, kan oplichten van de foto helpen?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Geen haar te zien=Pompilidae sp.
Wel haar = Anoplius infuscatus (en dat is ook een Pompilidae sp.)
Contrast vergroten wil wel eens helpen, het is maar hoe ver je wilt gaan.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

#10
100 procent krop, verscherpt en opgelicht (geen haartjes dus?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Th.Heijerman

... ik heb eigenlijk geen verstand van spinnendoders want het zijn geen snuitkevers, maar bij A. infuscatus moet het 2-de sterniet toch oranje zijn, o.a. Maw, waarom is het geen A. viaticus?

Theodoor

Stippen

Het zijn ook geen lieveheersbeestjes!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

acherontia

Anoplius viaticus...... tenminste dat denk ik daar deze door Jacomijn Prinsen is gedetermineerd:

Goyatlah

Spinnendoder?  :lol:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Th.Heijerman

Ja, de gewone wegwesp is een spinnendoder ... er zijn zelfs snuitkeversdoders, maar dat zijn graafwespen en zeer schadelijk dus ...

Stippen

#16
Iemand heeft deze ooit als gewone wegwesp gedetermineerd, maar ik weet beslist niet meer wie en of dat een beetje betrouwbaar is.

http://kralingen.free.fr/spin.html

het was wel een prachtig gezicht!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Mooie foto's! Maar dit lijkt me een anders soort en hier zou wel eens het 2-de sterniet oranje kunnen zijn (zoals bij infuscatus. Maar misschien is het ook weer heel iets anders ...In het boekje van Bellmann wordtoverigens A. viaticus de gewone wegwesp genoemd. Maar je, wat heb je eigenlijk aan Nederlandse namen ...

Theodoor

Stippen

Dank je,
Ik denk dat het tijd wordt die Jacomijn Prinsen eens op de thee te vragen.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Mooie serie foto's Kees, weet het onderhand ook niet meer en hou het dus voorlopig op Gewone Wegwesp (Anoplius viaticus).
Hier een linkje: http://ip30.eti.uva.nl/bis/insecten.php?se...lius%20viaticus
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Th.Heijerman

Kenmerkend voor A.viaticus is ook wel dat de caudale rand van de tergieten 1, 2 en 3 zwart is ... dus ik wil wedden dat het A. viaticus is ... zal ik hen doorstruren naar J.P?


Stippen

Ja stuur dit hele topic maar op,
dan leren wij nog eens wat!  :D  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Als je wilt graag.

Ben redelijk bekend met onder meer libellen, maar ik heb geen idee wat tergieten zijn, laat staan hoe de caudale rand ervan uit ziet  :wacko:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

markenleij

#23
In Nederlandse Faunistische Mededelingen 22 (2005) staat een determinatietabel voor de nederlandse spinnendoders door Hans Nieuwenhuijsen.
Ik heb er geen verstand van; als ik zie waar je allemaal naar moet kijken vraag ik me af of je via een foto tot de juiste determinatie kunt komen.
In de tabel staat ook de soortenlijst van de uit Nederland bekende spinnendoders. (65 soorten)
Er staat van iedere soort ook een foto van het vrouwtje. Als ik op deze foto's af zou moeten gaan kies ik voor A. viaticus

Stippen

CiteerAls je wilt graag.

Ben redelijk bekend met onder meer libellen, maar ik heb geen idee wat tergieten zijn, laat staan hoe de caudale rand ervan uit ziet  :wacko:
Ik heb een paar van die termen (niet deze helaas) maar een paar die voor lieveheersbeestjes van belang zijn op mijn site geillustreerd:
http://stippen.nl/platen.php
maar de rest is ook wel te vinden op internet.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Foto verzonden, morgen weten we het ...

Goyatlah

#26
Meeste van de kevertermen kende ik wel, alleen heten sternieten bij libellen segmenten, en zijn er daar 10 ipv 6. (Hoe is dat overigens bij andere insectengroepen?)
Sommigen zijn natuurlijk bij libellen ook niet van toepassing...

Btw nu ik jouw plaatje zie, hoe zit dat in vredesnaam met de verdeling van borststuk en achterlijf. Lijkt alsof het boststuk in 2 delen is gesplitst, en het achterste deel aan het achterlijf vastzit (tenslotte zitten de pootjes aan het borststuk dacht ik)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Ja ze hebben meer hals dan taille.

Ik vind juist zo boeiend dat al die onmogelijk verschillend gebouwde insecten herkenbaar hetzelfde grondplan hebben.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Ok, leer je constant wat bij  :D
Heb bij het KNNV-antiquariaat ongeveer een 10 kilo aan boeken etc. besteld (30 titels) komt als het goed is morgen, maar ben alleen bang dat mn hoofd uit elkaar knalt  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Louis.Boumans

CiteerMeeste van de kevertermen kende ik wel, alleen heten sternieten bij libellen segmenten, en zijn er daar 10 ipv 6. (Hoe is dat overigens bij andere insectengroepen?)
Sommigen zijn natuurlijk bij libellen ook niet van toepassing...

Btw nu ik jouw plaatje zie, hoe zit dat in vredesnaam met de verdeling van borststuk en achterlijf. Lijkt alsof het boststuk in 2 delen is gesplitst, en het achterste deel aan het achterlijf vastzit (tenslotte zitten de pootjes aan het borststuk dacht ik)
De chitineplaat aan de bovenkant van een segmet heet tergiet, die aan de onderkant sterniet (vgl sternum = borstbeen bij ons soort dieren).
Rug- en buikplaatjes dus, aan de zijkanten verbonden door een elastisch membraan. Dit is bij alle insecten zo.


Wat betreft het propodeum: ik vermoed dat het andersom is, dat de voorste segmenten van het achterlijf bij het borststuk zijn getrokken. (Meer formeel: dat het propodeum homoloog is aan de voorste abdominale segmenten van andere insecten.) Het achterste pootpaar zit wel erg achteraan, maar is toch als altijd bevestigd aan het derde borststuksegment. En de segementen daarachter zijn wat in elkaar gedrukt.

Maar ik weet het niet zeker  :huh: . Wet iemand het beter?

Louis