Vogelen in Zweden.

Gestart door thijs, januari 08, 2005, 15:01:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Deze zomer ga ik naar Zweden, maar waar zou je daar kunnen vogelen.
Ik weet wel van Falsterbo, maar zijn daar ook leuke broedvogels.
Volgens mij is dat toch vooral bekend vanwege het trek-seizoen, en mijn zomervakantie loopt net voor het echte trek-seizoen af :(  :angry: .

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

Ik kan je het nationale park Tiveden tippen, gelegen tussen Väter en Väner meren in. Ik heb daar o.a. roodkeelduiker, parelduiker, taigaboomkruiper, waterspreeuw, hazelhoen, kraanvogel,visarend gezien.
Storre Moss, bij Varnamo, is ook een goeie. Fraaie kijkhut: Kraanvogel verzekerd! ik heb in totaal zo'n 25 daar gezien. Verder Wilde Zwaan, Tafeleend, Kuifduiker en meer.
Tot slot: Glaskogen nationaal park: Gelegen vlak naast Norwegen ten noorden van karlstad: leverde mij bosgors op. Verder nog de nodige bosvogels.
Verder heb ik geen persoonlijke ervaring meer, maar ik denk dat Öland ook zeker de moeite waard is.
groet,
Redmar

thijs

Dank je wel.
Klinkt erg leuk daar zeg! B)
Laat het nog wel weten als ik terug ben (en wat ik heb gezien.)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Maar verwacht niet te veel....  Op een paar plekken (zoals opgenoemd) zitten leuke soorten. Voor de rest is het vrij rustig. (Heb ik tenminste ervaren)

Thij
Thijs Fijen

redmar_woudstra

daar heb je indd gelijk in. Buiten de parken "scoorde" ik niet echt bijzondere soorten. Toch nog Zwarte Zeekoet (voor haven Göteborg), Reuzenstern (op een of ander meer) en Zwarte Zee-eend (ook voor haven Göteborg).
groet,
Redmar

thijs

<_< das minder.
Maar goed, we zullen zien.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

Ik heb nog een gids met allemaal natuurgebieden in Zweden, Noorwegen en Denemarken. Kzal hem es ff doorbladeren, kijken of er wat tussen zit. Tot hoe Noordelijk wil je gaan? Stockholm of noordelijker? noordelijker wordt het gelijk intressanter!
groet,
Redmar

thijs

Ja, dat dacht ik al.
Ik hoop tot een paar honderd km boven Stockholm

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

TjeerdBurger

ik kom al een paar jaar in Zweden en het klopt wat Thijs zegt, echt leuke vogels zijn dun gezaaid. Maar toch, er blijft genoeg leuks te zien! Visarend krijg je gegarandeerd te  zien en rode wouwen doen het de laatste jaren erg goed in zuid-zweden. Je moet een beetje geluk hebben met de meeste soorten maar als je wat leuke gebiedjes op zoekt dan verhoog je die kans natuurlijk wel. Ik zal vandaag wel eventje de kaart erbij pakken voor wat leuke gebiedjes, weet ze zo niet uit m'n hoofd. Götland is trouwens ook erg de moeite waard!

Hans Bossenbroek

Het eiland Oland is natuurlijk ook niet te missen. Vooral het zuiden en noorden zijn goed. Ik had op het eiland in de zomer van 2006 enkele grauwe klauwieren.

Martijn Versluijs

Zeker is het Nationaal park Hornborgasjon in de buurt bij Falkoping ook een plek om eens te gaan kijken. Ik heb hier o.a. kraanvogel, visarend (vissend vlak voor de uitkijktoren die in het waterrijke gebied aanwezig is), veel eenden en steltlopers als kleine strandloper, verschillende ruiter soorten en een van mijn leukste waarneming was daar poelsnip.

Dit gebied is zeker de moeite waard om een keer te gaan kijken
 

frankmeer

Volgens mij is dit topic ruim 3 jaar oud.
Frank van der Meer

TjeerdBurger

haha, ik zie het nu pas. Ik was de lijst van 'vogels in het buitenland' aan het doornemen om te kijken of ik iets kon toevoegen....had geen idee dat dit topic al 3 jaar oud is. Maar ach, er zullen vast wel andere vogelaars dit jaar naar Zweden gaan?