paardenbloem mutaties

Gestart door robin, mei 08, 2006, 20:20:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

robin

het afgelopen weekend was ik in limburg en vond ik enkele rare paardenbloemen in de buurt van brunssum. deze paardenbloemen hadden 2 bloemen op 1 stengel de stengel was 2 keer zo breed en ovaal. en gewoon helemaal hol vanbinnen. de topvangst was een paardenbloem met 3 bloemen op 1 stengel. het waren zeker paardenbloemen(flora) en de bloemen zatten zeer strak tegen elkaar aangedrukt. ik heb meer noordelijker in limburg, in nijmegen en in ede geen enkele paardenbloem zo gemuteerd gezien. bij brunssum vonden we er vrij veel. de vraag: normaal? vreemd? vervuilde grond? parasiet? andere suggestie? helaas geen foto wel gedroogde bloemen  
groeten robin kraaij

Pieter Stolwijk

#1
Wat je beschrijft heet fasciatie of stengelfasciatie. Het is niet zo zeer een mutatie als wel een afwijkende groei, vaak door beschadiging van het groeipunt, maar misschien zijn er ook andere oorzaken.

(Overigens, bij Paardenbloemen is de bloeisteel altijd hol.)
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

robin

ik bedoelde met helemaal hol dat er geen tussenschotje zat van evt 2 stengels. ik vond het zo typisch dat ik ze allemaal in de natuurgebieden rond brunssum vond. grootste afstand 15 km afstand en op elk veld een stuk of 3 veranderde bloemen. ik zat te filosoferen over het mijnverleden of is dat nou heel raar gedacht
groeten robin kraaij

han.endt

#3
Het is bij Paardebloem best een veel voorkomend verschijnsel. Het komt ook voor bij de takken van wilgen. Ze worden dan ook gekweekt als sierstruik, bv. de Bandwilg, Salix sachalinensis 'Sekka'.

Pieter Stolwijk

Idem bij Smalle weegbree, hoewel daar het verschijnsel zich voornamelijk in de bloeiwijze voordoet en minder in de stengel.

Fasciatie betekent zoveel als 'bundeling'; taalkundig heeft het alles te maken met het woord (niet de denkwijze!!!) fascisme, maar dat is eeen ander verhaal.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Jeroen Nagtegaal

paardebloem kijk ik niet meer van op, ik zie het hier zo vaak, middenlimburg, een zwartblauwe rapunzel had het ook in zuidlimburg, allen stonden de kopjes ls, eenbes heef ook vaak ipv 4 bladeren er 5 of soms 6. ik al vele vervormingen gezien het kan bij alle soorten dacht ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com