Bynolyt Tern de 8 of de 10 x 45

Gestart door remotion, november 19, 2008, 13:29:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

remotion

Beste mensen,

Heb de passie van vogelspotten ontdekt.....en besloten om een middenklasse verrekijkerte kopen. HIerbij heb ik de Tern getest en vind dit een prachtige kijker om mee te beginnen.

Maar nu twijfel ik of ik de 8 of 10 moet nemen. De 8 heeft een breder zichtveld en is beter met schemering. Maar aan de ander kant haalt de 10 weer dichter bij. Ik heb een vaste hand, de 10 is daarom goed handbaar voor mij.


Ik wil graag vogels spotten, zowel in het veld als in het bos.

Wie heeft ervaringen met deze kijker en kan me advies geven.

Groeten,

Angela
_________________



karet

Heb je dit artikel al gelezen?
http://www.betterviewdesired.com/The-Ideal...g-Binocular.php
Bijna onderaan is een stukje over welke sterkte geschikt is. "Magnification".
Zichtveld speelt een rol. Een vaste hand ook. De auteur zegt dat een sterke vergroting vermoeiender is om mee te werken.
In een onderzoek van Zeiss zien waarnemers het meeste detail met een kijker die 7x vergroot.  
Er is nog iets: De 8x heeft meer scherptediepte dan de 10x dus je hoeft minder vaak aan de focusknop te draaien.
Ik ben blij met het gebruiksgemak van mijn 7x42 Leica en voor een sterkere vergroting gebruik ik een telescoop.

Herman van der Klis

CiteerHeb je dit artikel al gelezen?
http://www.betterviewdesired.com/The-Ideal...g-Binocular.php
Bijna onderaan is een stukje over welke sterkte geschikt is. "Magnification".
Zichtveld speelt een rol. Een vaste hand ook. De auteur zegt dat een sterke vergroting vermoeiender is om mee te werken.
In een onderzoek van Zeiss zien waarnemers het meeste detail met een kijker die 7x vergroot.  
Er is nog iets: De 8x heeft meer scherptediepte dan de 10x dus je hoeft minder vaak aan de focusknop te draaien.
Ik ben blij met het gebruiksgemak van mijn 7x42 Leica en voor een sterkere vergroting gebruik ik een telescoop.
Scherptediepte is inderdaad erg belangrijk . Helaas zitten er veel verschillen , ook tussen de 8x onderling. Je kunt dan het beste letten op de minimale focusafstand.
Is deze afstand erg kort , bv. 1.8 m dan heb je gegarandeerd weinig scherptediepte. Is deze langer , bv, 2.5m ,dan een grotere scherptediepte. Bij sommige kostbare kijkers hebben ze meer glas in het oculair gestopt om dat te kunnen ondervangen , maar..... dan wordt je kijker weer zwaarder.
De minimale focusafstand wordt wel altijd opgegeven bij de specificaties.
Helaas is dit een vervelende trade off van verrekijkers.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Nietspitten

CiteerHelaas is dit een vervelende trade off van verrekijkers.

En dan dit , om het nog makkelijker te maken ?
Verrekijkers die ook nog een trade off schijnen te hebben.  
groeten, Gerrit