Kelderpissebed

Gestart door Robert Heemskerk, november 18, 2008, 17:27:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag geleedpotigenforum,

Een kelderpissebed?

Volgens mij wel, maar ik vraag het toch maar even voor de 100% absolute zekerheid..

Een jonkie?


Arp

#1
Hoi Robert,

Nee, sorry, zeker geen "Kelderpissebed" (Oniscus asellus), tenzij je uit één of ander uit het Duits vertaald boekje zit te werken, want dan heet de "Kellerassel" (Porcellio scaber) volgens veel vertalers in het Nederlands opeens ook "Kelderpissebed" - fijn hè  :gap:

'tzal inderdaad een jonge (sub-adulte?) Porcellio scaber zijn, maar het is niet heel erg triviaal want het beestje heeft een lichte suggestie van Trachelipus rathkii (de rijen lichte vlekken langs de buitenranden en het wat rondere "neusje", maar het neusje bij P. scaber is vrij variabel en zeker bij jonge dieren zijn dat soort kenmerken hachelijk. Maar de kleuren van het hele dier zijn wel erg P.scaber en niet erg T.rathkii - samen met mijn "opheteerstegezichtonderbuikgevoel" hou ik het dus op "Ruwe Pissebed"  :grin:

Wil je het helemaal zeker weten bij zulke gevallen met die rijen lichte vlekjes dan kun je het beest even onder de billen kijken - 5 paar witte vlekjes (pseudotracheën) voor Trachelipus en slechts 2 paar voor Porcellio - kun je met het blote oog meestal wel herkennen.

Porcellio scaber


Trachelipus rathkii
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

bedankt Arp,

Ik zal - als er niemand in de buurt is - even de pissebed omkeren en naar de billen kijken..

bedankt voor de uitgebreide info, zo leer je weer heel wat  ;)  

Arp

#3
Hoi Robert,

Voor de duidelijkheid: Het is wel gewoon P. scaber hoor ;)  Ik wilde alleen duidelijk maken dat je soms toch een beetje op moet blijven letten met de alledaagse soorten - zou jammer zijn als je een T. rathkii (een stuk minder algemeen) of vooral een Porcellio dilatatus (zeer zeldzaam) ofzo laat lopen omdat je op het eerste gezicht al denkt dat het wéééér P. scaber is - e.e.a. vanwege je "ik vraag het toch maar even" (graag, vooral gewoon doen dus!) ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

ok, ik heb 'm nu op zeker gezet.

bedankt nog