Upgrade naar Nikon Spiegelreflex

Gestart door Dragonfly, november 17, 2008, 14:11:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

De laatste jaren ben ik steeds intensiever bezig met natuurfotografie. Vooral richting macro trekt mij erg aan: vlinders, libellen en paddestoelen.
Nu heb ik sinds anderhalf jaar de Panasonic Lumix DMC-FZ7 met een macrovoorzetlensje, met groot plezier (écht een aanrader). Maar nu wil ik verder en beter. Ik ben uitgekomen bij de Nikon D90. Nu is mijn vraag: welke lenzen kan ik er het beste bij nemen?

Ik heb van een analoge spiegelreflex (Nikon F501, oudje) nog twee lenzen liggen:
- AF Nikkor 50mm 1:1.8
- Sigma DL Zoom 75-300 mm 1:4 - 5.6 (leuk voor vogeltjes die niet te veraf zijn)
Hopelijk kunnen deze op de D90, ga volgende week naar een fotozaak met de lenzen om het te vragen.
Maar dan mis ik macro mogelijkheden en een groothoek.
Daarom dacht ik om de kitlens AF-S DX NIKKOR 18-105 mm VR erbij aan te schaffen. Wat denken jullie ervan?
En wat is een leuke en vooral betaalbare macrolens om erbij te doen?

Alvast bedankt voor tips!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Goyatlah

#1
Vergeet je oude lenzen, dat werkt wel maar waarschijnlijk niet goed. En dan heb je gelijk ook een uitgebreidere keus met bv Eos 40D of 50D, maar goed, dat is mijn mening.
Een goed begin is mi een 90 a 100 mm macro lens (maakt niet zoveel uit, merk (Nikon of Canon), Sigma, of of Tamron. Heb zelf de Tamron 90mm (en de Sigma 180mm, maar die kun je altijd later nog aanschaffen, of de 150mm, of...)
70-300mm is ook aardig om mee te beginnen en voor ca 200e niet duur. Sigma heeft de APO versie met 1:2 macro-functie, zodat je ook vlinders en libellen op afstand kunt fotograferen.
En een kitlensje (ca25mm - ...  zoomlensje) voor landschapsfotos.

En voor vogels? Moet je gewoon je schoen voor zetten. Een goede vogelaarslens is erg duur.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wijnands

#2
CiteerVergeet je oude lenzen, dat werkt wel maar waarschijnlijk niet goed.
Dit is dus echt totale onzin! Die 50mm werkt prima. Sterker nog, dat lensje is alleen uiterlijk veranderd de laatste 22 jaar.
Goya, als je geen verstand hebt van Nikon vraag ik me af hoe zinnig het is om dit soot uitspraken te doen. Verder is nikon een prima systeem (net zoals canon trouwens) waar voor een natuurliefhebber best een goede uitrusting valt samen te stellen.

Die sigma, als 'ie autofocus is, zal het wel doen maar de beeldkwaliteit van die vroege sigma lenzen word ik niet heel vrolijk van. Aan de andere kant, je hebt 'm al dus proberen kan altijd.

Wat de kitlens betreft, ding is nu iets van 130 euro prijsverschil. Daar heb je een hele mooi allround lens voor.
Macro, goedkope en vrij makkelijke optie is een voorzetlensje zoals de raynox dcr-250. Prima om mee te beginnen en voor nog geen 50 euro ben je klaar. Heb je dat een beetje inde vingers kun je bijvoorbeeld doorsparen voor een echte of een omkeerring halen voor die 50mm.

Groeten,
Jeroen Wijnands

Goyatlah

#3
Moi Jeroen, ik begrijp dat je nieuw bent hier, maar ik vind je taalgebruik wat offensief.

Wellicht dat ik niet zo'n Nicon kenner ben (waarom zou ik ook?), maar ik weet wel wat macro-fotografie is, en daar ging het toch om. Kijk naar de lenzen die je uiteindelijk wilt hebben en kijk dan voor welk toestel die beschikbaar zijn. Om die keuze te beperken omdat je nog oude goedkope lenzenhebt liggen is mi een beetje goedkoop is duurkoop.

De Nikon D90 is ongetwijfeld een uitstekende camera, maar als je later bedenkt dat je eigenlijk wel de MP-E 65mm had willen hebben, ben je dan wel mooi in de aap gelogeerd.

En voorzetlenzen? Als je toch al weet dat je met macro verder wilt, zou ik gewoon voor 300e een echte macrolens kopen.

Onderstaande foto is EOS350D, Tamron 90mm en Tokina tussen ringen, geen flits, en alleen compositorische crop.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Antonie Blom

Ben het met Dolf eens, kijk eerst eens wat voor lenzen je zou willen hebben en dan gaan kijken naar het toestel dat je wilt hebben. De oude lenzen zullen waarschijnlijk nog gewoon goed werken, maar zijn dat ook de lensen die je echt wilt gaan gebruiken. Daarnaast is het ook goed om eens te kijken of er speciale lenzen zijn die je in de toekomst zou willen hebben (noem bijvoorbeeld de Canon MP-E 65mm de enige lens in zijn soort en zo zullen er ongetwijfeld meer zijn).

Wat betreft macrolenzen van Nikon weet ik niet zo heel veel, maar ik weet wel dat de Sigma macrolenzen (105, 150 en 180mm) erg goed zijn, zelf heb ik de 150mm en gebruik die erg vaak. Mocht je overwegen om toch een Canon te nemen, is de 100mm van Canon echt een enorme aanrader, goed betaalbaar en een zeer goede kwaliteit.

Het laatste wat ik je aanraad is om met voorzetlenzen te gaan werken, het is dan wel een goedkope oplossing, maar het haalt de kwaliteit van je foto's sterk omlaag (en ook dat weet ik uit eigen ervaring). Het is namelijk wat tegenstrijdig om een duurdere camera te kopen, met een goede lens en daar dan een goedkope (kwalitatief minder sterke) voorzetlens voor te zetten. In dat geval is het toch echt wel aan te raden om even iets meer te investeren en gelijk een goede lens te kopen. Maar dat is slechts mijn advies, uiteindelijk moet je zelf de keuze maken.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

wijnands

#5
CiteerMoi Jeroen, ik begrijp dat je nieuw bent hier, maar ik vind je taalgebruik wat offensief.

Wellicht dat ik niet zo'n Nicon kenner ben (waarom zou ik ook?), maar ik weet wel wat macro-fotografie is, en daar ging het toch om.
Ik weet dat ik hier nieuw ben. En ik vind een dergelijke opmerking over prima glaswerk behoorlijk offensief, vandaar mijn reaktie. Waarom zou een fijne 50mm maar vergeten moeten worden? En waarom heb je met Canon meer keus? Over je opmerkingen over macro lenzen heb ik verder niks gezegd en je vaardigheden m.b.t macro trek ik zeker niet in twijfel (erg mooie foto!)

Wat voorzetlenzen betreft, als je hier kijkt: http://www.flickr.com/groups/raynoxdcr250/pool/ zie je dat er toch goede resultaten mee te behalen zijn.

Een echte macro lens, eventueel met tussenringen, is beter en zeker makkelijker om mee te werken. Goede macro lenzen zijn er voor elk platform en van veel merken. Sowiso zijn er voor nikon de 90mm tamron, 100mm tokina en 105mm sigma, (ook voor canon en de Sigma en tamron ook voor andere merken). Alledrie goed en alledrie onder de 400 euro te krijgen. Nikon zelf heeft o.a. een 60mm en een 105mm met stabilisatie. De laatste is een juweeltje maar vrij aan de prijs.

Dan is er nog de 70-180 micro, pracht zoom objectief, helaas alleen 2e hands te krijgen en niet goedkoop. Tamron heeft z'n 180mm die ook niet echt goedkoop is helaas.

Dit is met m'n 100mm tokina, geen ringen, wel een flits (flits in m'n linkerhand, camera in m'n rechterhand)

Groeten,
Jeroen Wijnands

Dragonfly

Allen bedankt voor de reacties.
Het is mij wel duidelijk geworden dat macro het allemaal nog wat duurder gaat maken...

Daarom heb ik dan toch besloten om het aankoopmoment een half jaar tot een jaar uit te stellen. Dan zijn de prijzen nog wat verder gezakt van de D90 (hoop ik) en heb ik alle tijd om uit te kijken naar een leuke aanbieding. Mét mooie macrolens!

Zoals al eerder vermeld, ben ik wel blij met mijn huidige toestel, maar wil ik verder en meer. Maar ik kan echt nog wel even ermee door. Zie bijgaande foto's, beide genomen met de Panasonis Lumix DMC-FZ7 met macrovoorzetlens  :angel:

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Platbuik

#7
Mooie foto's, Godelieve  :duim:  Lekker veel scherptediepte, dat zal met de spiegelreflex wel wat minder worden, ben ik bang.
V.w.b. de aanschaf van de aanbieding: de kans dat de camera die je zoekt *tegelijkertijd* met de lens die je zoekt in de aanbieding is, lijkt me erg klein. Tegen die tijd staat de D90 al in het museum  :D
Je zou al kunnen gaan Googelen naar een mooie, tweedehands lens, voor op de D90.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

wijnands

Tja, godelieve hoeft zich daar inderdaad niet voor te schamen nee. Lekkere platen!

Wat museum betreft, zal wel meevallen denk ik, de voorganger, de D80, heeft 't ook 2 jaar uitgehouden.  
Groeten,
Jeroen Wijnands