Welke vlieg is dit?

Gestart door wilde, mei 08, 2006, 12:22:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Vandaag zaten er op sedumplanten in mijn tuin 2 grote vliegen, een mannetje en een vrouwtje, op korte afstand van elkaar. Ze leken wat op te warmen in de ochtendzon en beide vliegen scheidden vochtdruppels af. Het vrouwtje is 16 mm lang; het mannetje schat ik op 12 à 13 mm. Kan iemand mij helpen aan de naam?









Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

han.endt

De wapenvlieg Stratiomys longicornis. Heel fraai!

wilde

#2
Dag Han, Heel erg bedankt, want ik zou deze met mijn literatuur niet gevonden hebben. Ik had wel een stratiomys gezien, die ook van die lange sprieten had, maar de wapenvliegen die ik ken, zijn allemaal praktisch glad of met weinig haar. Dit leken wel hommels. Ook de meestal bijzondere tekening op het achterlijf was hier niet opvallend aanwezig.

In een potje in mijn schuur heb ik nog een larve, die ook van een wapenvlieg zou zijn. Eerder (najaar 2005) had ik die bij het uitdunnen van mijn vijver opgevist. Enkele dagen daarna zag ik het dier over de grond bewegen. Ik meende dat de larve daarom volgroeid zou zijn en wilde graag weten welke vlieg het betrof. In een potje bewaard met wat aarde. Na de winter af en toe met de plantenspuit iets vochtig gemaakt. Bij de laatste keer vochtig maken ging het mis: veel te nat. Het was een modderlaag in het potje.  Alles eruit gehaald en de larve opgezocht. Deze was vandaag nog geheel intact en dus niet verpopt. Heb jij enig idee van de leefwijze van die larven?

Mogelijk zijn de vliegen die ik zag geheel vers en net uitgekomen. Dat komt ook overeen met het gedrag: het uitscheiden van vocht. Dat zag ik ook al eens bij libellen die net uitgeslopen waren. De vliegen lieten veel toe bij het fotograferen, en de plek is aan mijn vijverrand, op 80 cm afstand van het water. Dan is het misschien dezelfde soort als de larve in mijn potje.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

markenleij

Op de derde foto zie je duidelijk de gesloten discaalcel waaraan je wapenvliegen ook kunt herkennen. Ik weet niet of er nog andere vliegenfamilies zijn die dit hebben.

han.endt

#4
De nauwverwante Xylomyidae heeft ook een dergelijke discaalcel.