Hoofdmenu

Vogelkijkhutten

Gestart door Pim, januari 07, 2005, 19:15:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Al een hele tijd loop ik met een plan om samen met anderen alle vogelkijkhutten in Nederland in kaart te brengen via website, ik ben niet de enige met dit idee, ook op birdpix zijn hier verschillende mensen die hierover nadenken.

Helaas heb ik nul komma nul verstand van computers, maar vind stukjes schrijven en foto's maken wel leuk....

Het lijkt mij leuk om van elke vogelkijkhut:
-een foto online te hebben van de hut/omgeving/uitzicht
-een digitaal gastenboek met alle waarnemingen daar, natuurlijk via koppeling naar waarneming.nl
-een routebeschrijving
-dit gerangschikt per provincie

Ook vogelkijkschermen en belangrijke vogelkijkpunten horen hierbij.

Wellicht hebben anderen hier ook oren naar en kan er via samenwerking iets leuks tot stand komen.

Met vriendelijke groet,

Pim Julsing

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rogier

http://home-1.tiscali.nl/~wolk/hutten/
Hij doet het alleen niet helemaal, maar er bestaat dus wel al zoiets dergelijks.
Groeten,
Rogier Verbeek

Pim

Bedankt.
Deze site is mij bekend, maar de makers ervan zijn door omstandigheden gestopt. Ook bedoel ik meer een samenwerkingsverband tussen waarneming.nl en birdpix en een volledig overzicht van ons koude en winderige kikkerlandje.

Het idee is niet nieuw, maar de uitwerking moet uitgebreider kunnen met vele vrijwilligers die een steentje bijdragen voor hun provincie en enkele de grote lijn bijhouden en koppelingen naar beide sites maken bij elke hut....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Lijkt me leuk, om te gebruiken maar ook om te maken.
Voor de mensen die deze site (en die van Birdpix) hebben gemaakt moet het niet al te moeilijk zijn denk ik.
En tussen (haakjes), die site ligt bij mij al helemaal plat...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Ik vind het ook een goed idee.
Gewoon een onderwerp Kijkhutten in het menu.
En dan een fraai overzicht.

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Welke websitebouwer in onze gelederen weet een site hiervoor te bouwen, er zijn genoeg mensen (ook via birdpix) die foto's en andere informatie kunnen/willen leveren.

Dus een kaartje van Nederland waarop je kan klikken per provincie en dan per hut een pagina met recente waarnemingen, (vogel)foto's en routebeschrijving....

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rogier

Het lijkt me een leuk initiatief, ben ook wel bereid mee te werken hieraan. Het zou erg nuttig zijn om een compleet overzicht op internet hiervan te hebben, met een koppeling aan een waarnemingssysteem (waarneming.nl). Denk dat ook veel andere bezoekers kan trekken behalve vogelaars, mits het een beetje professioneel er uit ziet en het een eigen domeinnaam heeft (www.vogelkijkhutten.nl bijv.)
Als je dat op die manier wordt aangepakt zou je het ook onder de aandacht van bijv. vogelbescherming, natuurmonumenten kunnen brengen die daar dan weer over kunnen berichten.
Groeten,
Rogier Verbeek

thijs

Al dat  kwooten lukt niet meer zoals Jennifer dat hier  doet, dus maar even zo.
1) ik ben wel bereid hieraan mee te werken: ik ook.
2) koppeling aan Waarnemingssysteem: natuurlijk Waarneming.nl en als Birdpix meewerkt zij ook.
3) een eigen domeinnaam: vind ik ook goed, maar dan moet je wel links zien te krijgen op andere, meer bezochte sites.
Anders moet je wel veel geluk hebben wil iemand lukraak www.vogelkijkhutten.nl intypen.
4) ik zou meteen vragen of Natuurmonumenten, Vogelbescherming en Staatbosbeheer een link willen maken.
5) zo'n mooie grote link als boven dit forum naar waarneming of iets met een tekst van "door de makers van Waarneming.nl".

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

en birdpix

samenwerkingsproject van maken met zo veel mogelijk enthousiastelingen vanuit het hele land.

Een ieder kan dan vogelhutten en kijkpunten vanuit zijn regio voor zijn rekening nemen en de informatie aanleveren bij een select groepje admins.

Zelf vind ik de presentatie (lay out etc.) hierbij ook belangrijk.

Maar nu nog wizzkids of wizzadults die veel verstand van computers hebben en een start willen maken hierbij.....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Nogmaals het idee bestaat al zie:

Birdshome

Maar, helaas wordt deze site niet meer bijgewerkt en kan het naar mijn idee uitgebreider met meer foto's (ook van vogels via koppeling naar birdpix) en waarnemingen (via koppeling naar waarneming.nl).

Ook naar de beheerder van een hut (b.v. natuurmonumenten) kan een koppeling gemaakt worden.

De basis van bovenstaande link met die landkaart is prima, maar vervolgens een provinciekaart zou nog mooier zijn en dan ook de belangrijke vogelkijkpunten zoals Brouwersdam, grote praambult, ezumakeeg enzovoort.

Als het éénmaal op de rails zit en mensen informatie aanleveren kan het een mooi naslagwerk zijn voor natuurliefhebbers!

groetjes,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Ik ben wel met Pim eens, dat waarneming.nl de ideale site is om zoiets op op te zetten. Omdat er vele waarnemers van zowel vogels, zoogdieren enz komen op de site, en mensen willen zien wat elders is gezien.

Met koppelingen kan je per hut de statistieken bekijken, hoe vaak hij is bezocht bijvoorbeeld, welke soorten er gezien zijn.

Ik denk dat je van hutten moet bijhouden:
- Locatie (met foto), Aantal sterren, Welke tijdstippen (ivm tegenlicht), eigenaar, routebeschrijving.
Nog meer ideeën?

Misschien is het wat om een optie te maken dat men kan stemmen op een hut.
Bijvoorbeeld je geeft hem 1, 2, 3, 4 of 5 sterren. Zo krijg je ook een overzicht van welke hutten er goed zijn om eens te bezoeken.

Leuk onderwerp Pim.
Ik ben wel benieuwd wat Hisko er van vindt.. die hoor ik nog niet erg.

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Citeeren birdpix
Ja okee. (ze stonden er al bij bij twee)
Die site kan idd uitgebreider en foto's maken het dan mooi afgewerkt.
Verder kan je misschien die hutten als aparte gebieden aanmaken en dan onder iedere hut een link met waarnemingen.
Verder doet deze zelfde kaart het u wel en ik vond het ook ontbrekend dat er daarna geen provincie-kaartje kwam.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

Je hoort hisko nog niet zo erg omdat het weekend is.
Doen we.
MAAR: iemand anders gaat eens precies inventariseren wat voor gegevens precies nodig zijn.
Kortom ik zorg voor de schermen maar jullie zorgen voor de data en welke gegevens precies vastgelegd moeten worden. Per provincie per soort gebied etc.
Vergeet ook niet een link naar de waarnemingen bij de hut !
Misschien kan 1 van jullie kontact opnemen met die niet meer up to date site om de data over te nemen
een ander kan misschien contact opnemen met terreinbeheerders. kortom dan wordt dit een project wat vanuit jullie komt en nu en niet opgelegd vanuit waarneming.nl
Ik zal eens kijken of we nog een domeinnaam kunnen claimen via natuurinfo
---------------------------
Leuk idee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Er zijn genoeg gemotiveerde vrijwilligers om informatie vast te leggen e.d.
Laat het weten als men iets kan doen!

groet,

pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Ik kan iig voor foto's van vogelhutten uit mijn buurt zoeken.
Misschien dat ik ook wel kan helpen bij het opzetten van die site.
Dingen om bij te houden van Bob lijkt me goed genoeg, en een lijstje met kenmerkende of leuke soorten. (hoewel je die ook kunt laten zien via de statistiek van een hut)
Later komen er eventueel nog behoeftes bij, Waarneming.nl was ook niet na een dag klaar, toch  

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Ook zou er eigenlijk een coördinator moeten komen. Die alles een beetje regelt en kijkt of alles klopt enz.
Iemand interesse?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Iemand met computerervaring (websitebouwen e.d.) heeft de voorkeur lijkt me!

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Hoeft niet persee.
Hisko levert de pagina's zei hij....
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Rogier

Okee das mooi, wou me bijna gaan aanbieden om een website te gaan maken. Is het dan ook mogelijk om een aparte domeinnaam te regelen als hisko de pagina's levert?
Groeten,
Rogier Verbeek

Vincent

Ik heb hier een boekje over vogelkijkhutten in Friesland en daar staat de volgende info in:

-beheerder en naam vogelkijkhut
-een stukje tekst over (zeldzame) vogelsoorten die er te zien zijn
-informatie over het gebied
-terreinnaam
-toegankelijkheid (sommige hutten zijn alleen per boot te bereiken)
-beste bezoektijd
-routebeschrijving
-bijzonderheden (of er informatiepanelen aanwezig zijn of dat het een beschermd gebied is)

Per hut staat er een foto in en een kaartje met de preciese plaatsaanduiding
Vincent

Rick van der Weijde

Wil hier zeker aan bijdragen, aangezien het voor een ieder die op onbekend terrein komt toch weet wat hij kan verwachten en waar hij dit mag verwachten. Weet nog niet wat mijn bijdrage hier in kan zijn verder. Ben niet echt met computers begaan. Wil bijvoorbeeld best foto's gaan maken van hutten ofzo.

Maar is dus best handig als er een coordinator zou zijn... De eerstroepende van dit idee wellicht?  <_< Pim? :huh:  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijs

Als iemand is bereid er zoveel tijd in te steken zou ik gewoon je info daar afgeven en dat die gene het allemaal verwerkt.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Ik zou er best tijd en energie in willen stoppen, maar geloof me als ik zeg dat ik een zeer ambivalente relatie met computers heb. Ik zou graag een site zien www.vogelkijkhutten.nl die er echt qua presentatie mooi uit ziet, niet de zakelijke uitstraling van deze onvolprezen site (waarneming.nl) ;)

groetjes,

Pim

p.s.

een eigen domeinnaam kost volgens mij 15 euro per jaar, ik zou best een deel hiervan willen sponsoren :P  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Ziet er goed uit  :duim:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Dylan

Waarom alleen vogelkijkhutten?

Als ik de hele discussie lees, dan is mijn conclusie dat er niet alleen behoefte is aan informatie over waarnemingen en diersoorten, maar ook om gebieden / locaties te zoeken.

"Waar kan ik eens gaan vogelen in mijn omgeving?"
"Hoe kom ik daar?"
"Wat is daar in deze tijd van het jaar te zien?"

Wellicht leuk om er een aparte website aan te hangen (eens buurten bij Natuurinfo voor een domeinnaam), maar vooral om de gegevens vast te kunnen leggen.

Ook voor grote gebieden (Texel, Oostvaardersplassen, Lauwersmeer, Delta) kunnen we dat soort zaken vastleggen, naar subgebieden toe.

Waar het dan om gaat zijn gekoppelde gegevens! Routebeschrijvingen, foto's, en geautomatiseerde koppelingen naar waarnemingen. De link met Birdpix zie ik minder, tenzij Birdpix locaties van foto's wil gaan koppelen.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

De simpelste oplossing is de schermen die nu gebruikt worden voor overzicht gebieden uit te breiden met de benodigde info en selectie mogelijkheden.

routebeschrijving auto /ov /fiets
foto hut buiten /binnen en uitzicht
verder wat vincent beschreef . actuele waarnemingen wel uit database
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

matthijsbroere

Wat Hisko zegt is ook een goed idee. De gebiedsinformatie van elk gebied kan zodanig uitgebreid worden, dat alle hier eerder genoemde informatie er bij komt te staan.

Het is monnikenwerk, want er zijn heel veel gebieden. Maar wanneer we beginnen met de 'belangrijkere' en bekendere gebieden, kunnen we t.z.t. de rest gaan doen. Samen moeten we een heel eind kunnen komen!
Matthijs Broere

BWoets

Mee eens..
Wanneer kunnen we beginnen Hisko?  :P  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

matthijsbroere

Meteen een centrale verzamelplaats zoeken waar iedereen zijn/haar foto's + gebiedsbeschrijvingen kan 'dumpen'.
Matthijs Broere