3 onbekenden

Gestart door Gerard Scholte, november 14, 2008, 22:57:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Scholte

1. Mogelijk Necrophloeophaguso of Hapliphilus? ongeveer 52 paar poten en linksonder jonge miljoenpoot?
2.Lithobius fortificatus ?  
3.Cryptos hortensis?  (22 paar poten?)
Groeten,

Gerard

Gerard Scholte

Groeten,

Gerard

Gerard Scholte

Groeten,

Gerard

Arp

Hoi Gerard,

Nr.1 is Geophilus flavus (aka Necrophlaeophagus flavus, aka Geophilus longicornis, aka etc etc etc)  :rolleyes: - Te herkennen aan de lange antennes.

Nr.2 lijkt me met die kleurencombi van kop en lijf geen L. forficatus, wat wel durf ik niet, maar Matty of anderen vinden het wellicht wel handig om te weten hoe groot en waar/wanneer gevonden

Nr.3 zou heel goed hortensis kunnen zijn, maar kun je voor zover ik begrepen had niet op basis van zo'n foto van parisi onderscheiden, tenzij je weet waar en eventueel hoe groot ... ofzo ...   -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerard Scholte

#4
Arp,

Bedankt tot zover,
Alle foto's zijn in de West Betuwe gemaakt, komgronden.
De afmetingen weet ik niet precies meer.
Aan de zandkorreltjes te zien was nummer 2 ongeveer 2 cm.

Is er nog iets te zeggen over dat witte beestje links onderin foto 1?
Ik dacht aan een miljoenpoot die net uitgekomen is. Kan dat?

Gerard
Groeten,

Gerard

David Tempelman

nr 2 is wellicht Lithobius melanops: donkere streep over de rug.  
met vriendelijke groet,
David

mberg

Beste Gerard,

De eerste foto: de antenneleedjes zijn te kort voor Geophilus flavus. Het dier is ook te slank en de kop is te slank. Mogelijk is het Schendyla nemorensis. Zekerheid is niet te geven.

De tweede foto: duidelijk een Lithobius. Welke is niet duidelijk. Lithobius melanops zoals gesuggereerd door David zou kunnen, maar andere Lithobius-soorten zijn niet uit te sluiten, ook L. forficatus niet.

De derde foto: Waarschijnlijk Cryptops hortensis. Cryptops parisi is wat grover van uiterlijk. Ook hier niet met zekerheid te zeggen.

Met groet,

Matty Berg
Coordintor EIS-werkgroep bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

CiteerDe eerste foto: de antenneleedjes zijn te kort voor Geophilus flavus.
:rolleyes:  heb duidelijk te lang niet naar Geofielen gekeken - sorry voor het verkeerde been!  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)