Aalscholvers

Gestart door g.j. keizer, november 14, 2008, 17:13:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

Onder druk van de Europese beroepsvissers (EAA) overweegt de EU om tot opheffing van de beschermde status van de aalscholver over te gaan. Uit braakballenonderzoek (Van Eerden) is gebleken, dat 70 % van het voedsel van aalscholvers uit pos bestaat, een vissoort, die voor de beroepsvisserij oninteressant en bovendien een voedselconcurrent van de paling is. De achteruitgang van de visstand moet dan ook worden toegeschreven aan overbevissing door beroepsvissers, die de grotere vissen aan de top van de voedselpiramide wegvissen, waardoor zowel de pospopulaties als de aalscholverpopulaties in omvang toenemen. Zie ook : http://vroegevogels.vara.nl : Aalscholvers vs. Europese vissers.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Maico Weites

#2
Ik kan me er ook zwaar aan ergeren dat er weer met het vingertje naar de aalscholvers wordt gewezen. Het zijn de vissers die te veel vis vangen.

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Kasper S

En volgens mij is vis het hoofdvoedsel van de Aalscholver, niet van mens. Dan moeten wij maar minder vis eten/vangen!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | CuraƧao

Piter Anjema

#4
Citeer
Kasper S:
En volgens mij is vis het hoofdvoedsel van de Aalscholver, niet van mens. Dan moeten wij maar minder vis eten/vangen!

M. Weites:
Ik kan me er ook zwaar aan ergeren dat er weer met het vingertje naar de aalscholvers wordt gewezen. Het zijn de vissers die te veel vis vangen.


Wat een goed onderbouwde opmerkingen.

Ik bedank jullie voor jullie waardvolle mening.
Ik vind het zeer fijn om jullie mening te lezen.


Nu ga ik maar weer verder met het eten van mijn zelfgevangen en gerookte paling.

tekenaar

#5
Lastig probleem en het is ook wel wat complexer dan hier wordt voorgesteld.

Stel dat aalscholvers de visstand daadwerkelijk reduceren: is dat dan een probleem? Momenteel wordt op sommige plaatsen witvis weggevangen (door beroepsvissers) om daarmee de predatiedruk op watervlooien te verminderen, wat helderder water tot gevolg heeft (watervlooien eten algen). Wat assistentie van aalscholvers zou in zulke situaties best welkom zijn!

In mijn omgeving (Slovenie) ken ik ook klachten over aalscholvers, met name van sportvissers. Die stellen (m.i. waarschijnlijk terecht) dat aalscholvers de visstand in sommige rivieren drastisch verminderen. Het gaat hier met name om witvis en soorten als vlagzalm en voor sportvisserij uitgezette forellen. Echter, als je dan naar de rivieren kijkt is er wel wat meer aan de hand: ze zijn volkomen gekanaliseerd waardoor schuilplaatsen voor vissen ontbreken. In zo'n situatie zijn vissen onnatuurlijk kwetsbaar en is het logisch dat aalscholvers de visstand weten te veminderen. Wat doe je dan? Ga je aalscholvers schieten of de rivier herstellen? Rivier herstellen = kans vergroten op overstromingen = maatschappelijk niet bespreekbaar. Maar ja, die uitgezette forellen, he? Die hebben wat gekost (kwekerij) en moeten nu wat opleveren (winst uit visvergunningen) en als die nu in de maag van een stel buitenlandse (Nederlandse, overwinterende) aalscholvers verdwijnen ... Dan wordt er wel druk uitgeoefend op de EU en dus op NL om wat aan de stand van aalscholvers te doen.

P.s. prachtige vogels ...

p.s.2: die ondersoort "sinensis" is daarvan nu duidelijk of die wel inheems is in Europa ??? Ik heb ooit een gerucht opgevangen dat die in een grijs verleden is geintroduceerd ten behoeve van de visserij-op-Chinese-wijze (aanscholver als "jachthond voor vissen"), maar heb geen idee waar ik dat ooit heb gehoord en of dat wel klopt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

g.j. keizer

#6
CiteerStel dat aalscholvers de visstand daadwerkelijk reduceren: is dat dan een probleem? Momenteel wordt op sommige plaatsen witvis weggevangen (door beroepsvissers) om daarmee de predatiedruk op watervlooien te verminderen, wat helderder water tot gevolg heeft (watervlooien eten algen). Wat assistentie van aalscholvers zou in zulke situaties best welkom zijn!
In mijn omgeving (Slovenie) ken ik ook klachten over aalscholvers, met name van sportvissers. Die stellen (m.i. waarschijnlijk terecht) dat aalscholvers de visstand in sommige rivieren drastisch verminderen. Het gaat hier met name om witvis en soorten als vlagzalm en voor sportvisserij uitgezette forellen. Echter, als je dan naar de rivieren kijkt is er wel wat meer aan de hand: ze zijn volkomen gekanaliseerd waardoor schuilplaatsen voor vissen ontbreken. In zo'n situatie zijn vissen onnatuurlijk kwetsbaar en is het logisch dat aalscholvers de visstand weten te veminderen. Wat doe je dan? Ga je aalscholvers schieten of de rivier herstellen? Rivier herstellen = kans vergroten op overstromingen = maatschappelijk niet bespreekbaar. Maar ja, die uitgezette forellen, he? Die hebben wat gekost (kwekerij) en moeten nu wat opleveren (winst uit visvergunningen) en als die nu in de maag van een stel buitenlandse (Nederlandse, overwinterende) aalscholvers verdwijnen ... Dan wordt er wel druk uitgeoefend op de EU en dus op NL om wat aan de stand van aalscholvers te doen.
Paul,
Zie ook : Aalscholvers opgepast .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

frankmeer

Frank van der Meer

tekenaar

#8
Ik denk dat een deel van het probleem wordt veroorzaakt door investeringen in de visstand. Klink raar, maar iemand die investeerd in iets, gaat datgene al snel zien als een stukje eigendom. Investeer je in vis (visplaatsen, waterkwaliteit ...), dan wordt je gevoelsmatig een beetje eigenaar. Voor je gevoel is het niet langer "wilde natuur" maar meer iets wat je beheert, zoals je een aquarium of een viskwekerij beheert. Komen er dan een heleboel vogels aanzetten die zomaar, ongevraagd, JOU vissen gaan wegvangen dan is dat niet langer een natuurlijk proces (met dynamsche interacties tussen predator en prooi, waarbij achteruitgang van algemene soorten heel normaal is), nee, dan is het DIEFSTAL.

De vraag wordt dus niet "zijn aalscholvers schadelijk" maar "kunnen we een natuurlijk proces met dynamische populatie-flucties accepteren". Mishien waren er wel veel te veel vissen door de AFWEZIGHEID van aalscholvers en gaan we nu toe naar een natuurlijker visstand.

Natuurlijk begrijp ik best dat als er minder vis is, beroeps- en sportvissers ook minder vis zullen vangen. Voor sportvissers: tja, dan wordt het alleen maar meer sport om toch nog een visje te vangen. Ik weet dat het om een hele grote groep mensen gaat, maar zeg nou eerlijk, wat is belangrijker: de uren aan de waterkant of het aantal kilo's gevangen-en-losgelaten-vis.

Beroepsvissers: wat mij betreft is het een apart beroep wat voor een flink deel afhankelijk is van een geintroduceerde exotische diersoort (snoekbaars, uit de Donau) en wat dus alles doet om de stand van die exoot hoog te houden (gaat lijnrecht in tegen natuurbeschermingsdoelen - waarbij immers de inheemse biodiversiteit als geheel wordt behouden en exoten min of meer getolereerd kunnen worden zlang ze geen al te zichtbare schade aanrichten). Maar het is wel een mooi beroep: buiten werken, in weer en wind, en ik kan me heel goed voorstellen dat er voor veel vissers geen alternatieven zijn (zowel gevoelsmatig: niets anders willen als practisch: omscholen moet je ook maar kunnen en willen). Het is dan m.i. wel wat te kort door de bocht om alleen naar die vogels te wijzen als oorzaak voor het probleem: er is veel meer tegelijkertijd aan de hand en wat doe je als "zwarte vogels schieten" niet genoeg hept? Dan heb je straks jaren achterstand met het nemen van andere -wellicht belangrijker- maatregelen. Ik denk overigens dat de aalsholverstand heel behoorlijk gemonitord wordt (nesten van koloniebroeders tellen is niet heel moeilijk!) en dat er weinig tegen de aantalsschattingen in te brengen is. Ergo: de stand van aalscholvers is onmiskenbaar stabiel, met in sommige delen van het land een toename en tegelijkertijd in andere delen van het land een afname.

Achteruitgang van paling is in mijn ogen dieptriest, ook voor de beroepsvissers die grotendeels van deze soort afhankelijk zijn. Maar wijzen naar aalscholvers (die wellicht zelfs de paningstand bevorderd door concurrerende vissoorten te eten!) is te kort door de bocht. Wel eens gezien hoeveel fuiken langs de IJsselmeerdijk staan pgesteld om paling te vangen op zijn tocht naar zee? In ieder geval een paar jaar geleden was dat een hele rij, waarbij je toch gaat denken dat het knap lastig is die allemaal te passeren.

Ik zie hier een herhaling van de geschiedenis van Atlantische steur die ook enorm overbevist is geweest (en nog is ... ): ze werden steeds duurder waardoor vissers steeds meer moeite deden om ze te vangen totdat de laatste op was. Ja er overleven er nog een paar ergens in Spanje, maar het is heel erg de vraag of dat voldoende basis is vor herstel in een wereld waar nog steeds exemplaren per ongeluk in netten terechtkomen - om vervolgens opgegeten te worden (zie het Handbook van Kottelat en Freyhof als je wilt weten waar ik het over heb).

Ik vindt het erg jammer voor de beroepsvissers en leef heel erg met ze mee, maar denk dat, als we de paling willen redden, de enige mogelijkheid is op veel fronten tegelijkertijd maatregelen te nemen. Vangststop is daar een van. Ik denk dat er voldoende onderzoeksgegevens zijn om de invloed van aalscholvers op paling in te schatten. Waarom heeft niemand het daarover? Als op basis van gedegen onderzoek wordt besloten dat afschot van aalscholvers de palingstand ten goede komt dan heb ik daar vrede mee gezien de achteruitgangvan paling. Maar dan wil ik wel eerst die onderzoeksgegevens zien en niet alleen de mening van een beroepsvisser die zijn baan op de tocht voelt staan.

poe. m'n vingers doen zeer van het tiepen.

p.s. er zijn genetische verschillen tussen paling in verschillende delen van Europa. Ergo: vangst in Portugal heeft weinig te maken met de stand in Nederland. Alhoewel: de stand in Nederland is jarenlang aangevult door uitzetting van glasaal uit het buitenland waardoor de daadwerkelijke achteruitgang gemaskeerd is.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/