Hoofdmenu

Mycena ?

Gestart door Windekind, november 14, 2008, 15:00:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Dit rieten dak staat vol met deze paddestoelen. Plaats: Veluwezoom.
Ik denk naan een Mycena. Klopt dit ? Is zo vast te stellen om welke soort het gaat ?
Heb helaas geen betere foto's dan deze met de telefoon boven het hoofd genomen.

Alvast dank,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hallo Elmar,
Ik zie geen bundels maar het lijkt verdacht veel op een Bundelmycena............zo niet met zekerheid op naam te brengen denk ik.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#2
Citeer
CiteerIk zie geen bundels maar het lijkt verdacht veel op een Bundelmycena............zo niet met zekerheid op naam te brengen denk ik.
Elmar & Corry,
Het blijkt bij microscopische controle steeds de Bundelmycena (Mycena arcangeliana) (en bijvoorbeeld niet de Rietmycena) te zijn, die op rieten daken (meestal) niet in bundels, maar solitair voorkomt. Ik heb hem tot nu toe drie keer op oude rieten daken van boerderijen (Baarn, Oosthuizen) en boerenschuren (Poortugaal) aangetroffen.
:D Bedankt. Dat geeft een burger weer moed. Ik had gisteren net een paar uur besteed aan het microscopisch onderzoek van deze soort.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Corry en Gerrit,

heel erg bedankt.




Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

ratje

CiteerCorry en Gerrit,

heel erg bedankt.
Hoi Elmar, staat die boerderij hier in de buurt, als ik het zo bekeken hen woon je in mijn omgeving.

Windekind

#5
Ik weet niet waar je zelf woont Hannie, zelf woon ik in Velp, naast het Biljoen.

Waar woon jij ?

Hmmm,

eenvoudiger: vanaf Rheden naar het noorden. Links aanhouden richting bezoekerscentrum (dus de weg naar de posbank rechts  laten liggen).

Dan eerst  rechts richting dat restaurant (hoe heet het ok al weer) en gelijk links omhoog naar de schaapskooi. Dan heb je geljk links dit rieten dakje met de paddenstoelen. vlak voor het rentmeestershuis.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Hoi Hannie,

volgens mij vrog je mij iets.
;)  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

ratje

Hoi Elmar, klopt dat ik je iets vroeg. Helaas was ik gisteren (za) op excursie en had alleen even snel gelezen. Nu een atwoord op je reactie. Ik woon in Brummen en weet de plek die je aangeduid heb. Ik wil er zeker naar gaan kijken. Bedankt voor je uitleg. :duim:  

Corryabbink

Hallo Elmar,
Bij mij zit dezelfde soort op het rieten dak van het schaapskooitje. Overigens zit er ook nog een Kleefsteelmycena tussen en natuurlijk de nodige Cladonia's
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"