kleinere vleermuis overdag

Gestart door maartenwielstra, november 07, 2008, 18:27:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Vandaag zag ik in bos/parkachtig gebied een kleinere vleermuissoort met daglicht vliegen. Volgde niet zozeer de bosrand (bleef wel boven vast perceeltje moestuin rondhangen), vloog op vrij constante hoogte (ca. 10-15 m), af en toe liet hij zich plots een meter vallen recht omlaag (jacht?). Kleine oren. Het was duidelijk kleiner dan Rosse en Laatvlieger, en leek ook groter en relatief langvleugeliger dan Dwergvleermuis (maar moeilijk in te schatten - normaal zie ik die s'nachts). Kleur leek zeer donker, maar het was bewolkt. Verder heb ik niet op kenmerken gelet (geen verstand van vleermuizen), en had ik geen kijker bij me.

Is het gebruikelijk gedrag voor Dwergvleermuizen (rond deze tijd van het jaar)? Of het ik misschien iets anders gezien? Ik heb op dit terrein (Hartekampgroep, Heemstede) ook wel eens overdag een meer- of watervleermuis zien vissen, maar dit maal was er nergens water in de buurt.

Herman Bouman

Dag Maarten,
Toch maar een keer terug met een batdetector. De beschrijving zegt niet veel over welke soort het is. Een Meervleermuis of Watervleermuis jagen lang niet altijd boven water. Kan dus ook boven land....

De donker kleur zegt ook niet zoveel. Welk deel was donker? De meeste vleermuizen hebben donkere vleugels en oren en neus enz enz

Check vleermuis.net maar eens. Wie weet zie/lees je iets bekend

Groet Herman