Stephanitis takeyai

Gestart door roelandlibeer, november 12, 2008, 18:03:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

roelandlibeer

Na het stormachtige weer wat opgeruimd in de tuin. Ik 'herontdekte' in mijn eigen tuin een Pieris japonica, die tijdens het bebladerde seizoen amper opvalt. Direct viel op dat de bladeren een zekere zuigschade vertoonden. Bij nadere inspectie vond ik al vlug meer dan 10 exemplaren van Stephanitis takeyai. De eerste voor mij en dan nog wel in de eigen tuin... en ik maar telkens die vrijstaande Pieris in het voortuintje checken...
Moet ik gezien de grote hoeveelheid wantsjes vrezen voor mijn Pieris of overleeft die dat wel (er staan toch nog fris groene bladeren aan)?




Arp

Hoi Roeland

Vorig jaar zaten er duizenden op Rhododendron in een park in Oldenzaal, de Rhododendrons hebben niet wezenlijk geleden, stonden er dit jaar best prima bij en met beduidend minder S. takeyai ... zal zo'n vaart niet lopen denk ik dan ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Uiteindelijk leggen de Pierissen het loodje. De hele collectie in het Wageningse arboretum is gesneuveld .... Ook op rododendron kan de schade aanzienlijk zijn, maar ze zijn pas recent overgestapt, zodat daar nog niet veel over te zeggen is. Het assimilerend vermogen kan door de zuigschade aan het oudere blad aanzienlijk zijn!  

Arp

#3
Oeps ... dat krijg je als je te snel "conclussies" trekt uit te weinig waarnemingen ...  :rolleyes:  Sorry!

CiteerHet assimilerend vermogen kan door de zuigschade aan het oudere blad aanzienlijk zijn!
Ehmmm ... er staat denk precies het tegengestelde van wat je bedoelt
:grin:

Bedankt voor de info Berend, ik ga er eens wat meer op permanente schade hier en daar letten ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Zo is het. Dat krijg je als je haast hebt ...