Hoofdmenu

waterbeestje

Gestart door lieveheersbeestje, november 11, 2008, 20:28:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

lieveheersbeestje

Hallo,

Ik was wat waterplanten uit de vijver aan het halen en kom ik een voor mij vreemd beestje tegen.
Ik heb er een paar foto's van gemaakt, niet heel duidelijk maar ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor beestje het is.
Hij zwemt trouwens op zijn kop......en heeft goudachtige 'vleugeltjes(?)'.

lieveheersbeestje

foto 2, de bovenkant, het lijken vleugeltjes die in een dakje liggen, dus puntig omhoog staan in het midden....

lieveheersbeestje


lieveheersbeestje


lieveheersbeestje

en de laatste foto...

thijsdegraaf

#5
Geen kevers maar wantsen.
Bootsmannetje of rugzwemmer (Notonecta glauca en Notonecta maculata zijn de meest voorkomende soorten)  Ze kunnen prima vliegen.

Groeten, Thijs

jack_windig

Dit is een Bootsmannetje (wetenschappelijke naam Notonecta) ook wel Rugzwemmer genoemd. Dit is geen kever maar een wants. Er zijn verschillende soorten, welke dit is kan ik niet goed zien (maar ik ben ook geen echte expert op wantsengebied).  

thijsdegraaf

Weer eens gelijk Jack  :) Hier valt inderdaad geen soortnaam aan te plakken.

jack_windig


jan cuppen

CiteerGeen kevers maar wantsen.
Bootsmannetje of rugzwemmer (Notonecta glauca en Notonecta maculata zijn de meest voorkomende soorten)  Ze kunnen prima vliegen.

De foto's zijn van te slechte kwaliteit om er een soortsnaam aan te verbinden. Overigens is Notonecta maculata een minder algemene soort. Notonecta glauca en N. viridis zijn de gewone soorten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

CiteerOverigens is Notonecta maculata een minder algemene soort.

Bedankt Jan. Ik was die wijsheid o.a. hier tegengekomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bootsmannetjes
Op m'n eigen site had ik het ook zo staan. :whistle:  Maar dat heb ik nu veranderd.

Groeten, Thijs

jan cuppen

Verspreidingsgegevens van water- en oppervlaktewantsen zijn te vinden via de website Limnodata Neerlandica en/of de via EIS-Nederland verkrijgbare Verspreidingsatlas Nederlandse wantsen deel I (ik meen dat die laatse €10,- kost). De verspreidingskaarten zijn op gedeeltelijk met elkaar overlappende data gebaseerd. In hoeverre gevlekte Notonecta glauca's uit de bestanden zijn weggehaald zijn durf ik niet te zeggen. Er komt in Nederland in elk geval een gevlekte vorm van Notonecta glauca voor die niet erg zeldzaam is en zeker op foto's niet te onderscheiden is van N. maculata,
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

Al weer bedankt. Ik wil beide atlassen inderdaad dit jaar nog aanschaffen.


jan cuppen

CiteerAl weer bedankt. Ik wil beide atlassen inderdaad dit jaar nog aanschaffen.
limnodata neerlandica is een website (geen boek). Kun je dus gewoon raadplegen via je computer.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#14
Zal ik doen. Maar ik bedoel deel 1 en 2 (bijna Sinterklaastijd  :D ) €11,- en €10,-  bij Vermandel.

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

lieveheersbeestje

Dank jullie wel allemaal,

Ik had geen idee dat dit een wants is!
Ik ken wantsen alleen maar die er echt als wants (voor mij) uitzien en dat was deze dus helemaal niet. Bovendien nooit geweten dat wantsen kunnen zwemmen...

Al met al een hele leuke ervaring en veel info rijker :)