Vergunning nodig of niet?

Gestart door vuurvlinder, november 10, 2008, 22:16:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een aantal zaailingen van Elzen in mijn tuin geplant. Twee van deze Elzen staan pal achter onze garage aan de slootkant. 1 daarvan staat zo schuin dat ik bang ben dat hij binnenkort omvalt en de garage deels mee neemt. Die Elzen zijn een meter of 7 hoog. Moet ik nu een kapvergunning aanvragen om die ene scheve Els om te zagen?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Date Lutterop

De regels daarvoor verschillen per gemeente, dus even controleren hoe dat bij jullie geregeld is.  

Groet,

Date


Jeroen Nagtegaal

Als ik het zo hoor, zijn ze nog niet echt heel dik. Ze zullen op 130cm hoogte ongeveer 15cm doorsnee hebben, ik kan me neit voorstellen dat een gemeente voor zulke gevallen een vergunning nodig heeft.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

#3
Nou, ik schat iets dikker (en trouwens ook iets hoger, die 7 meter was de schatting van mijn wederhelft :D ik dacht aan 10 meter!) Hoe dan ook, ik ben zelf inmiddels tot de conclusie gekomen dat die boom helaas om moet, dus zei ik zaag maar om :( . Mijn wederhelft gaf dat al eerder aan, maar vanwege mijn hevige protesten staat hij er nog. Ik haat het om bomen te moeten omzagen! :angry: Mijn wederhelft kwam met de vraag of er een kapvergunning nodig was. Ik heb het boompje zelf 10 jaar geleden geplant. Het lijkt mij toch wel belachelijk dat ik een kapvergunning zou moeten aanvragen voor deze boom. De gemeente kapt rustig 80 bomen voor de bouw van een nieuwe flat. :wacko:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Nietspitten

Zolang je het er maar over hebt en praat, komen er vanzelf wel meer die het niet eens zijn met kappen.
groeten, Gerrit

Windekind

Tja, dat je de boom zelf hebt geplant zegt niets. Dat de gemeente zelf veel bomen kapt ook niet.

Verder verschilt het per gemeente.

In het verleden was het bij de meeste gemeenten zo dat voor het verwijderen van bomen (en in ieder geval loofbomen) met een diameter op borsthoogte (1.30m) > 15 cm een vergunning vereisten.
Bij sommige gemeentes wordt nu specifieker aangegeven wat beschermde bomen zijn en soms ook welke individuen strikt beschermt zijn.

However,

ik verklap niets, hoor.

p.s. misschien mag afzetten wel, dan kan je er een knot-els van maken  ;)  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Nietspitten

Citeer

However,

ik verklap niets, hoor.

p.s. misschien mag afzetten wel, dan kan je er een knot-els van maken  ;)
Dit alles onder het motto: niet l....n, maar poetsen.
groeten, Gerrit

vuurvlinder

Ik ben er inmiddels uit. Ik heb voor deze boom geen kapvergunning nodig. Dat moet pas als de boom een grotere diameter zou hebben dan 30 cm op 130 cm hoogte.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Windekind

Citeer
Citeer

However,

ik verklap niets, hoor.

p.s. misschien mag afzetten wel, dan kan je er een knot-els van maken  ;)
Dit alles onder het motto: niet l....n, maar poetsen.
Inderdaad  :lol:  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins