Dat doe ik ook zoveel mogelijk. In dit geval heb ik blijkbaar in een vlaag van verstandsverbijstering de gewone namen verwijderd. Nu teruggezet, excuus. Kan je echter aangeven hoe / waar je zocht naar je waarnemingen? In je levenslijst, of bij de soortpagina? Want in het tweede geval kan ik ze zo vinden:
http://observado.org/soort/view/19?waardplant=0&poly=1&from=2013-05-22&to=2013-05-26&prov=0&maand=0&rows=100&os=0&hide_hidden=0En ja, wijzigingen worden bijgehouden.
Een toelichting: bij het lumpen van ondersoorten zijn er volgens mij de volgende opties:
- Ondersoort deactiveren: nadeel dat mensen die andere systemen gebruiken ook niet meer erop kunnen invoeren, en ik weet zo niet wat er met oude waarnemingen gebeurt.
- Ondersoort synoniem maken van de ondersoort waarmee het gelumpt is: slechte oplossing, het systeem is hier niet voor gemaakt en dit heeft als gevolgt dat waarnemingen helemaal niet meer terug te vinden zijn, ook niet onder eigen waarnemingen of de geaccepteerde ondersoort.
- Ondersoort synoniem maken van de soort: waarnemingen zijn overal vindbaar, zowel via de soort als via het synoniem. Enige nadeel is dat de waarnemingen niet verschijnen bij de geaccepteerde ondersoort.
- Ondersoort samenvoegen met het geaccepteerde taxon. Nadelen: moet Hisko doen, data gaat verloren als later weer tot een split wordt besloten.
De 3e oplossing lijkt mij dus het beste en die is overal doorgevoerd.