Dag Piet,
Het is een vrij lastig verhaal, gezien de naamgeving voortdurend in beweging is..
De wetenschappelijke namen voor de Nederlandse kevers komen officieel uit de kevercatalogus. Dit is echter een boek dat ik (nog) niet heb, dus ik probeer zo weinig mogelijk te veranderen aan de bestaande namen. Het soortenregister hoort volgens mij officieel gelijk te lopen met dit boek, maar dat kan ik dus niet controleren. Er zijn echter andere bronnen voor bijvoorbeeld Europese soorten die andere naamgeving gebruiken (bijvoorbeeld faunaeur), waardoor ook weer verwarring kan ontstaan. Voor de boktorren is er een aantal jaar geleden een boekje uitgekomen, geschreven door Theo Zeegers & Theodoor Heijerman (uit 2008), die in jouw geval voor beide
Leptura gebruiken en
Rutpela aangeven als zijnde het synoniem voor
maculata. Zij geven aan dat zij hebben gekozen voor een indeling in grotere genera, vanwege de overzichtelijkheid.
Eenzelfde probleem gaat ook op voor andere groepen, zoals de grotere mestkevers in Geotrupidae (waar wij nog Anoplotrupes gebruiken, heeft nederlandsesoorten het over Geotrupes, bijvoorbeeld), of zelfs voor hele groepen die bij ons een familie zijn en op andere sites een subfamilie. En wat te denken van grotere genera waarbij ook niet-Nederlandse soorten bestaan: twee bronnen gebruiken binnen hetzelfde genus, of alles doortrekken en er vanuit gaan dat het wel goed zit? Voor wat meer discussie hierover, zie ook:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=256633.0Voor dit specifieke geval (L. maculata hernoemen naar Rutpela maculata en Leptura vervolgens aanmaken als synoniem): Theodoor, als je dit leest, wat is jouw mening?
Wat de Nederlandse namen betreft: ik heb het vaker gezegd, maar probeer ze zoveel mogelijk te vermijden, het veroorzaakt alleen maar verwarring (zoals hier weer eens blijkt). Gezien zowel het nederlands soortenregister en het eerder genoemde boek het eens zijn, zal ik het even aanpassen..