Bij de Zwaangans
http://observado.org/soort/info/1393 staat Chinese Knobbelgans nu als synoniem, maar dat is net als
Afrikaanse Knobbelgans een variëteit, en niet zoals in de beschrijving staat hetzelfde als parkgans
Anser anser f. domesticusHet beste kun je deze tamme vormen hetzelfde behandelen als bij
Grauwe Gans en beide varieteiten de wetenschappelijke naam
Anser cygnoides f. domesticus geven
Of als je alle tamme ganzen op een hoop wilt gooien, daar een verzamelsoort Anser anser/cygnoides f. domesticus incl. hybriden van maken, maar ik weet niet of dat te linken is met beide oudersoorten
Chinese en Afrikaanse Knobbelganzen zijn duidelijk te onderscheiden, maar de meeste waarnemingen zullen waarschijnlijk hybriden met parkgans betreffen (daar maak ik nu hybride Grauwe x Zwaangans van, maar eigenlijk klopt dat ook niet helemaal)
In ieder geval ben ik niet blij met het feit dat de Chinese Knobbelganzen die ik heb ingevoerd, nu opeens als Zwaangans in m'n lijstje verschijnen, ik heb namelijk nog nooit een wildtype Zwaangans gezien in Nederland en parkganzen voer ik in principe niet in of ze moeten bijvoorbeeld erg op een Sneeuwgans lijken, waarmee andere waarnemers gewaarschuwd zijn voor de aanwezigheid van zo'n vogel in een bepaald gebied en/of hun eigen waarneming ermee kunnen vergelijken
Kortom svp iig Chinese Knobbelgans terug als variëteit

Pleeeeeeaaaase