Hoofdmenu

Systematiek vogels

Gestart door Jan Zwaaneveld, november 10, 2008, 10:58:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Welke systematiek wordt er gehanteerd voor de vogels op observado, en staan alle vogelsoorten van de wereld in de database? Dat zou wel handig zijn om te weten, want ik heb nogal wat oude waarnemingen in te voeren (zo'n 3100 soorten vogels). Zelf gebruikte ik Sibley & Monroe's A world checklist of birds , en als er in observado een andere lijst wordt gehanteerd zal dat nog wel wat uitpluiswerk (voor mij) opleveren.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

hiskodevries

Jan ik zou het echt niet meer weten
maar je kunt 'onze' lijst hier downloaden
http://observado.org/download.php
en kijken of die erg verschilt van de jouwe
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

marijn

Citeerdag hij staat erbij!
ik zag dat er bij verschillende Sylvia's beetje rommelige locale namen stonden.
vraag aan jou: kun je mij de correcte Engelse namen van Rueppells en Menetries geven?
er staan nu twee Engelse namen per taxon, lijkt mij, er kan er maar 1 kloppen.bvd
Dank u.

Resp. Rüppell's Warbler en Menetries's Warbler.

NB: Er is soms/regelmatig een verschil tussen Brits-Engelse, Amerikaans-Engelse en internationaal 'afgesproken' Engelse namen (Gill&Wright/IOC). Welke van deze wil Observado/Wrn eigenlijk aanhouden? Ik neem aan die laatste?
Marijn Prins

marcel123

#4
CiteerEr is soms/regelmatig een verschil tussen Brits-Engelse, Amerikaans-Engelse en internationaal 'afgesproken' Engelse namen (Gill&Wright/IOC). Welke van deze wil Observado/Wrn eigenlijk aanhouden? Ik neem aan die laatste?

Gill, F., Wright, M. & Donsker, D. (2008). IOC World Bird Names (version 1.7). Available at http://www.worldbirdnames.org/ [Accessed dec 2008].

marijn

Citeer
CiteerEr is soms/regelmatig een verschil tussen Brits-Engelse, Amerikaans-Engelse en internationaal 'afgesproken' Engelse namen (Gill&Wright/IOC). Welke van deze wil Observado/Wrn eigenlijk aanhouden? Ik neem aan die laatste?
Gill&Wright/IOC
http://www.worldbirdnames.org
Mooi, dat is duidelijk.

Zet David deze ook even bij z'n favorieten/bladwijzers? :)
Marijn Prins

marcel123

CiteerLastige en gevoelige materie, die misschien toch om 'nationale taxonomieën' vraagt..?
Succes..
Bedankt...

laatvlieger

CiteerHmm, Kuifaalscholver Leucocarbo aristotelis ? Nooit eerder gezien.. Maar ik zie nu dat IOC (worldbirdnames.org) die naam gebruikt.

Tot nu toe hielden we CSNA-namen aan in NL, ook/juist voor de wetenschappelijke namen (->Phalocrocorax). Met de komst van Observado is dat misschien niet meer te handhaven, of wel? IOC alleen voor de Engelse namen gebruiken?

En wat te doen met typisch Nederlandse splits als gele kwikstaart in tig soorten (IOC: 2 soorten)? Die staan niet in de IOC-lijst. Die paar specifieke splits dan weer wel bewaren (om de Nederlandse soortenlijsters etc. te vriend te houden) of de kont tegen de krib en volledig de IOC-lijst gaan volgen?

Lastige en gevoelige materie, die misschien toch om 'nationale taxonomieën' vraagt..?

Succes..
Waarschijnlijk gaan we inderdaad grotendeels de lijst van de IOC gebruiken. Hier en daar zullen we er van afwijken. O.a. mogelijk bij de kwikstaarten. Maar de lijst in Observado moet hoe dan ook eerst rechtgetrokken worden: het kwam te vaak voor dat er verschillende Genus namen werden gebruikt bij soorten die eigenlijk gewoon binnen hetzelfde Genus vallen. De naamgeving binnen Observado was niet consequent en dat is natuurlijk niet goed.

Om dat soort problemen zoveel mogelijk op orde te krijgen, moet er eerst van één lijst uitgegaan worden. Omdat er bij de IOC lijst consequent naar zowel de Engelse naam als naar de wetenschappelijke naam wordt gekeken en omdat ze ook enigszins progressief zijn en omdat ze proberen rekening te houden met taxonomische inzichten is er voorlopig voor die lijst gekozen. Hier en daar staan daar vreemde keuzes in, maar dat zul je bij elke lijst houden. Ik denk dat het verder een zeer mooie werklijst is. Eindelijk gaan we nu ook de soorten aan families koppelen, wat weer mooie nieuwe vergelijkingsmogelijkheden geeft:
http://observado.org/familie/view/192

Maar voorlopig is dit allemaal nog toekomstmuziek en vergis je niet wat voor problemen je allemaal tegen het lijf loopt als je een up-to-date lijst wilt samenstellen voor de wereld.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marijn

#8
CiteerWaarschijnlijk gaan we inderdaad grotendeels de lijst van de IOC gebruiken. Hier en daar zullen we er van afwijken. O.a. mogelijk bij de kwikstaarten.
Ok, goed idee. Tip wat betreft de kwikstaarten: het IOC is zeer waarschijnlijk juist goed en progressief bezig met die indeling in flava (Westelijke) en tschutschensis (Oostelijke), dus afwijken hoeft niet...

CiteerMaar voorlopig is dit allemaal nog toekomstmuziek en vergis je niet wat voor problemen je allemaal tegen het lijf loopt als je een up-to-date lijst wilt samenstellen voor de wereld.
Dat begrijp ik volkomen. Anders hadden er al lang up-to-date wereldwijd aanvaarde/gebruikte wereldlijsten bestaan... Je moet misschien wel met synoniemen gaan werken.

CiteerWellicht ook ff afspreken wat je met je Engelse namen doet? Bij ons: Engelse namen voor Europese soorten, Amerikaanse soorten voor Noord-Amerikaanse soorten, voor holarktische soorten kunnen dat dus 2 namen zijn, en geen engelse namen voor de rest.
Wat betreft Engelse vogelnamen: eigenlijk zou je gewoon 3 verschillende Engelse namen erin kunnen zetten, alsof het 3 verschillende talen zijn: de internationaal-Engelse (IOC), de Brits-Engelse (voor het gemak van de gebruikers in de UK) en de Amerikaans-Engelse (voor - jawel - de Amerikanen). Voor die laatste twee categorieen kun je je beperken tot de soorten die resp. in de UK en VS voorkomen, en dan voor de rest van de soorten de IOC-namen gebruiken (kopiëren).
De lijst van Britse namen (de verschillen met IOC staan duidelijk aangegeven) kun je alvast bij de BOU vinden.
Marijn Prins

David Tempelman

dag,
In observado staat slechts bij enkele tapuiten een familie vermeld: de Vliegenvangers (Muscicapidae). Moet zijn Turdidae, toch?
met vriendelijke groet,
David

Erik van Dijk

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David