Gaasvlieg in herfstkleuren

Gestart door Arp, november 10, 2008, 04:06:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Nooit geweten dat (sommige?) als imago overwinterende Groene Gaasvliegen net als veel andere beesten ook een ander jasje aantrekken voor de winter ...

Is hier nog wat van te maken? Chrysoperla sp.??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#1
Hoi Arp
Toevallig las ik daar gisteren ook wat over. (Tijdens mijn speurtocht naar aanleiding van mijn gaasvlieg  :)  )
Het is een stukje van Bart van Coppenolle.
http://users.skynet.be/de.eigenwijze.tuin/...703tuinblog.htm
Maar welke het nu is?  :wacko:  Mijn gaasvlieg heeft trouwens nog geen herfstkleuren.

Groeten, Thijs

Arp

#2
Ik heb nog even gebladerd en het lijkt erop dat behalve Chrysoperla alleen Peyerimhoffina als imago overwintert - en die laatste is het niet (die heeft smallere vleugels).

Verder geeft het Nederlands Soortenregister voor Chrysoperla alléén C. carnea aan en zolang dat zo is, heb ik ook geen gewetensvroeging om deze dan maar aldus in te voeren.

Als Nlsrt het nodig vindt het Chrysoperla carnea-complex voor Nederland verder uit te splitsen zien we dan wel weer.  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mariki

Hallo Arp,

Ik heb ook een mooie gekleurde gaasvlieg gevonden. Hij is nu aan het slapen, denk ik.
Groeten,

Marie-Christine

Sorry voor mijn slechte nederlands.
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

Arp

#4
Hoi Marie-Christine,

CiteerIk heb ook een mooie gekleurde gaasvlieg gevonden. Hij is nu aan het slapen, denk ik.
Als mijn deductie hierboven juist is, zal jouw dier dus ook Chrysoperla carnea zijn.  <_<

CiteerSorry voor mijn slechte nederlands.
Welk slecht Nederlands??  :grin:

Mocht je er (onwaarschijnlijk) een keer niet uitkomen, dan gewoon wat anders proberen ;) (Frans? Engels?)

Off Topic: Ik heb veel van je Cicades etc op het entomologie.de zien langskomen, onder andere een zeldzame/onbekende voor Nederland. Je bent daar op de goede plek voor identificatie van Cicades (vanwege Herbert Nickel), maar ik denk dat het voor het Nederlandse overzicht wel interessant zou zijn als je de op naam gebrachte dieren (ook al is het maar op genus/familie) wel bij waarneming.nl zou willen invoeren?

Geen verplichting hoor, maar gewoon om aan te geven dat het gewaardeerd zou worden - overigens vinden de wetenschappers hier alle waarnemingen interessant, niet alleen de zeldzame :whistle:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mariki

Hallo Arp,

Ik wou graag mijn beelden zetten op de site waarneming.nl, maar ik heb een probleem met de registratie. Ik ben wel geregistreerd voor de forum maar ik wacht nog het email met de password om de beelden te plaatsen. Misschien is het iets dat ik heb niet begrepen. Ik plaatst ook foto's op de site "nederlandsessoorten.nl".
Groeten,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

Arp

Hoi Marie-Christine (Mariki? wat heb je liever?)

CiteerIk wou graag mijn beelden zetten op de site waarneming.nl, maar ik heb een probleem met de registratie. Ik ben wel geregistreerd voor de forum maar ik wacht nog het email met de password om de beelden te plaatsen.
Hmmm, vreemd ... dit ben jij toch? ... ik zou aannemen dat indien wij je profiel kunnen zien dat je dan ook bent geregistreerd? Misschien nog eens je wachtwoord op laten sturen?

Bij het uploaden van de foto's voor waarneming.nl moet je er overigens wel rekening mee houden dat ze maximaal 800x600 groot mogen zijn (of iets in die richting), anders lukt het niet - jammer, want zo gaat wel vaak wat kwaliteit verloren - bij veel foto's op wrn geen groot gemis, maar soms worden belangrijke details net wat vaag. Desondanks ontstaat er een erg nuttige fotoverzameling.

Nederlandsesoorten.nl vooral ook lekker met je foto's blijven spammen :gap:  daar ontbreken helaas nog van heel veel soorten goede plaatjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Mogguh  ^_^

Ik zie dat het gelukt is om dingen in te voeren en foto's erbij te zetten - o.a. de Japananus hyalinus ...

Toppie  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mariki

Dank u wel Arp,

I have also added pictures for two other species idiocerus herrichii and idiocerus stigmaticallis. I am waiting for the confirmation of Herbert Nickel for the pictures of acericerus ribauti on the site entomologie.de. I have already had the confirmation of Jürgen Peters for the ID.  I will try to put the species on the Dutch list.

Groeten,

Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org