Platte wielwebspin en pissebedden

Gestart door JohnvR, november 09, 2008, 20:38:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vandaag kwam ik onder een stuk schors een spin in ruste tegen. Ik vermoed dat het een Platte wielwebspin is, klopt dat? Uiteraard ook de nodige pissebedden. Meestal laat ik die maar lopen, maar nu speciaal voor Arp (of andere enthousiasterikken) de vraag of het nog verschillende soorten zijn of allemaal dezelfde?






Pierre55

Wat de spin betreft gaat het wel over Nuctenea umbratica, de platte wielwebspin.
Voor de rest kan ik niks zeggen...

Groetjes,
Pierre

Arp

Hoi allemaal,

Mooi dat iemand anders de spin weet, want daar snap ik dan weer de ballen van :gap:

De pissebedden zijn allemaal Porcellio scaber de "Ruwe Pissebed" - leuke collectie kleurtjes, die duidelijk laat zien dat ze helemaal niet zo saai grijs zijn als mensen vaak denken  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Ha Pierre en Arp,

Bedankt voor de bevestiging, respectievelijk determinatie. Het is altijd zo verleidelijk alle diertjes te fotograferen. Bij thuiskomt volgt dan een vergeefse zoektocht naar kennis. Bij die verschillende gekleurde pissebedden ga je al snel aan andere soorten denken. Gelukkig volgt dan de ontnuchtering op het forum  . :D Je komt ze natuurlijk wel vaak tegen die pissebedden, verleidelijk, saai zijn ze zeker niet.

Groeten,

Piet Schuttelaar

CiteerHa Pierre en Arp,

Bedankt voor de bevestiging, respectievelijk determinatie. Het is altijd zo verleidelijk alle diertjes te fotograferen. Bij thuiskomt volgt dan een vergeefse zoektocht naar kennis. Bij die verschillende gekleurde pissebedden ga je al snel aan andere soorten denken. Gelukkig volgt dan de ontnuchtering op het forum  . :D Je komt ze natuurlijk wel vaak tegen die pissebedden, verleidelijk, saai zijn ze zeker niet.

Groeten,
John,

overigens prachtfoto's vooral de tweede. chapeau!

Piet

spinnenvrouw

Op de foto van de onderkant is te zien dat de spin een volwassen wijfje is.
In het gebied tussen coxae IV (de basis van de achterpoten) en de witte kommavlekken zie je de epigyne als een lichter rondje. Details van de epigyne zijn een belangrijk determinatiekenmerk. Die details zijn hier niet te zien, maar dat is bij deze soort niet nodig.
Jacomijn Prinsen