Hoofdmenu

gaasvlieg

Gestart door thijsdegraaf, november 08, 2008, 20:16:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Deze gaasvlieg vond ik vandaag onder een blad van een Japanse sierkers. Ze zijn moeilijk te determineren helaas.  :(
Groet, Thijs

javanerkelens

Wat een prachtige foto Thijs !!
Heb geen verstand van deze vliegen, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Bedankt Joke.  :P Het zijn natuurlijk geen vliegen met hun vier vleugels.
Ik heb alle vragen over gaasvliegen op waarneming doorgenomen. Ik heb begrepen, dat er een determinatietabel is, maar dat het dan nog niet eenvoudig is om de verschillende groene gaasvliegen uit elkaar te houden.
Maar ik blijf hopen  :lol:
Groeten, Thijs

Gerard Scholte

#3
Thijs,

Ik heb de gaasvliegentabel van de Benelux van de Belgische Jeugdbond voor Natuur en Milieu.

Ik heb een poging gewaagd om jouw dier ermee te determineren. Helaas zijn niet alle kenmerken op de foto goed te zien.
Onder veel voorbehoud kom ik uit op Nineta flava (gele gaasvlieg) of Ninata vittata (gestreepte gaasvlieg).


Gr. Gerard
Groeten,

Gerard

thijsdegraaf

#4
Bedankt Gerard,
Ik zet er nog twee foto's bij. Ik heb ze iets scherper gemaakt, dan ze waren, omdat ik ze wat vaag vond. Misschien helpt het. Ik weet niet om welke kenmerken het gaat.
Groeten, Thijs

thijsdegraaf


Arp

Hoihoi,

Effe leuk puzzelen ...  ^_^  ... ik weet nog niet zeker of je op Nineta uit moet komen, maar als je erop uitkomt, waarom dan niet pallida? In mijn boekje zijn van de NL Ninetas alleen vittata en flava rudimentair beschreven, maar vittata zou dan opvallen grote 1e antenneleedjes moeten hebben (2x zo lang als dik) en flava een aan de voorkant concave vleugelrand. Beide zie ik niet, dus dan kom ik op pallida, maar daar staat helemaal niks over beschreven   :rolleyes:

Maar op basis waarvan sluit je Chrysoperla carnea s.l. uit? Mijn beschrijving zegt alleen dat de vleugeladering herkenbaar is, maar niet hoe  :censored:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerard Scholte

Arp,

Mijn boekje heeft een afbeelding van de vleugels van Chrysoperla, ("veel buitenste scalariformen), maar de vleugels zijn op de foto niet goed te zien.
Ik kwam uit op Nineta omdat die een ongevlekte kop hebben.
Nu ik de foto goed bekijk zie ik dat er wel een "wangvlek" aanwezig is en die is kenmerkend voor Chrysoperla carnea. Kortom je hebt gelijk, gewoon Goudoogje.

Groeten,

Gerard
Groeten,

Gerard

thijsdegraaf

Gerard en Arp bedankt voor alle moeite.
De wangvlek is het steepje bij het oog neem ik aan. In ieder geval heb ik er weer heel wat bijgeleerd.

Groeten, Thijs