Hoofdmenu

Jagen

Gestart door BAVB, januari 06, 2005, 23:49:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

BAVB

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe er over de jacht gedacht wordt onder de vogelaars. Als je bijvoorbeeld al die soep-/nijl- en indische ganzen ziet zou je zeggen dat daar heel snel iets aan gedaan moet worden voordat we hier geen zuivere soorten meer kunnen zien. Veel mensen vinden het zielig maar ik vind dat je daar heel nuchter in moet zijn. Een poosje terug zagen ik en een paar ande vogelaars een beheerder van een gebied die soepganzen af ging schieten maar die man wachtte tot wij weg waren en durfde toen pas te schieten uit angst dat wij kritiek leverden. Er vroeg er nog een of hij mocht kijken maar dat wou die absoluut niet. Veel mensen denken dat alle vogelaars anti jacht zijn maar dat zou niet zo moeten zijn. Ik ben benieuwd of er andere meningen zijn hier over.

groeten Bart

Rogier

De jacht is iets wat me in eerste instantie tegen staat, omdat jacht vaak onnodig is. Ik vind in deze maatschappij waar wij ons naar ontwikkeld hebben, jacht niet meer nodig. Het is overbodig geworden voor onze vleesbehoefte, en kent teveel nadelen (verstoring, overlast voor recreanten, angstige dieren etc.) en daarom in mijn optiek ethisch niet meer verantwoord.
Daarop zijn wel uitzonderingen, waarbij jacht op exoten een eerste is, overigens als laatste redmiddel. Dit alleen als het andere soorten in hun voortbestaan bedreigt, en als er ook andere middelen zijn ingezet. Een tweede reden voor jacht kan zijn dat er dermate grote overlast van een populatie is (en dan heb ik het dus NIET over een wild zwijn wat in een tuin komt wroeten en wat financiele schade veroorzaakt of een groep ganzen die het gras van de boer eet), dat dit echt te gek wordt.
Kortom de jacht kan hier in Nederland nog veel verder gereguleerd worden. In het buitenland is de situatie nog veel schrijnender, en ik denk dat we ons daar nog het meeste druk over maken. Neem als voorbeeld Frankrijk maar eens, waar allerlei steltlopers waaronder onze grutto (40.000 per jaar!) legaal worden afgeknald. Of Malta waar allerlei trekvogels illegaal de lucht uit worden geschoten. Italie is ook al zo'n heerlijk land..
Het is vreselijk wat daar gebeurt, en ik snap niet dat de nationale en Europese politiek zich daar nauwelijks druk om maakt. Ik ben blij dat we in Nederland al zover zijn (maar nog niet ver genoeg) dat de jacht aan relatief strenge regels is gebonden (die helaas wel regelmatig worden overtreden, uit de mond van meerdere jagers gehoord), maar er zal nog veel moeten gebeuren in het buitenland.
Groeten,
Rogier Verbeek

BAVB

Ik vind inderdaad dat er te veel(vooral in buitenland) zomaar voor de lol beesten afgeknald worden zondere aanleiding. Dit moet aangepakt worden. Ik vind wel dat je bijvoorbeeld grofwild moet bejagen om dat er geen grote roofdieren meer zijn om de aantallen binnen de perken te houden. Wat vogels betreft is verstoring inderdaad een zwaar wegend punt. Er zijn zeker wel jagers die het niet zo nauw nemen, helaas, maar er zijn ook jagers die ook natuurliefhebber zijn. Ik vind overigens wel dat het minder zielig is als je een beest afschiet dat in de vrije natuur heeft geleefd dan dat je een beest in een hokje opfok en dan dood maak om op te eten. Exoten beheer is inderdaad iets wat ook volgens mij noodzakelijk is. Ik denk dat je wel gelijk heb dat jacht vaak onnodig is. Maar boeren zullen daar vaak anders over denken, al weet ik niet of het 's winters een probleem is als ganzen en smienten gras op eten.

Bart

Rogier

Klopt, er zijn jagers die ook natuurliefhebber zijn. Zo zitten er bij Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer ook veel mensen die in hun vrije tijd nog wel eens een haasje schieten. Ik sprak laatst met zo'n type jager, en die was heel betrokken bij het natuurbeheer. Hij vertelde ook over het andere type jager, wat veel meer op het "oogsten" is gericht, en zoveel mogelijk wil schieten. Die ook regelmatig de wet overtreden (bijvoederen van fazanten bijv. ,maar ook het vergiftigen/afschieten van havikken vanwege het feit dat er anders niks meer voor hun overblijft omdat de havik alles wegneemt).
Je moet zoveel mogelijk aan de natuur overlaten, ook bij het grote wild, en als het echt niet anders kan, is schieten een laatste oplossing. Jagers zijn van mening dat de natuur zo ernstig verstoord is, dat de mens echt met het jachtgeweer moet ingrijpen. Verhalen over overlast en schade gebruiken ze vaak in hun voordeel. Altijd moet je bij de argumentatie van jagers in je achterhoofd houden, dat ze niets anders willen dan schieten. Als je bijv. op sites van de KNVJ etc. kijkt dan proberen ze hun (slechte) imago op te krikken door proberen voor te komen als natuurbeheerder, wat dus ook bij hun argumentatie hoort; we zijn natuurbeheerders, geen jagers. Echter valt daar wel enigzins door heen te prikken, wat weer niet wegneemt dat ze ook daadwerkelijk iets voor natuurbeheer kunnen betekenen, echter niet op de wijze waarop het nu gebeurt.
Groeten,
Rogier Verbeek

BAVB

Jagers moeten inderdaad niet gaan beweren dat ze jagen omdat dat zo goed voor de natuur is. Ze kunnen beter gewoon zeggen dat ze het doen omdat ze het leuk vinden. Ik heb er overigens ook geen moeite mee als je een keer een beest schiet. Ik vind wel dat ze beter iets minder stiekem te werk moeten gaan omdat ze anders alleen maar wantrouwen wekken. Ik vind wel dat bijv. in de ovp je vraagtekens moet zetten of dat nou zo natuurlijk is. Ik heb er weleens herten gezien die 's winters zo vermagerd waren dat ze van ellende bijna geen stap meer konden zetten. Ik denk dat het in zo'n geval meer natuurlijk is om van het overschot de zwaksten eruit te schieten dan dat de dieren de hongerdood sterven. In een puur natuurlijke situatie zou zo'n beest door wolven of beren gepakt worden. Wat dat betreft is er al te veel geknoeid in ons landje.

Bart

jennifer88

ik vin dat zo een bullshit afschiete,
ja goh die soepgans dit en dat, dat beestje heeft ook een leve, t is niet zijn schuld dat ie hier rondloopt, ik schiet toch ook geen mensen af omdat het er teveel worde?
ik vind dat echt gelul en daar kan ik me heel boos om make, alsof de mens tegewoordig maar beslist wat wel en niet mag leven.

:angry:  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

BAVB

Hoi,
Mensen hebben ervoor g ezorgd dat het een zooitje is en dan moet je ook zoveel mogelijk je best doen om dat weer zo goed mogelijk te krijgen. Soepganzen vormen volgens mij een bedreiging voor de zuiverheid van andere soorten, daarom vind ik dat je daar iets aan moet doen en ik zou niet weten hoe je dat anders doe dan door afschot. Als je langs de Lek en de Nederrijn kijkt zie je hele stukken land die vol zitten met honderden soepganzen. Ik vind dat afschuwelijk en als je het goed doe schiet je zo'n beest in een keer dood zonder dat ze pijn lijden. Je mag het best zielig vinden maar ik denk wel dat het de beste oplossing is.

Groeten Bart

slimshady

het is volslagen onzinnig om te beweren dat die tamme soepganzen een bedreiging vormen voor de zuiverheid van een bepaalde soort. Als ze al hybridiseren dan is dat met even halftamme Grauwe Ganzen en wat is daar mis mee? Omdat je soepganzen niet graag ziet moeten ze maar dood, tjonge wat een kortzichtigheid!

BAVB

#8
Tja,
Het is maar net hoe je het bekijk. Ik noem soepganzen alleen als voorbeeld. Het gaat me ook om nijlganzen bijvoorbeeld, die steeds meer uitbreiden en misschien een bedreiging voor inheemse watervogels gaat worden. Ik weet trouwens niet of je iemand met een andere visie/mening gelijk kortzichtig moet noemen. Het gaat me er alleen om om de mening van anderen te horen. Ik zie ook niet in waarom je wel varkens, koeien, pekingeenden, kalkoenen en kippen mag opfokken en daarna opeten maar dat je geen ganzen mag afschieten(en opeten) die in de natuur zijn opgegroeid maar daar eigenlijk niet horen.
Bart

jennifer88

CiteerHet gaat me ook om nijlganzen bijvoorbeeld, die steeds meer uitbreiden en misschien een bedreiging voor inheemse watervogels gaat worden

zullen we dan ook even over de knobbelzwaan gaan praten, die komt ook niet oorspronkelijk uit nederland maar uit china, daar praat niemand over

Citeer
. Ik weet trouwens niet of je iemand met een andere visie/mening gelijk kortzichtig moet noemen. Het gaat me er alleen om om de mening van anderen te horen.
benik het volkomen mee eens ;)

CiteerIk zie ook niet in waarom je wel varkens, koeien, pekingeenden, kalkoenen en kippen mag opfokken en daarna opeten maar dat je geen ganzen mag afschieten(en opeten) die in de natuur zijn opgegroeid maar daar eigenlijk niet horen.

zie ik ook nie in maar ik ben vegetarisch, en ik vind dat wij als mensen niet mogen beslissen wat wel en niet mag in de natuur,  dat is mijn mening
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Pim

Een discussie als de weg naar Rome, goed als ik hem nu sluit?
Binnen enkele maanden komt dit onderwerp toch weer eens naar boven en zo herhaalt de cyclus zich.

groetjes,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl