De jacht is iets wat me in eerste instantie tegen staat, omdat jacht vaak onnodig is. Ik vind in deze maatschappij waar wij ons naar ontwikkeld hebben, jacht niet meer nodig. Het is overbodig geworden voor onze vleesbehoefte, en kent teveel nadelen (verstoring, overlast voor recreanten, angstige dieren etc.) en daarom in mijn optiek ethisch niet meer verantwoord.
Daarop zijn wel uitzonderingen, waarbij jacht op exoten een eerste is, overigens als laatste redmiddel. Dit alleen als het andere soorten in hun voortbestaan bedreigt, en als er ook andere middelen zijn ingezet. Een tweede reden voor jacht kan zijn dat er dermate grote overlast van een populatie is (en dan heb ik het dus NIET over een wild zwijn wat in een tuin komt wroeten en wat financiele schade veroorzaakt of een groep ganzen die het gras van de boer eet), dat dit echt te gek wordt.
Kortom de jacht kan hier in Nederland nog veel verder gereguleerd worden. In het buitenland is de situatie nog veel schrijnender, en ik denk dat we ons daar nog het meeste druk over maken. Neem als voorbeeld Frankrijk maar eens, waar allerlei steltlopers waaronder onze grutto (40.000 per jaar!) legaal worden afgeknald. Of Malta waar allerlei trekvogels illegaal de lucht uit worden geschoten. Italie is ook al zo'n heerlijk land..
Het is vreselijk wat daar gebeurt, en ik snap niet dat de nationale en Europese politiek zich daar nauwelijks druk om maakt. Ik ben blij dat we in Nederland al zover zijn (maar nog niet ver genoeg) dat de jacht aan relatief strenge regels is gebonden (die helaas wel regelmatig worden overtreden, uit de mond van meerdere jagers gehoord), maar er zal nog veel moeten gebeuren in het buitenland.