Hoofdmenu

Vleermuis spec.

Gestart door Limosa, november 06, 2008, 14:56:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Tijdens fietstochten langs het plaatselijke kanaal hoor ik steeds vleermuizen overkomen. En een enkele keer zijn ze ook waarneembaar. Ze foerageren niet maar vliegen strak door, daarbij het kanaal volgend, richting de moerassen. De vleermuizen zijn groot van stuk als bijvoorbeeld laatvlieger en meervleermuis waar ik beide goed bekend mee ben. Ze vliegen ongeveer een meter of 10 boven het water wat meervleermuis uitsluit. Vanwege de grootte en de frequentie (relatief laag omdat het goed te horen is) gaat het volgens mij tussen laatvlieger en watervleermuis. Mag ik er hierbij van uitgaan dat het watervleermuizen betreft? Dit vanwege de rechtlijnige strakke vlucht, het kanaal volgend?  
Groeten,

Joachim

Johannes Regelink

Dag Joachim,

Zoals je het beschrijft verwacht ik eerder dat het rosse vleermuizen zijn. Heb je daar al naar gekeken?

Maar de soort met 100% zekerheid determineren zal nu niet meer lukken....

Limosa

Misschien inderdaad een rosse vleermuis. Dat komt qua frequentie en grootte wel overeen. Alleen vraag ik mij  af of rosse vleermuis een betrekkelijke grote afstand aflegt tussen slaap- en foerageergebied. En dat deze dan een waterlijn volgt. Zelf ken ik de soort niet echt, maar wat zijn uitsluitend ekenmerken in vlucht gedurende  de schemering? Of waaraan kan ik zien dat het rosse vleermuizen zijn?
Groeten,

Joachim