Dune Lark

Gestart door magnolia, november 07, 2008, 22:11:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Dune Lark - Roodrugleeuwerik - Certhilauda erythrochlamys - Duinlewerik ????
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

redmar_woudstra

Nee.
Allereerst: die komt echt alleen in de zandduinen voor. Zelf heb ik ze gehad tussen Sesriem en Sossusvlei, verder zijn de duinen ten zuiden van Swakopmund een goede plek voor deze soort. Misschien niet eens heel erg zeldzaam, wel erg lokaal en bijzonder aan biotoop gebonden. Gezien de telefoonlijn was dit niet in de duinen.

Daarnaast is het ook geen leeuwerik denk ik. Ik zou ook deze vogel ook bij de Chats zoeken, misschien Chat Flycatcher (heb hier geen gids).  
groet,
Redmar

magnolia

Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

redmar_woudstra

Niet uit te sluiten dat ie daar wel eens voorkomt, maar het is echt een soort van de zandduinen, niet van slechts droge gebieden.

Daarnaast, klopt de foto ook niet met Dune Lark. De vogel heeft een dunne, donkere snavel. Dit wijst eerder op een chat-achtige dan op een leeuwerik. Dune Lark heeft een wat dikkere snavel die licht(roze) is. Dune Lark heeft bovendien een mooi gestreepte borstband, duidelijk roodbruine kruin met typisch koppatroontje: donkere, dunne oogstreep (alleen vóór oog) en baardstreep. Daarnaast m.i. typisch leeuwerik-koppie: lichte wenkbrauwstreep met contrasterende oorstreek. Daarnaast: Dune Lark heeft lichte pootjes! Een of andere chat lijkt me logischer. Wellicht Chat Flycatcher (http://www.montereybay.com/creagrus/Flyc_Chat-Jy05Brndvl-w.jpg) of misschien Tractrac chat of toch gewoon die oh zo algemene Familiar Chat.
groet,
Redmar

magnolia

Met deze foto stuitte ik ook op Tractrac Chat. Wellicht is het dezelfde soort?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

HJDT

#5
De eerste vogeldoet mij ook denken aan een Chat Flycatcher vanwege de buffige buik en wat duidelijke oogstreep, je ziet ook een aanzet van een licht vleugelpaneel wat ook op die soort duidt. De tweede is een Marico Flycatcher.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

redmar_woudstra

CiteerDe eerste vogeldoet mij ook denken aan een Chat Flycatcher vanwege de buffige buik en wat duidelijke oogstreep, je ziet ook een aanzet van een licht vleugelpaneel wat ook op die soort duidt. De tweede is een Marico Flycatcher.

Groeten Michel
De vogel lijkt ook erg op de vogel die ik voor Chat Flycatcher heb uitgemaakt in Namibië!
2e idd Marico.
groet,
Redmar

HJDT

Van beide ben ik overigens zeker, dat bleek wellicht niet helemaal uit de tekst. . ..  
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

magnolia

Observado.org is aangepast. Bedankt voor jullie hulp.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!