Hoofdmenu

Gele dovenetel

Gestart door gardensafari, mei 07, 2006, 15:09:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Dit lijkt mij een gekweekte gele dovenetel en niet de wilde, gelet op het gevlekte blad. Klopt dat en is dat een andere soort?

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

De bonte vorm is in Nederland oorspronkelijk een tuinplant die volkomen is ingeburgerd. Hier bij mij in de bossen één van de meest algemene planten.
Hij wordt tegenwoordig als een ondersoort van de 'wilde' Gele Dovenetel gezien.

gardensafari

Alweer bedankt Han. Ik heb hem gevonden in het soortenoverzicht. Ik ga ze lekker invoeren, dan kan ik ze later altijd weer terugvinden, of is dat bestandsvervuiling  :D

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Deze kan je gerust invoeren. Het lijkt mij dat ze spontaan in de tuin zijn gekomen. Bij twijfel zou ik het niet doen.

Cees Veenema

Ik had er een als gele ingevoerd maar Pieter consateerde dat het een bonte gele was ik heb hem als waarneming verwijderd omdat het dan een tuinplant betreft.
Groet,

Cees

han.endt

Zolang ze niet in tuinen staan kan je ze gewoon invoeren.

Cees Veenema

Een raar criterium, deze stond in een soort tuin en zal hem dus niet opnieuw invoeren.
Groet,

Cees

Edwin Dijkhuis

Hoi Cees,

Wat bedoel je met een soort tuin?
Als het onmiskenbaar is dat het gaat om aanplant dan niet opnemen. Gaat het om onderbegroeiing in een bosplantsoen dan is er sprake van verwildering en kun je de soort gewoon opnemen.  Overigens wordt gewerkt aan een handleiding met criteria over wanneer je een soort wel of niet moet strepen.

groet
Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Cees Veenema

Hallo Edwin,

Een overgangsgebied, d.w.z. bij de tuin aangetrokken terrein,  tussen tuinen van particulieren en bossingel van de gemeente.
Het kan haast niet anders dan dat deze plant uit de tuin afkomstig moet zijn.
Dat hoeft niet te zijn door verwildering maar kan ook verplaatst zijn via schoonmaak waarbij het tuinafval in de bossingel verspreid is.
Eenzelfde discussie is er meen ik ook geweest over de veldsla die overigens wel ingevoerd wordt zonder dat melding is gemaakt van de standplaats.
Groet,

Cees

Edwin Dijkhuis

Dat is een typische standplaats. Ik zou de plant als escape invoeren
Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl