zwartschubbige ridderzwam?

Gestart door ratje, november 05, 2008, 14:47:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Deze ridderzwam (volgens mij) stond onder beuken. De steel is erg donker en de hoed voelde bij een jong exemplaar fluweelachtig aan. De hoed heeft allemaal zwarte schubjes. Bij het doorbladeren van de Gerhardt kwam ik op de zwartschubbige ridderzwam uit. Iemand een andere suggestie voor me?

ratje

#1
en de geur is erg scherp.




Ismael

Waren de lamellen wel vrij dan? (omdat je aan ridderzwam denkt)
Groeten Ismaël Wind

ratje


ratje

CiteerWaren de lamellen wel vrij dan? (omdat je aan ridderzwam denkt)
Nou nee, ik heb duidelijk niet goed opgelet. Ik werd in de war gebracht door een andersoortige ridderzwam en was op zoek naar een gordijnzwam voor Nico en heb hierdoor gewoon niet goed opgelet. Ik doe nog een foto bij. Arno gaf de link naar de russula van Henk. Moet ik hem laten controleren?

Ismael

Ze zijn dus aangehecht dus is het geen amaniet (niet russula maar amaniet gaat de link heen) Het lijkt wel ridderachtig te zijn ja
Groeten Ismaël Wind

Nico Dam

Tricholoma atrosquamosum lijkt er wel veel op. Die soort schijnt zich bovendien uit te breiden (al geef ik toe dat dat geen hard determinatiekenmerk is). Toch zou ik er de FAN even op naslaan; deze groep Ridderzwammen is wat lastig.
Groet,
Nico

ratje

CiteerTricholoma atrosquamosum lijkt er wel veel op. Die soort schijnt zich bovendien uit te breiden (al geef ik toe dat dat geen hard determinatiekenmerk is). Toch zou ik er de FAN even op naslaan; deze groep Ridderzwammen is wat lastig.
Groet,
Nico
Nu ben ik ff kwijt wat de FAN ook weer is. Wie helpt me op dit idee? :rolleyes:  

han.endt

CiteerNu ben ik ff kwijt wat de FAN ook weer is. Wie helpt me op dit idee? :rolleyes:
Flora Agaricina Neerlandica

ratje

Citeer
CiteerNu ben ik ff kwijt wat de FAN ook weer is. Wie helpt me op dit idee? :rolleyes:
Flora Agaricina Neerlandica
dank je Han. Die bezit ik niet, helaas.

ratje

Ik heb een paar foto's bijgevoegd.




ratje

het donkere op de zwam zit er in, is geen toeboeging van mij,

ratje

als ik in de BB kijk zit ik er denk ik aardig goed bij.