Status Ree op Ameland en Terschelling.

Gestart door Zonnekoning, november 06, 2008, 12:45:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Aan de hand van dit draadje schoot het me te binnen...

Hoe het met de reeën op Ameland zit weet ik niet, maar die op Terschelling zijn uitgezet.
De dieren zijn opgelapte reeën (of nakomelingen daarvan) uit een kanaal met steile overs in Drenthe, en ik kan me heel goed voorstellen dat op Ameland iets vergelijkbaars aan de hand is.
Wat zijn die eilanders soms toch een boefjes... :angel:

Zouden de waarnemingen op Terschelling niet op escape (dat doe ik dus wel) moeten worden gezet, en hoe zit het nu op Ameland in elkaar?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Maico Weites

Heb de mijne ook maar even op escpae gezet. :angel:  
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Date Lutterop

De eerste reeën op Ameland zijn voor zover ik weet op eigen kracht overgezwommen/lopen. Die zijn later aangevuld met beesten van elders. Ook op Terschelling zal af en toe een ree de oversteek gewaagd hebben. Om dat allemaal dan maar escape te maken lijkt me iets te voorbarig. Ook op Rottum worden af en toe reeën gesignaleerd, dus oversteken is in principe mogelijk.  

Groet,

Date


August

Ben een tijdje geleden op Ameland geweest en heb gehoord van 1 van de lokale natuurwachter/boswachter
Dat het eerste exemplaar op Ameland een mannetje was en op eigen houtje gekomen is maar voor zijn gezelschap een aantal  erbij hebben losgelaten. Maar volgens hem komt het wel eens voor dat er nieuwe exemplaren erbij komen.
August van Rijn

Zonnekoning

CiteerOok op Rottum worden af en toe reeën gesignaleerd, dus oversteken is in principe mogelijk.
Rottum kan ik me goed voorstellen omdat dat hemelsbreed maar een klein rotstukje is.
Waarom de bootreis er naartoe 3 uur duurt, is een ander verhaal.
Zijn ze wel eens gezien op Griend?

Bij mijn weten zijn is het nog nooit een ree gelukt om Terschelling op eigen kracht bereikt en valt ook niet te bewijzen.
Ze komen ook niet voor op Texel, Vlieland en Schier voor.
Op Ameland is het gros kennelijk uitgezet, dus...?

Een beetje off-topic, maar dit is ook een zielig geval.
Betekend dat... :angel:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

CiteerMaar volgens hem komt het wel eens voor dat er nieuwe exemplaren erbij komen.
Ship-assisted door een eilander boefje? :angel:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Date Lutterop

CiteerRottum kan ik me goed voorstellen omdat dat hemelsbreed maar een klein rotstukje is.

Dat kleine rotstukje is altijd nog 12 kilometer!

Voor zover ik weet zijn er nog geen levende reeën op Griend waargenomen. De kans dat een ree levend Terschelling bereikt lijkt me ook wel erg klein, maar uit te sluiten is het niet.

Groet,

Date


Zonnekoning

#7
Citeer
CiteerRottum kan ik me goed voorstellen omdat dat hemelsbreed maar een klein rotstukje is.

Dat kleine rotstukje is altijd nog 12 kilometer!
Ik ben er eens geweest met een excursie en vond het wad rond het eiland erg zanderig.
Als het wad zo is tot aan Noordpolderzijl, dan snap ik wel hoe ze daar eventueel kunnen komen.

Terschelling en Ameland is een heel ander verhaal.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

August

#8
Citeer
CiteerMaar volgens hem komt het wel eens voor dat er nieuwe exemplaren erbij komen.
Ship-assisted door een eilander boefje? :angel:
Misschien maar als het bij 1 lukt dat zullen het ook andere lukken toch! Of je moet theorie aanhouden dat de eerste ook nooit op eigen kracht is aangekomen maar waarom zouden ze daar over liegen! Ps moet je trouwens de edelherten ook op escape zetten die op de oostvaardesplassen voorkomen.?  
Of als er bv korenwolfen van het ene bos bv limburg) naar een ander bos in Zuid Holland geplaatst zouden worden waar normaal geen korenwolfen voorkomen is dat ook een esc.

Ik weet het zijn eilanden maar misschien hebben er heel vroeger wel reeen gewoond
Je zou eens kunnen kijken of er wel eens opgravingen geweest waar ze botten hebben gevonden!
Allemaal andere invalshoeken.
August van Rijn

BartNoort

#9
Jazeker ook zwemmende reeen aangekomen op Griend destijds, althans dat is mij tijdens vogelonderzoek verteld destijds, of ze er nog zitten weet ik niet, maar ik verwacht van niet het is er vrij open, en je zou verwachten dat ze regelmatig gespot zouden worden dan.
Wel uit eigen ervaring bosmuis op Griend, die verwacht je er ook niet.
en Ruige dwergvleermuis in grote getalen.

In de zoogdierenatlas wordt overigens melding gemaakt van een ree op Ameland in 1927, vermoedelijk aangekomen over het wad. Evenals in 1945 en in 1947 zijn er daarna dieren uitgezet.
Ook op Schier zijn 1953 en 1958 reeen waargenomen en daarna ook eenmalig op de engelsmansplaat.

Uitgezet? ja ook. Maar ook van nature, wat mij betreft niet op escape.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Zonnekoning

Hier gaat volgens mij iets mis en er worden een paar eilanden door elkaar gehaald.
Reeën op eigen kracht op Rottumeroog e.o. zou dus m.i. wel kunnen, maar op Griend???
Op T&A hebben ze in ieder geval hulp gehad.  B)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

CiteerIn de zoogdierenatlas wordt overigens melding gemaakt van een ree op Ameland in 1927, vermoedelijk aangekomen over het wad.
Dat zegt niet zo heel erg veel, omdat ik niet weet hoe het Wad er toen uitzag.
In die tijd waren het ook boefjes... B)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Freek Verkerk

De discussie begint een beetje te gaan over het wel of niet uitzetten van dieren en dan met name reeen.

In de ideale situatie hoeven er geen dieren uitgezet te worden omdat zij op eigen kracht via de EHS en verbindingszones nieuwe gebieden bevolken. In de praktijk hebben we echter te maken met ontbrekende EHS en verbindingszones en ook met de jacht. Als ik zo de verspreidingskaart van reeen bekijk zie ik dat ze NIET in geheel Nederland aanwezig zijn. Ik lees dat het ree territoriaal is en ook dat predatoren (wolf en Lynx) in Nederland (nog) ontbreken. Er wordt (daarom) op het ree gejaagd. Als het niet het geval was zou het ree door lokale overbevolking best wel de overige lege gebieden in Nederland gaan bevolken lijkt mij. Als ze al het wad oversteken, zijn ze kennelijk tot heel wat in staat. Er is namelijk ook niet echt een goede verbindingszone tussen het Friese vasteland en de waddeneilanden.

Ik zie graag een ree, dus wat mij betreft mag er of minder afgeschoten worden en of mag het ree geïntroduceerd worden in interessante gebieden als waddeneilanden en in Noord Holland in de duinen en in nog meer gebieden in Nederland.

Misschien is het makkelijker om de jacht wat te beperken. Ik denk dat het ree zelfstandig wel de Noord Hollandse duinen kan bereiken vanuit de Wieringermeer.

En ook denk ik dat de andere waddeneilanden niet onmogelijk zijn, met een overbevolking in Friesland en op de andere eilanden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maico Weites

CiteerDe discussie begint een beetje te gaan over het wel of niet uitzetten van dieren en dan met name reeen.

In de ideale situatie hoeven er geen dieren uitgezet te worden omdat zij op eigen kracht via de EHS en verbindingszones nieuwe gebieden bevolken. In de praktijk hebben we echter te maken met ontbrekende EHS en verbindingszones en ook met de jacht. Als ik zo de verspreidingskaart van reeen bekijk zie ik dat ze NIET in geheel Nederland aanwezig zijn. Ik lees dat het ree territoriaal is en ook dat predatoren (wolf en Lynx) in Nederland (nog) ontbreken. Er wordt (daarom) op het ree gejaagd. Als het niet het geval was zou het ree door lokale overbevolking best wel de overige lege gebieden in Nederland gaan bevolken lijkt mij. Als ze al het wad oversteken, zijn ze kennelijk tot heel wat in staat. Er is namelijk ook niet echt een goede verbindingszone tussen het Friese vasteland en de waddeneilanden.

Ik zie graag een ree, dus wat mij betreft mag er of minder afgeschoten worden en of mag het ree geïntroduceerd worden in interessante gebieden als waddeneilanden en in Noord Holland in de duinen en in nog meer gebieden in Nederland.

Misschien is het makkelijker om de jacht wat te beperken. Ik denk dat het ree zelfstandig wel de Noord Hollandse duinen kan bereiken vanuit de Wieringermeer.

En ook denk ik dat de andere waddeneilanden niet onmogelijk zijn, met een overbevolking in Friesland en op de andere eilanden.
Zucht.. (http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=64934&st=0&#entry461113)

Waarom zou je nou  elk deel van Nederland willen volstoppen met reeën, dassen etc..
Dat heet dierentuin, en ook al zijn er reeën, je ziet ze vrijwel nooit.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Date Lutterop

#14
Er is toch ooit een vaste oeververbinding geweest tussen Ameland en het vasteland? Makkelijk oversteken dan.

Zelf zit ik al 7 jaar als vogelwachter op Griend, en in die periode is er nog nooit een ree gezien, ook niet dood aangespoeld. Ik zal de oudere rapporten er eens bij halen. Overigens heb ik er wel een bot van een Bruine beer gevonden   :o .

Het klopt dat Rottumeroog vrij eenvoudig te bereiken lijkt voor reeen. Daar worden ze dan ook vaker gemeld dan op Rottumerplaat, dat ook voor menselijke wadlopers minder eenvoudig te belopen is. Op Plaat heb ik in 14 zomers 1 keer een reebok gezien. Een poging om terug te lopen naar het vasteland heeft hij waarschijnlijk niet overleefd. Ook 2 keer een dood exemplaar aangespoeld.

Reeen kunnen best goed zwemmen, en hoewel de kans om Terschelling te bereiken ongetwijfeld een stuk kleiner is, is het zeker denkbaar.

Groet,

Date


Date Lutterop

CiteerWel uit eigen ervaring bosmuis op Griend, die verwacht je er ook niet.
en Ruige dwergvleermuis in grote getalen.

De Bosmuizen op Griend zijn zeer waarschijnlijk meegekomen met scheepsladingen helm die vanaf Terschelling zijn aangevoerd om daar de nieuw aangelegde duinen op het eiland mee te beplanten. Dus de Bosmuizen van Griend ook maar op escape?

Over de grote aantallen Ruige dwergen op Griend hoor ik graag meer...

Groet,

Date


Zonnekoning

CiteerDus de Bosmuizen van Griend ook maar op escape?
In principe wel, omdat ze per boot zijn aangekomen. B)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

mlahaye

Oei, dat wordt dan een hele lijst Escapes voor de Waddeneilanden. Ik heb ooit eens een overzicht gemaakt van de kleine zoogdieren die in de afgelopen eeuw door menselijk toedoen op de Waddeneilanden terecht gekomen zijn. Ik meen ergens tussen de 25 en 30 (!) introducties. Kortom, het lijkt mij geen goed idee om reeën en andere zoogdieren van de Waddeneilanden als Escape te gaan behandelen. Waarbij ik dus een definitieve omschrijving van Escape bewust in het midden laat......

De Ruige dwergen op Griend zijn ongetwijfeld 'trekkers' uit de Baltische staten en Oost-Duitsland. Een deel van deze trek-vleermuizen volgt de kust en zal op die manier ook de Wadden-eilanden aan doen. Zeer recent onderzoek van de VZZ wijst echter op een mogelijk veel bredere trekbaan. Meer info zal gepulbiceerd worden op de web-site (www.vzz.nl of www.vleermuis.net).

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin

August

#18
Zag net op teleteks op terschelling zijn nu edelherten ze weten niet hoe die beesten daar zijn gekomen,
Lijkt me nou geen soort die je stiekum in je achterbak stopt een raar verhaal

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/reg...udde_edelherten
August van Rijn


August

August van Rijn