Natuur in de omgeving van Apeldoorn?

Gestart door Lieven, mei 30, 2008, 12:45:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lieven

Ik weet niet waar ik mijn vraag moet plaatsen, dus hier dan maar.
Ik ga deze zomer een aantal weken in Apeldoorn verblijven. Er zullen ook wel enkele dagen vrij zijn om de natuur in te trekken. Ik woon in België, dus ik kom niet vaak zo ver in Nederland. Welke gebieden zouden jullie mij aanraden op fietsafstand van Apeldoorn?

Lieven.

JohnvR

Je zult je niet hoeven vervelen, rond Apeldoorn is veel natuur. Het hangt er wel van af wat je fietsafstand noemt en naar welke natuur je interesse voornamelijk uitgaat.

Lieven

Fietsafstand is voor mij ongeveer 20km, da's ongeveer een uurtje fietsen.
De Hoge Veluwe ken ik natuurlijk, maar er zullen vast wel nog meer mooie plekjes zijn. Ik kijk vooral naar vogels, maar ook vlinders, libellen, planten en al de rest boeien me. Ik zal maar een paar dagjes over hebben, dus in welke gebieden moet ik zeker geweest zijn volgens jullie?

JohnvR

De Asselse heide is mooi. Een groot deel van het gebied is niet toegankelijk Kroondomein, maar wat er rest is ook erg mooi en goed fietsbaar. De Loenermark en omgeving is ook mooi en wellicht het Beekbergerwoud hoewel dat nog vrij jong is. Eigenlijk is de hele omgeving mooi  :D . Het Kootwijkerveen is een goede plek voor libellen (maar er zijn er meer, veelal vennetjes) en ook wel voor vogels denk ik.

Alex Kwak

#4
De Hoog Buurlose heide is prachtig, mag je niet missen!  :wub:
Rondom de schaapskooi is het heerlijk wandelen. Gegarandeerde roodborsttapuit, tapuit en grote kans op een raaf.

Ten oosten van Apeldoorn ligt Woudhuis met een vochtig bos, hetgeen resulteert in mooie planten én veel muggen  ;)
Een mooi beginpunt is deze parkeerplaats ook het startpunt van twee gemarkeerde wandelingen.
Negeer overigens het eerste 'verboden in te rijden'-bord  :whistle:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lieven

Bedankt voor de tips. Ik zal het nog eens rustig bekijken. Ik laat over een aantal maanden wel weten wat ik er van vond.

michel.wissink

De uiterwaarden van de IJssel (vanaf Deventer stroomafwaarts) moeten ook de moeite waard zijn.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Alex Kwak

CiteerBedankt voor de tips. Ik zal het nog eens rustig bekijken. Ik laat over een aantal maanden wel weten wat ik er van vond.
We zijn benieuwd...  :rolleyes:  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!