Hoofdmenu

Camera

Gestart door Jos Welbedacht, november 05, 2008, 22:52:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Hallo,

Ik droom al jaren over een Digitale Spiegelreflex Camera om schitterende vogelfoto's mee te kunnen maken. Lange tijd was dit onbetaalbaar. De laatste tijd, echter, zijn die dingetjes steeds goedkoper geworden en uiteindelijk zelfs betaalbaar voor mij. Nu zou ik natuurlijk op Birdpix wat kunnen rond vragen, maar daar zie ik door het bos de bomen niet echt goed meer, daarbij komt dat Birdpix fotografen "echte" fotografen zijn, waarvan een groot deel meer fotografisch denkt dan ornithologisch. Nu is het niet mijn bedoeling dat ik met 800 milimeter het land door trek om foto's te maken. Zo'n gigantische super lens is mij (nog?) te zwaar en te onhandig. Ik zie wel wat pakketjes van DSLR camera's met 80-300 mm lenzen, maar ik vraag mij vervolgens af: wat houdt dat in?
Wat gebeurt er met de kwaliteit van een foto als ik een vogel op 300 mm fotografeer?
Mijn budget is vermoedelijk nog te laag voor het echte werk, namelijk ongeveer 600 euro voor zowel camera als lens, maar goed. Kenmerkend is het uitbreiden van apparatuur in de loop van de tijd voor veel fotografen.
Een belangrijk punt om rekening mee te houden is: de foto's moeten veel beter zijn dan de foto's die ik nu met mijn digiscope setup kan maken.
Heeft er iemand informatie en/of aanraders?

Bij voorbaat dank,
Jos Welbedacht



Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankw

Als je écht betere foto's wilt maken zal je echt moeten investeren in een goed objectief. Zo'n 70-300 oid zijn in de meeste gevallen leuk, maar niet echt goed van kwaliteit. Zeker op 300mm zijn deze nooit 100% scherp.

Ik heb nu geen tijd om er uitgebreid op in te gaan. Als je wil kan ik er later op terug komen.. :angel:  

natuurliefhebber

Ik heb zelf een Canon Eos 400D met een Canon EF 400mm 5.6 USM (totale set zo'n 1700 euro en dan laat ik mijn 2 statieven en de overige spullen even buiten beschouwing, dus nog wel boven je budget). Ik heb ook een 300mm lens van tamron. Als ik het vergelijk met mijn 400mm is het wel erg dramatisch gesteld met de scherpte van de 300mm lens als ik hem op 300mm zet. Dan is de scherpte er naar mijn idee wel af.

Maar ja, misschien is het om te starten wel een mooie lens. Maar ik denk dat je naar verloop van tijd wel wat meer wil (ook wat meer mm).

Ik ben ieder geval zeer tevreden met mijn canon 400mm lens.

Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

pia zz

Heb  een nikon D60  met een 300 en een 500 mm lens, en met die 500 mm lens, maak ik hele mooie foto's. Het `nadeel `van fotograferen van vogels en natuur is, waar is het einde, want je wilt altijd weer betere foto´s gaan maken, dus duurdere spullen aanschaffen, op een gegeven moment moet je gewoon tevreden zijn met wat je hebt en daar lekker mee aan de slag gaan. ;)

  groet Pia.

Theovanv

In principe is elke digitale spiegelreflex camera goed genoeg om mooie vogelfoto's mee te maken, maar voor echt een goede lens ben je waarschijnlijk je hele budgent kwijt. Ook zou ik aanraden voor minimaal 400 mm te gaan en zelfs dan moet je nog best dichtbij komen om de vogel beeldvullend erop te krijgen.

Wat belangrijk is bij vogelfotografie:
- Beeldstabilisatie, zorgt ervoor dat je een paar stops terug kunt in sluitertijd waardoor je minder bewegingsonscherpte krijgt. Zit bij Sony en Pentax standaard in de camera zelf, bij andere merken moet je een IS/OS lens kopen.
- USM/HSM/SSM lens, een stille en snelle AF.
- minimaal 400mm. converter gebruik kan, maar hoogstens 1.4x voor goede optische kwaliteit en je verliest daarmee 1 stop licht, dus je F5.6 lens wordt een F8 lens.
- Stevig statief, waarop je je camera kan zetten voor minder bewegingsonscherpte. Hoe verder je inzoomt hoe groter de impact van trillingen van de camera op het beeld. Als je een grote telens hebt heeft die meestal een eigen bevestigingspunt voor op het statief. Gebruik altijd deze en niet die op de camera, want dan staat je camera stabieler en wanneer je het bevestigingspunt op de camera gebruikt kan de zware lens de bajonet van de camera losmaken.
- Veel mooie foto's worden met veel geduld en vanuit een schuiltent gemaakt.

Ik denk dat een 300mm kitlens niet heel veel beter zal zijn dan goede digiscope foto's, maar dat weet ik niet zeker, want ik heb nooit digiscope beelden gemaakt.

Ik heb zelf een Sony A300 met beeldstabilisatie en heb net een nieuwe telelens, de Sigma APO DG 120-400mm F5.6 HSM lens en een Kenko Teleplus Pro 300 DG 1.4x converter.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

600 euro is echt een te klein budget helaas.

ik denk het goedkoopste en toch redelijk goed zou de combo
canon 450D met de sigma 150-500mm zijn, maar ik ben bang dat je al snel weer iets beters wilt.


ik heb naar heel lang wikken en wegen en veel topics op birdpix besloten voor een tweedehands canon 40D met of een canon 400mm of een canon 100-400mm

ik heb vandaag mijn lens besteld en eerder deze week mijn camera binnen gekregen.

ik heb nu de canon 40D met de canon ef 100-400mm IS USM voor 1240 euro.


als ik nu zat ben van deze set kan ik hem zeker voor hetzelfde geld weer verkopen dus heb je eigenlijk geen verlies van geld.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

natuurliefhebber

Ik heb ook vaak gehoord dat de Canon 300mm (vast brandpunt) i.c.m. een 1,4 converter een goede combi is. Maar ja, ook dat ligt (nog) buiten je budget.

Als je de kans krijgt zou ik eerder een lens met vast brandpunt kopen dan een telezoom lens. Vast brandpunt schijnt nogal scherper te zijn. Vandaar dat ik ook heb besloten om een vast brandpunt lens te kopen
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

Jos Welbedacht

In ieder geval bedankt voor de informatie tot nu toe, hier heb ik wel wat aan.
Ik zal nog overwegen wat ik nu ga doen, aangezien mijn interesse ook wel bij andere vormen van fotografie ligt, waaronder vogels in hun omgeving, kan ik misschien beginnen met een mooie camera met een matige lens. Het daarop volgende jaar zou ik mij kunnen focussen op een betere lens.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Piter Anjema

#8
Hier een link waar je Camera met diverse objectieven kunt vergelijken van alle merken.
Hier ben ik mijn zoektocht ook gestart.

Deze link

Ik zou in ieder geval kiezen voor de proffessionele body van een merk en minder snel voor de algemene body. Deze zijn groter en hebben iets meer opties en qua scherpte is het soms ook te zien. Doch dit kan ook een verschil zijn in degene die de camera knipt.

Ikzelf heb een Canon 20D + een Canon 300mm F/4 met een 1.4 converter.
375,- + 600,- + 150,- = 1125,-

Hiervoor had ik een 70-300 objectief 2e hands voor 75,- gekocht.
Zoals sommige zeggen dat ze niet veel soeps zijn, vind ik dat nog wel meevallen.
van sommige foto's weet ik niet meer of ze nu met de nieuwe of oude lens geschoten zijn zo goed is ie dus weer wel.

Ik hoop dat je wat aan de link hebt.

Hier in fryslan is genoeg moois te schieten.


edit:

Ik zie dat je met je digiscope al hele mooie plaatjes schiet. Zo lukt het mij zelfs niet om ze te maken met mijn setup.

Gitaar spelen moet je echter nog wel leren.  :D  

Jos Welbedacht

#9
Hé Piter, bedankt voor de informatie. Ik zal er nog eens goed over nadenken.

CiteerGitaar spelen moet je echter nog wel leren.  :D

Haha, dat zijn vrij oude filmpjes. Moet je me nu eens zien  B) .

http://nl.youtube.com/watch?v=kMkPMbTQO78


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Hallo,

Weer een simpele vraag:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/207..._80_reflex.html

Wat kan ik van een dergelijke lens verwachten (in combinatie met een Sony Alpha)?

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

Eerste indruk nooit doen, een F8, is wel erg lichtzwak!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Oke, bedankt voor het antwoord.
Ik vermoede al dat het niet heel veel kon voorstellen.
Die Sony Alpha echter ziet er schitterend uit. Ik hoor er ook wel goeie verhalen over, maar zijn de resultaten ook zo goed? Is hij makkelijk te combineren met betaalbare lenzen (zoals Canon)?


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

wijnands

Qua lenzen beschikbaarheid hebben canon en nikon wel een streepje voor op de rest. Voor pentax kun je ook nog wel leuke oude telelenzen vinden. Puur op beeldkwaliteit ontlopen de instappers elkaar bijzonder weinig, echte verschillen zie je pas boven de iso 800. Dan nog is de fotograaf minstens zo belangrijk.

300mm is betaalbaar, een redelijke 70-300 zoom heb je voor zo'n 200 euro. Voor vogels in de vrije natuur is het wel erg krap. Dit soort dingen lukken nog net maar het is goed besluipen, geluk hebben en wat afsnijden op de pc.

Groeten,
Jeroen Wijnands

Jeroen Nagtegaal

Ik werk zelf met een Sigma 70-300 APO, tele macro. Heeft wel het nadeel dat hij op voledig 300mm wat onscherp is, daarom zet ik hem soms op 280 en dan kun je uitsnedes maken die wat scherper zijn. kost ruim 250, en dan kun je ook nog leuk libellen ed platen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Piter Anjema


wijnands

CiteerIk werk zelf met een Sigma 70-300 APO, tele macro.
Ik ook.Bovenstaande is daarmee ook geschoten. Macro stelt echt weinig voor. Boven de 240, 250 mm wordt 'ie wat wollig inderdaad. Afstoppen naar f8 helpt wel wat. Ding is gezakt naar 189 euro zie ik net: http://tweakers.net/pricewatch/67899/sigma...o-dg-macro.html
Groeten,
Jeroen Wijnands

Jos Welbedacht

Dat is opzich best een aardig ding, die Zwartkop foto is in ieder geval mooi.
Weet je ook wat de afstand tot de Zwartkop was?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

wijnands

hmm....meter of 7 denk ik.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Jos Welbedacht

Ai, dat is toch wel behoorlijk dichtbij... :o  

Nou goed, ik twijfel nog wel even door. Ik heb sinds enkele dagen ook de gedachte om een filmcamera aan te schaffen. Dan kun je dichtbij komen, hoewel de kwaliteit niet te vergelijken is met een fotocamera. Wel heb ik veel interesses op het filmgebied. Ik vergelijk nog even het één en het ander.
Bedankt voor de informatie.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Goyatlah

Met de Canon Eos 5D mkII kun je filmen in HD, met alle lenzen die voor Canon geschikt zijn (kost zo'n 2000e)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wijnands

D90 kun je ook mee filmen, net geen hd maar toch.

Als geld geen probleem was ging ik deze joekel halen:
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/products...7/overview.html



600mm, f4, gestabiliseerd!
Groeten,
Jeroen Wijnands

Goyatlah

Past niet op mn toestel  ;)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's