Zomersneeuw?

Gestart door JohnvR, november 05, 2008, 20:02:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Gisteren in de duinen bij Bergen kwam ik een paar vierkante meter van onderstaand mos tegen. Qua voorkomen en kleur kwam het op mij over als Zomersneeuw - Cladonia foliacea, maar ik had die nog niet met apothecien gezien dacht ik. De beschrijving in de veldgids zegt daarover bruin, op holle, soms vertakte, gemarmerde stelen of rudimentaire bekers. Dat lijkt hier goed op te gaan, vooral die holle stelen was erg duidelijk (in het veld). Klopt Zomersneeuw?

alegro

CiteerGisteren in de duinen bij Bergen kwam ik een paar vierkante meter van onderstaand mos tegen. [Knip]  Klopt Zomersneeuw?
Dit lijkt me 100% correct. Ik heb deze soort zelf uitbundig fructificerend waargenomen in De Verbrande Pan. Het zou me dan ook niets verbazen als dat de plek is waar jij ze hebt gevonden.  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

JohnvR

Hallo Arjan,

Hartelijk dank voor je bevestiging. Het was inderdaad niet ver van de Verbrande pan, vlak bij het beeldje van de Frans(ch)man.

Groeten,

Gretchen

John,

op je eerste foto met Schapezuring?

Margreet.

JohnvR

Schapenzuring? Zou zo maar kunnen. Als ik de foto's in het soortenoverzicht er op na sla zie ik dat de gelijkenis goed is. Bedankt Margreet, ik zal die ook invoeren.