ree in Noord Hollandse duinen

Gestart door Freek Verkerk, november 04, 2008, 19:55:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,

Als ik zie waar de ree wordt waargenomen: Verspreidingskaart van de ree

Dan mis ik ze boven IJmuiden. Het onderwerp is al eerder aan de orde geweest, maar weet iemand waarom ze daar ontbreken?

Het heet daar Noord Hollands duinreservaat of zo. Terwijl in de waterleidingduinen zo veel herten zitten.

Wordt daar gestroopt, is het beleid?

Hoe meer dieren hoe mooier vind ik zelf.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Leuke vraag die mij ook bezig heeft gehouden.

Antwoord: Het Noordzeekanaal thv IJmuiden is een te grote sprong. Ze verzuipen hierin.

Het Noord-Hollands duinreservaat zou gemakkelijk honderden reeën kunnen herbergen. Er zit geloof een klein groepje nabij Bergen aan Zee. Ik heb ze er nooit gezien is van horen zeggen. Momenteel is er wel een populatie damherten aan het ontstaan. Ik ben meer liefhebber van reeën, maar hou erg van het motto :leven en laten leven.

Verder is er een ree-waarneming in het Wildrijk nabij Sint Maartens Vlotbrug, een zeer afwijkende plek, maar wel bewezen en natuurlijk de (uitgezete) reeën van het Robbenoordbos e.o.

Ze zouden in het NZ-kanaal meer oversteekplaatsen voor diverse (zoog)dieren moeten maken. Zo ook bij het het Amsterdam-Rijnkanaal dat nu ook zeer dieronvriendelijk is.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

CiteerLeuke vraag die mij ook bezig heeft gehouden.

Antwoord: Het Noordzeekanaal thv IJmuiden is een te grote sprong. Ze verzuipen hierin.

Het Noord-Hollands duinreservaat zou gemakkelijk honderden reeën kunnen herbergen. Er zit geloof een klein groepje nabij Bergen aan Zee. Ik heb ze er nooit gezien is van horen zeggen. Momenteel is er wel een populatie damherten aan het ontstaan. Ik ben meer liefhebber van reeën, maar hou erg van het motto :leven en laten leven.

Verder is er een ree-waarneming in het Wildrijk nabij Sint Maartens Vlotbrug, een zeer afwijkende plek, maar wel bewezen en natuurlijk de (uitgezete) reeën van het Robbenoordbos e.o.

Ze zouden in het NZ-kanaal meer oversteekplaatsen voor diverse (zoog)dieren moeten maken. Zo ook bij het het Amsterdam-Rijnkanaal dat nu ook zeer dieronvriendelijk is.
Pim jij had me al op het spoor gezet met deze vraagstelling. Een aantal dingen zijn nog vreemd; Het Noordzeekanaal is door mensen gemaakt in 1824. Voor die tijd moet het voor reeën wel mogelijk geweest zijn om naar Den Helder te lopen, vanuit Den Haag of zo. Kennelijk zijn daarna al die dieren afgeschoten ofzo, waarom??

EN wat mij ook verbaast is dat de beheerder van het duingebied boven IJmuiden, volgens mij is dat Natuurmonumenten, dat zij nog nooit op het idee gekomen zijn om dit natuurgebied te upgraden met een paar reeën. Zo ingewikkeld moet dat ook niet zijn.  Het maakt het natuurgebied ook een stuk interessanter voor het publiek.

En als ze dan toch bezig zijn kunnen ze ook een paar Edelherten en dassen uitzetten, want voor hen is het Noordzeekanaal natuurlijk ook een grote stap. En misschien zijn er nog wel wat dieren te bedenken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maico Weites

#3
Citeer
En als ze dan toch bezig zijn kunnen ze ook een paar Edelherten en dassen uitzetten, want voor hen is het Noordzeekanaal natuurlijk ook een grote stap. En misschien zijn er nog wel wat dieren te bedenken.
Waarom?..


CiteerEN wat mij ook verbaast is dat de beheerder van het duingebied boven IJmuiden, volgens mij is dat Natuurmonumenten, dat zij nog nooit op het idee gekomen zijn om dit natuurgebied te upgraden met een paar reeën. Zo ingewikkeld moet dat ook niet zijn. Het maakt het natuurgebied ook een stuk interessanter voor het publiek

Omdat het de natuur er geen profijt van heeft als je wat hertjes uitzet om iets interessanter te maken. Ik ben toch meer voor verbindingzones/natuurvriendelijke oversteekplaatsen i.p.v. gelijk allemaal dieren in een gebied te stoppen omdat je dat leuk vindt dan kun je net zo goed gelijk zebra's en bavianen gaan uitzetten.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Freek Verkerk

CiteerOmdat het de natuur er geen profijt van heeft als je wat hertjes uitzet om iets interessanter te maken. Ik ben toch meer voor verbindingzones/natuurvriendelijke oversteekplaatsen i.p.v. gelijk allemaal dieren in een gebied te stoppen omdat je dat leuk vindt dan kun je net zo goed gelijk zebra's en bavianen gaan uitzetten.

Ik ben ook voor verbindingzones/natuurvriendelijke oversteekplaatsen, uiteraard, maar als je daarop moet gaan wachten, ......

Het is mijn mening dat de natuur ook leuk moet zijn voor de mensen, wij leven hier tenslotte ook. Wij betalen belastingen om natuurgebieden aan te kopen en wij staan in de file omdat extra wegen slecht zijn voor de natuur, zeggen ze. Dan wil ik er ook wel iets voor terug.

Er zijn volgens mij in Brabant ook gebieden waar zebra's en bavianen rondlopen in een soort dierentuin. Dat doet men ook voor de mensen en niet voor de bavianen.

Als je in de duinen herten los laat lopen gaan mensen erheen om burlende herten te horen en krijgen ze een positief gevoel ten opzichte van de natuur. Dat moeten we hebben, want dan willen ze plannen steunen voor de aanleg en uitbreiding van natuurgebieden.

In vind het heel twijfelachtig als er natuurgebieden zoals de OVP gesloten zijn voor mensen, als je er alleen vanaf af een klein bultje naar kan kijken.

Boven Ijmuiden is het natuurgebied open voor het publiek, dat is al een goed begin, nu nog de leuke dieren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Leon Olsthoorn

Wat jij voorstaat lijkt me in ieder geval geen natuur, meer een soort dierenpark met inheemse soorten.

Een ander nadeel van het uitzetten zonder een wildverbinding is dat de reeën die je er uitzet niet weg kunnen als het ze er niet bevalt, ze zitten gevangen. Bij een goede verbinding kunnen ze er komen, blijven ze zolang het gebied bevalt en kunnen ze ook weer weg als het er (tijdelijk) niet meer geschikt is.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Maico Weites

#6
CiteerIk ben ook voor verbindingzones/natuurvriendelijke oversteekplaatsen, uiteraard, maar als je daarop moet gaan wachten, ......

Tja, een 'dierentuin' maken geeft m.i. ook heen zin.

CiteerHet is mijn mening dat de natuur ook leuk moet zijn voor de mensen, wij leven hier tenslotte ook. Wij betalen belastingen om natuurgebieden aan te kopen en wij staan in de file omdat extra wegen slecht zijn voor de natuur, zeggen ze. Dan wil ik er ook wel iets voor terug.

Er zijn toch een heleboel natuurgebieden waar men kan recreëren (fietesen, wandelen, vogelen, varen, zwemmen etc.) Om iets leuk te maken voor een grote groep mensen moet je fietspaden aanleggen e.d. (waar ook veel meer mensen trekt) en niet gewoon wat dieren in een gebied stoppen om zo een gebied dan aantrekkelijker proberen te maken. Liefhebber gaan liever echte wilde dieren zoeken dan een hoop reeën, dassen, edelherten etc. die men in een natuurgebiedje uitgezet heeft.

CiteerEr zijn volgens mij in Brabant ook gebieden waar zebra's en bavianen rondlopen in een soort dierentuin. Dat doet men ook voor de mensen en niet voor de bavianen.

Ja.. Beekse Bergen is een dierentuin... Waarom zou je van een natuurgebied een dierentuin willen maken?

Citeer
Als je in de duinen herten los laat lopen gaan mensen erheen om burlende herten te horen en krijgen ze een positief gevoel ten opzichte van de natuur. Dat moeten we hebben, want dan willen ze plannen steunen voor de aanleg en uitbreiding van natuurgebieden.

Dat zul je eerder krijgen door eductie (met biologie de natuur in bijvoorbeeld).

CiteerIn vind het heel twijfelachtig als er natuurgebieden zoals de OVP gesloten zijn voor mensen, als je er alleen vanaf af een klein bultje naar kan kijken.

Het is maar goed dat het niet toegankelijk is voor mensen, heeft de natuur ook nog een beetje rust. :duim:  Een natuurgebied is immers voor de natuur.

CiteerBoven Ijmuiden is het natuurgebied open voor het publiek, dat is al een goed begin, nu nog de leuke dieren.

Er zullen vast wel leuke dieren zitten en als je verbindingzones/natuurvriendelijke oversteekplaatsen aanlegt zullen er wel meer komen. Maar dieren in een gebied stoppen omdat je het leuk vindt heet dierentuin. En dat is geen natuur.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Zonnekoning

Ik ben ook geen voorstander van, omdat het gewoon een ordinaire vorm is van fauna-vervalsing is.
Daarnaast zie je ze toch zelden of nooit in dat soort gebieden, behalve dan de sporen ervan.

Zie ook:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=65048
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

joostheeremans

CiteerEN wat mij ook verbaast is dat de beheerder van het duingebied boven IJmuiden, volgens mij is dat Natuurmonumenten, dat zij nog nooit op het idee gekomen zijn om dit natuurgebied te upgraden met een paar reeën. Zo ingewikkeld moet dat ook niet zijn.  Het maakt het natuurgebied ook een stuk interessanter voor het publiek.
De beheerder van de duinen ten noorden van IJmuiden (het Noord-Hollands duinreservaat) is PWN, een waterleidingbedrijf dat (in mijn ogen) al veel voor de natuur doet. Echter is het geen taak voor hun om reeën of allerlei ander wild uit te zetten. Daarnaast zijn de AWD ook al meer dan eens negatief in het nieuws vanwege het grote aantal damherten, die nog al eens betrokken zijn bij verkeersongevallen aldaar.
Natuurlijke kolonisatie door herten lijkt ook niet goed mogelijk. Het Noorzeekanaal is te breed en de aankomst is op zijn zacht gezegd ook niet vriendelijk (Corus).
Al met al lijkt het me beter om te investeren in natuurlijke verbindingszones ipv de beesten er zomaar neer te zetten.  
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Citeer
CiteerEN wat mij ook verbaast is dat de beheerder van het duingebied boven IJmuiden, volgens mij is dat Natuurmonumenten, dat zij nog nooit op het idee gekomen zijn om dit natuurgebied te upgraden met een paar reeën. Zo ingewikkeld moet dat ook niet zijn.  Het maakt het natuurgebied ook een stuk interessanter voor het publiek.
De beheerder van de duinen ten noorden van IJmuiden (het Noord-Hollands duinreservaat) is PWN, een waterleidingbedrijf dat (in mijn ogen) al veel voor de natuur doet. Echter is het geen taak voor hun om reeën of allerlei ander wild uit te zetten. Daarnaast zijn de AWD ook al meer dan eens negatief in het nieuws vanwege het grote aantal damherten, die nog al eens betrokken zijn bij verkeersongevallen aldaar.
Natuurlijke kolonisatie door herten lijkt ook niet goed mogelijk. Het Noorzeekanaal is te breed en de aankomst is op zijn zacht gezegd ook niet vriendelijk (Corus).
Al met al lijkt het me beter om te investeren in natuurlijke verbindingszones ipv de beesten er zomaar neer te zetten.
Ik had begrepen dat de damherten helemaal opgesloten zitten in de AWD en er door de hoge hekken niet uit kunnen. Mochten ze toch kunnen ontsnappen en in botsing komen met auto's, dan ligt het ook een beetje aan de chauffeurs, er zijn daar weinig snelwegen, dus als je je gewoon aan de maximale snelheid houdt moet je in staat zijn om op tijd op de rem te trappen. Je moet altijd zo rijden dat je overstekend wild moet kunnen ontwijken. Op de vlakte zie je ze aankomen en als er struiken langs de weg staan moet je maar iets langzamer rijden.

En een beetje rustig rijden is ook goed voor de fietsers en voetgangers en het overige wild.

Het is inderdaad de taak niet van een waterleidingbedrijf om herten te houden, maar je mag wel eens iets aardigs voor de mensen doen. Dit soort nutsbedrijven moeten ook aan hun goede naam denken.

Wat mij betreft mogen ze ook damherten uitzetten of edelherten (er zijn er nog een paar beschikbaar die je zo kunt ophalen (vangen) op Terschelling.;)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Pim op november 04, 2008, 20:02:32 PM
Momenteel is er wel een populatie damherten aan het ontstaan.

Inderdaad: wel damherten http://waarneming.nl/soort/maps/382

Dat is kennelijk een keuze van de beheerders.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Zonnekoning

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 11, 2009, 14:08:52 PM
Dat is kennelijk een keuze van de beheerders.
Dat is een kwestie van ze vragen... B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Freek Verkerk

Citaat van: Zonnekoning op augustus 11, 2009, 14:14:20 PM
Citaat van: Freek Verkerk op augustus 11, 2009, 14:08:52 PM
Dat is kennelijk een keuze van de beheerders.
Dat is een kwestie van ze vragen... B)

Ja, ik hoop dat ze meelezen. Voor hen is dit vakliteratuur!!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Zonnekoning

Hoi Freek,
Gewoon vragen aan de beheerders!
Ze bijten niet en met een beetje speurwerk is wel een email-adres te vinden... ;)
Ik ken het gebied niet goed genoeg, dus kan je niet helpen. B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.