zeldzame ontdekking

Gestart door Piet Schuttelaar, november 04, 2008, 18:11:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Ik ben blij dat ik eens iets kan terugdoen, zonder een beroep op jullie te hoeven doen, daarom wil ik julie wat foto's laten zien...
Vandaag heb ik een heuse heksenkring ontdekt van het echte Hazeoor. Ik heb hem inclusief wat foto's geregistreerd bij Waarneming.nl

groet, Piet

Piet Schuttelaar

CiteerIk ben blij dat ik eens iets kan terugdoen, zonder een beroep op jullie te hoeven doen, daarom wil ik julie wat foto's laten zien...
Vandaag heb ik een heuse heksenkring ontdekt van het echte Hazeoor. Ik heb hem inclusief wat foto's geregistreerd bij Waarneming.nl

groet, Piet
de 1e geeft de tussen mijn aangebrachte cirkel herksenkring aan. hier is de tweede foto.

Piet Schuttelaar

Citeer
CiteerIk ben blij dat ik eens iets kan terugdoen, zonder een beroep op jullie te hoeven doen, daarom wil ik julie wat foto's laten zien...
Vandaag heb ik een heuse heksenkring ontdekt van het echte Hazeoor. Ik heb hem inclusief wat foto's geregistreerd bij Waarneming.nl

groet, Piet
de 1e geeft de tussen mijn aangebrachte cirkel herksenkring aan. hier is de tweede foto.
derde foto

knabenkraut

#3
Dit is het Gewone varkensoor. Nooit geweten dat die ook in heksenkringen groeiden, erg leuk.
groetjes,
Dini

Raver

Hoi Piet,

Heb ze ook nog nooit in een heksenkring zien staan , :(
leuke vondst.

Met vriendelijke groet,
Ron

Piet Schuttelaar

CiteerDit is het Gewone varkensoor. Nooit geweten dat die ook in heksenkringen groeiden, erg leuk.
Dini, op aanwijzing van een * kenner * die dus meegegaan is naar de locatie, heb ik deze foto's gemaakt en zij heeft me verzekerd dat het om het hazeoor gaat....
groet, Piet

knabenkraut

Dag Piet,

Gezien de roze verkleuring wat een kenmerk is van deze soort kan het volgens mij niet missen dat het hier om het Gewoon varkensoor - Otidea onotica gaat.

http://waarneming.nl/soort/photos/14915

Het  Echte hazeoor hoort wel in dezelfde groep thuis. Maar is bruin van kleur.
het Zeemkleurig hazeoor is wel lichter van kleur maar is meer bekervormig.
groetjes,
Dini

bruggeman

Maar het zijn schitternde foto's!
groet,
Ida

lucknijnsberg

Piet,
het is echt..... Gewoon varkensoor.
Kijk ook ff bij je waarneming, heb daar commentaar neergezet.
Groetjes Luc

gewoon varkensoor is ook leuk, zeker in een heksenkring ;)  

Piet Schuttelaar

Citeer
CiteerVandaag heb ik een heuse heksenkring ontdekt van een Otidea.
Piet,
Leuke, goed gedocumenteerde vondst. Otidea's behoren tot de ectomycorrhizasymbionten, die hun vruchtlichamen vanaf met een schimmelmantel omgeven boomwortels bovengronds brengen. Dit is dan ook geen "heuse" heksenkring, maar een valse heksenkring, "echte" heksenkringen komen alleen bij saprotrofe soorten paddenstoelen of zwammen en meestal niet rondom een boom voor.
allemaal zeer bedankt!
Ik ga e.e.a. proberen te wijzigen.

groet, Piet

Piet Schuttelaar

Citeer
CiteerVandaag heb ik een heuse heksenkring ontdekt van een Otidea.
Piet,
Leuke, goed gedocumenteerde vondst. Otidea's behoren tot de ectomycorrhizasymbionten, die hun vruchtlichamen vanaf met een schimmelmantel omgeven boomwortels bovengronds brengen. Dit is dan ook geen "heuse" heksenkring, maar een valse heksenkring, "echte" heksenkringen komen alleen bij saprotrofe soorten paddenstoelen of zwammen en meestal niet rondom een boom voor.
t.a.v. allen die evenals ik nog steeds de nodige kennis ontberen.... Althans ik hoop toch echt dat ik niet de enige ben....
Gerrit heeft me huiswerk bezorgd en ik heb geprobeerd zijn tekst te begrijpen.
Ik heb e.e.a. opgezocht en wil dit graag met geinteresseerden delen:

Mycor = schimmel | Rhiza = wortel


Mycorrhizae rond of in de wortels zijn organismen die met deze exudaten worden gevoed.
Het vochtige laagje van de stempel van een plant ( onderdeel stamper ) wordt een exudaat genoemd.  Dit exudaat speelt een cruciale rol in het bepalen van de richting van de pollenbuisgroei.
Mycorrhizae zijn schimmelsoorten die in symbiose (= wederzijds verplichtende samenwerking) leven met de boomwortels. Er zijn meerdere groepen mycorrhizae.

Ectomycorrhizae groeien aan de buitenzijde (ecto = buiten) rond de fijne opnamewortels van circa 5% van alle boomsoorten op aarde. Hiertoe behoren ondermeer Beuk, Eik, Wilg, Berk en een groot aantal naaldboomsoorten. Zij vormen aan de buitenzijde van de fijnste wortels een fijnmazig netwerk van schimmeldraden. Vaak zijn deze ook zichtbaar als een soort kleine hertengeweien. Ectomycorrhizae kunnen meestal met het blote oog worden waargenomen.

en elke dag leren we meer....

groet, Piet  met dank aan Gerrit!

Piet Schuttelaar

Citeer
CiteerMycor = schimmel | Rhiza = wortel Mycorrhizae zijn schimmelsoorten die in symbiose (= wederzijds verplichtende samenwerking) leven met de boomwortels. Er zijn meerdere groepen mycorrhizae. Ectomycorrhizae groeien aan de buitenzijde (ecto = buiten) rond de fijne opnamewortels van circa 5% van alle boomsoorten op aarde. Hiertoe behoren ondermeer Beuk, Eik, Wilg, Berk en een groot aantal naaldboomsoorten. Zij vormen aan de buitenzijde van de fijnste wortels een fijnmazig netwerk van schimmeldraden. Vaak zijn deze ook zichtbaar als een soort kleine hertengeweien. Ectomycorrhizae kunnen meestal met het blote oog worden waargenomen.
Piet,
Zie ook : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=26388 en http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soor...cord=Mycorrhiza .
Daar ben ik blij mee Gerrit. bedankt! Piet