Leermos of Korstmos

Gestart door A. Soeting, november 03, 2008, 18:07:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Is dit een Leermos of toch een korstmos. Er staan van die vreemde sporenkapsels ? op. Weet iemand wat dit is uit de Ardennen.

Foto 1

A. Soeting


alegro

#2
CiteerIs dit een Leermos of toch een korstmos.
Het is een Leermos (Peltigera sp.) en dat is dus een korstmos.

CiteerEr staan van die vreemde sporenkapsels ? op.
Dat zijn de vruchtlichamen (apothecieen) van de schimmelcomponent van het korstmos.

Over de soort durf ik verder geen enkele uitspraak te doen.
Grüezi mitenand,
Arjan

A. Soeting

Beste Arjan

Ik heb de veldgids korstmossen er nog eens bijgepakt.
Kan het het volgende Leermos zijn. Ze waren vrij groot en de beschrijving past.

Soredieus Leermos  Peltigera didactyla.

Lida.

alegro

CiteerKan het het volgende Leermos zijn. Ze waren vrij groot en de beschrijving past.

Soredieus Leermos  Peltigera didactyla.
Het zou kunnen, maar ik durf het echt niet aan. P.didactyla wordt gekarakteriseerd door korrelige grijze "vlekken" (soralen) op de bovenkant van het thallus, maar die soralen zijn vaak afwezig als er apothecieen zijn.

Lees maar eens wat verder in dit Forum. Onlangs zijn er enige topics over leermossen geweest. Daaruit blijkt hoe moeilijk het is om de verschillende soorten op grond van foto's te herkennen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Bert Oving

Hallo Lida,

Het is zeker geen Peltigera didactyla. Dat ziet er heel anders uit. Als ik het goed zie op de foto dan is het thallus isidieus en niet zozeer soredieus en bovendien nogal bobbelig. Het zou best eens Peltigera praetextata kunnen zijn. Durf het niet met zekerheid te zeggen.

bert
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

waterland01

Het zou inderdaad praetextata kunnen zijn. Ik vind hem ook niet op didactyla lijken en bovendien komt preatextata in de Ardennen op veel plaatsen voor (in tegenstelling tot Nederland, overigens).
Henk Timmerman

A. Soeting

Henk, Bert en Arjan bedankt voor jullie antwoord. Ik heb er in iedergeval wat van geleerd.

Lida.