prooi van Steenuil

Gestart door JanF, oktober 22, 2008, 21:23:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

JanF

Bij het schoonmaken van een Steenuilenkast kwam ik deze veren tegen.
Moet als prooi aan de jongen gevoerd of aangeboden zijn geweest.
Iemand een idee om welke vogel dit gaat ?
Dacht zelf aan Roodborst, maar kan ik niet echt onderbouwen.

met vr. groeten
Jan van de Fliert

frankneijts

Jan, 't zou helpen als je de 2 linkse veren (handpennen) even 'de maat nam'. Als schot voor de boeg: ik schat ze ca. 100 mm. lang (vergeleken met de aansteker) en dan zijn ze sowieso te groot voor Roodborst maar daarvoor kloppen ook vorm en kleur niet. Die doen mij eerder denken aan een Merel en daarvoor zou 100 mm. aardig kloppen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JanF

#2
CiteerJan, 't zou helpen als je de 2 linkse veren (handpennen) even 'de maat nam'. Als schot voor de boeg: ik schat ze ca. 100 mm. lang (vergeleken met de aansteker) en dan zijn ze sowieso te groot voor Roodborst maar daarvoor kloppen ook vorm en kleur niet. Die doen mij eerder denken aan een Merel en daarvoor zou 100 mm. aardig kloppen.
Hallo Frank.
De handpennen meten incl de schacht ca. 90 mm.
ze zijn licht- grijs-bruin van kleur en m.i. veel te klein voor een Merel.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

frankneijts

Nou, véél...: handpennen van Merel meten tussen de 97 en 114 mm. dus dat valt nogal mee. Ter vergelijk: handpennen van Roodborst, Heggemus e.d. meten tussen de 50 en 65 mm., een stuk kleiner dus. Qua formaat moet je het dus waarschijnlijk toch dichter bij Merel dan bij Roodborst zoeken........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

waarom moet het hier om 1 prooi gaan?

zouden toch best meerdere kunnen zijn?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

whmvb

#5
Hallo heren,

een terechte opmerking Folkert Jan. Een aantal veren zijn duidelijk slechts half uitgegroeid, dus hoogstwaarschijnlijk van een juveniel. De handpennen links zijn wel compleet, dus van een oudere vogel. Merel zou in beide gevallen kunnen, qua grootte, maar het hangt ervan af hoe oud ze zijn (zomer of winterprooi). Ik zou het voor de zekerheid houden op een lijsterachtige.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

JanF

#6
Inmiddels ben ik er zelf ook van overtuigd dat de handpennen nooit van een Roodborst kunnen zijn. Vandaag de ogen goed de kost gegeven mbt de diverse soorten rond het huis en kan niet anders concluderen dan dat Frank gelijk heeft.
De grootte moet idd ergens in de buurt van die van een Merel zitten.
Zo kun je door een 1e ingeving dus volledig op het verkeerde been gezet worden.
Je houd er geen rekening mee dat een Steenuil een vogel van bijna zijn eigen maat zou vangen, en die dan vervolgens mee een nestruimte weet in te krijgen door een aanvlieggat waar hijzelf amper doorheen kan.
Maar het schijnt dus te kunnen. Kwa kleur zou het dan een ( vrij lichtgekleure ) merelvrouw geweest kunnen zijn. Misschien heeft een tekort aan muizen ( met opgroeiende jongen in de kast ) iets te maken met een dergelijke prooikeuze ?
Het totaal aantal gevonden handpennen in de kast doet vermoeden dat het om 1 enkele vogel gaat.
Wel interessant is de opmerking over vermeende veren van een juveniel.
Ik neem aan dat die twee veren bedoeld worden waarvan het uiteinde van de schacht nog zo dik is ( voor de doorbloeding in de groeifase )
Het oorspronkelijk legsel was 4 eieren. Bij de laatste controle bleken er 2 bijna volgroeide kuikens in de kast aanwezig plus 1 niet uitgekomen ei.
Waarschijnlijk is er dus een derde kuiken geweest die het uiteindelijk niet gered heeft. Die zal dan ook z'n broertjes tot voedsel hebben gediend, en daar zullen dan die afwijkende veren van overgebleven zijn.
Met dank voor het meedenken.

edit - realiseer me net dat die afwijkende veren dan weer niet de juiste kleur hebben om van een eigen nestjong afkomstig te zijn. Dus waarschijnlijk toch meerdere vogels als prooi binnengebracht, waaronder juveniele.


met vr. groeten
Jan van de Fliert

keesschreven

De twee meest rechtse zijn van een koolmees (arm- en staartpen).
Ik vind de merelachtige veren ook wel iets weghebben van een spreeuw: kun je nog lichte zoompjes op de veren ontdekken?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

frankneijts

#8
CiteerDe twee meest rechtse zijn van een koolmees (arm- en staartpen).
Ik vind de merelachtige veren ook wel iets weghebben van een spreeuw: kun je nog lichte zoompjes op de veren ontdekken?
Bij Spreeuw zijn de buitenvlaggen van de handpennen grotendeels vaalgeel + een lichte vlek op de top. Zeker van die lichte zoom zou hier op zijn minst iets van zichtbaar moeten zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

whmvb

Jan,

ook de twee veren onder midden zijn waarschijnlijk juveniele veren, al is daar de spoel niet meer aanwezig.
Verder ben ik het eens met Frank over die spreeuw. Ik vind trouwens in het algemeen dat er niet te snel conclusies getrokken moeten worden over vogelsoort op basis van veren, waarvan de grootte nog niet helemaal vaststaat en die ook niet van al te beste kwaliteit zijn. :huh:

Wim
Wim van Boekel

JanF

CiteerJan,

ook de twee veren onder midden zijn waarschijnlijk juveniele veren, al is daar de spoel niet meer aanwezig.
Verder ben ik het eens met Frank over die spreeuw. Ik vind trouwens in het algemeen dat er niet te snel conclusies getrokken moeten worden over vogelsoort op basis van veren, waarvan de grootte nog niet helemaal vaststaat en die ook niet van al te beste kwaliteit zijn. :huh:

Wim
Wim

Die juveniele veren zijn zwart van kleur.
Zouden die mogelijk van jonge Kauwen afkomstig kunnen zijn of zijn jonge Kauwen met zo'n maat veren al te groot als prooi voor voor een Steenuil ?

groeten,
met vr. groeten
Jan van de Fliert