Hoofdmenu

kortpoten

Gestart door spinnenvrouw, november 02, 2008, 21:19:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

spinnenvrouw

Vanmiddag vond ik een aantal kortpoothooiwagens. Speciaal voor Arp laat ik er een paar zien:
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

en nog een
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

en nog een
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

en nog een
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

en de laatste (ik heb er nog meer, maar hier zit al genoeg herhaling tussen)
Jacomijn Prinsen

Arp

CiteerSpeciaal voor Arp laat ik er een paar zien:
Leuk, dank je  :twisted:  

Nou okay dan - laat ik maar weer eens lekker afgaan dan - speciaal voor Jacomijn




1 Drietand zie ik niet goed - vermoed hanseni (meis?)
2 tridens (meis?)
3 agrestis (menneke???? kleur meer meis, maar mager/smal)
4 agrestis meis
5 hanseni meis

Okay, ik knoop alvast een stropje - trappen jullie straks de kruk even weg  :wacko:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Hoezo afgaan? Ik probéér niet eens om ze van een foto te determineren! Bij mij liggen ze allemaal in de alcohol, en met het boek van Martens (TD) erbij zeg ik pas wat!
Hier wat detailplaatjes:
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Van deze was de eerste foto te slecht. Deze beter?
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

De rest is eigenlijk overbodig.
Nummer 5 was (nog) geen meissie maar een jonkie.

Speciaal voor Hay die geen hanseni kan vinden: ze zaten allemaal op de takken van een vrijstaande grove den, tussen de naalden, lekker op ooghoogte. Drie hansjes tegen 6 agrestis.  Dat moet toch lukken?

Voor de volledigheid nog het ogenveld van nummer drie, net als de andere schuin van achter genomen waardoor de rechtopstaande tandjes wat beter te zien zijn.
Jacomijn Prinsen

JohnvR

Sowieso mooie plaatjes natuurlijk. Doe je dat met de binoc of met een macro? Staat bij mij nog op de verlanglijst, binoc met mooie foto-mogelijkheden. Mijn lijstje zou hetzelfde zijn als die van Arp qua soorten dan, man-vrouw ben ik nog niet echt aan toe, maar bij 2 onthoud ik me van stemmen. Zal ik als tegenprestatie straks nog een spin plaatsen, met bij voorbaat excuses voor de foto's.

Arp

*rommel*steun*touwafleg*vankrukjestap*slofslofslof*pcweeraan* ...

'kee - dan wordt 2 ook een hansje

*pcmaaraanlaat*slofslofslof*terugopkrukjeklim*etc...

:mellow:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Kom maar liever van dat krukje af. Van daar is het vast moeilijker ons te verblijden met je mooie berichten en kennis in de diverse subforums.

spinnenvrouw

Ik vergat nog te zeggen dat nummer drie ook een dame is. De onderkant is onmiskenbaar. Sorry Arp, het voelt een beetje als vals spelen, eerst de beesten onder de binoc en dan pas zeggen wat het is ...

John, hoe ik de foto's maak durf ik bijna niet te zeggen. Gewoon mijn speelgoedtoestelletje tegen het oculair van de binoc.  Echt scherp wordt het dus nooit, maar soms geeft het meer info dan hier al beschikbaar was. En als ik de binoc scherp stel met mijn leesbril op wordt het helemaal niks ...
Jacomijn Prinsen

hay

Geweldig! En na slechts 1 correctie (en dat lag aan de foto) heeft Arp alles goed!!
Ik stel voor dat we Arp's zelf opgelegde spreekverbod hierbij collectief opheffen! Omdat ie niet naar mij wil luisteren, zoek ik wat extra lobbywerk van jullie.
@ARP: jongen, het is november, kortpoottijd! Tridens-, agrestis-, hanseni-, palpinalis-toptijd. ENJOY!
@JACOMIJN: ik houd ook mijn klikklakje op de lens van het binoc. Zelfs op de microscoop (tot 400X). Het levert geen topkwaliteit, maar toch, jouw foto's bewijzen dat het heeeel niet slecht is.
grtz,
hay

Arp

#14
Noumoe - krukje staat nog :mellow: ... ? ...  Lukt me dan echt helemaal niks?  :huh: ... *opgeefenvankrukjeklauter*  :rolleyes:

:grin:

Wou dat ik wat meer tijd had op safari te gaan - revisie van m'n wat oudere foto's suggereert dat er nog een hoop is wat ik nog een keer moet scoren ...  of in elk geval betere kiekjes van moet maken.

P.S. Dat ik 2 in eerste instantie fout had en drie niet lekker kon sexen geeft toch wel aan dat het allemaal nog niet lekker soepel gaat  <_<  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Dag Jacomijn,
Ik lees net dat jij je bijdragen soms "snel" leest... en dan iets mist... ben je niet de enige...
O. hanseni uit een dennetje? Goed om te weten. Dan zal 't wel mijn manier van zoeken zijn waardoor ik die vaak mis. Ik veronderstel dat je je paraplu eronder hebt gehouden tijdens een klopjacht? Dat ga ik dan maar eens vaker doen, misschien moet ik eens zo'n inklapbaar rond "klopjachtnet" kopen en het vaker hogerop zoeken...
Leuke, mooie serie!
groet,
hay  

Arp

#16
Citeermisschien moet ik eens zo'n inklapbaar rond "klopjachtnet" kopen en het vaker hogerop zoeken...
Heb ooit voor één euro zo'n setje van twee lelijke 'zonneschermpjes-met-zuignap' voor achter de autoruit gehaald speciaal voor dit doel (maar nog nooit ermee op 'klop'jacht geweest  :rolleyes: )  Die zijn uitgevouwen ongeveer 50-60cm(?) en vouwen op tot een handzaam pakketje van 12-15cm.

Nog niet gebruikt en weet dus niet of ze 'groot' genoeg zijn, maar het leek me te moeten kunnen werken - ooit een filmpje gezien met ene keverkenner Klaas erop die ook met een dergelijke afmeting de struiken afklopte naar LHBtjes ;)

Ik heb er bovendien maar één nodig natuurlijk, dus ...  ;)

P.S. En idd Jacomijn - je foto's liggen natuurlijk al lang en breed in m'n 'referentiesetje' :gap:  Bedankt!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Over zoektechniek: Met kloppen kun je een hoop vangen, maar ik doe het zelden. Ten eerste kom ik een hand te kort als ik beestjes opzuig en in buisjes wil doen, en ook nog die paraplu of bak recht moet houden om te voorkomen dat de rest er af valt. Veel belangrijker is dat je niet weet waar het beest zat. Daarom zoek ik takken af, gewoon kijken en tak voor tak optillen om de onderkant en de achterkant ook te inspecteren. Zo weet ik dat de hooiwagens van zondag tegen de wat dikkere twijgen zaten, zowel op rechte stukken tussen de naalden, als op plekken met een knop, jong dennenappeltje of bij een vertakking. Of agrestis en hanseni elkaar uitsloten is me niet opgevallen.
Het lijken onbelangrijke details, maar veel spinnen hebben zeer uitgesproken voorkeuren voor hun microhabitat, en ik vind het leuk om dat te ontdekken.

Kloppen kan met een paraplu, maar ook met een platte bak, een afwasteiltje of een opvouwbaar klopscherm (Vermandel zal ze wel hebben).

En wat betreft het herkennen van hooiwagens van foto's, ik heb er vaak grote moeite mee (in de zin van véélstemoeilijk). Vandaar dat ik deze zekere determinaties maar eens in de groep gooide.  
Arp, na twijfelbetoog een wanhoopsbetoog, wat heb je nog meer voor moois in petto?
Jacomijn Prinsen

hay

Bedankt, Jacomijn, voor de bruikbare info. Arp, bedankt. Zo'n autoruituitklapgeval lijkt me heel geschikt. Dat had ik niet kunnen bedenken.
Net als Jacomijn wil ik altijd precies weten waar zo'n beest zit. Een zelf gefabriekt sleepnet gebruik ik soms om snel een indruk te krijgen, maar ik doe het niet graag. Brandnetelvelden met je ogen afzoeken op hooiwagens en turfjes in het notitieboek zetten is veeeel leuker! Dan blijkt bijvoorbeeld ook dat -ik durf het bijna niet te zeggen  ;) - de mannen van enkele soorten hogerop zitten dan de vrouwen. Ze doen als het ware aan hilltopping. Dat soort info krijg je alleen door te kijken. Een sleepnet is dan veel te grof.
groet,
hay