Hoofdmenu

Nest.....

Gestart door Gert Kremer, november 02, 2008, 19:02:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze kwam ik tegen op een boomstronk, oud en begroeid met mos.
Het was net een nest met halve eierenkolen.
Kleur zwart  :P
Maten: 5cm. lang, 3cm. breed, 1,5 cm. hoog.
In de Gerhardt staat dat deze op loofhout zit, maar deze zaten op Naaldhout dacht ik zo. Het stuk was Naaldbos maar Eiken kunnen gekapt zijn.
Is de naam goed! of bestaan er nog anderen?

5956
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#1
5857. Kapje afgesneden.
O ja: je kreeg er zwarte vingers van.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

lucknijnsberg

Gert,
zeker geen kogelhoutskoolzwammen.
Zijn het niet van die hele leuke Truffels? :whistle:
welriekende inkttruffels?????
Luc

bruggeman

Wat een vieze eieren leggen de eenden bij jullie. De onze legden vroeger prachtig lichtgroene of witte exemplaren
groet,
Ida

Gert Kremer

CiteerGert,
zeker geen kogelhoutskoolzwammen.
Zijn het niet van die hele leuke Truffels? :whistle:
welriekende inkttruffels?????
Luc
Zitten truffels op hout? en van onder plat? hard als hout?
Ik heb er nu 1 een stukje afgesneden, en komt waterachtige inkt uit.
Droog wel een beetje bruin op.
Geen geur.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

CiteerWat een vieze eieren leggen de eenden bij jullie. De onze legden vroeger prachtig lichtgroene of witte exemplaren
Mutanten :lol:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Weet je zeker dat ze direct op het hout groeiden? En heb je misschien nog een betere foto van de doorsnede?
Ik zou er in ieder geval 1 drogen voor de zekerheid...
Groeten,
Martin

Gert Kremer

CiteerWeet je zeker dat ze direct op het hout groeiden? En heb je misschien nog een betere foto van de doorsnede?
Ik zou er in ieder geval 1 drogen voor de zekerheid...
Het is aan het drogen, het is net hout met inkt er in.
Morgen zal ik bij daglicht een foto maken doorsnede.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Foto:
6018 bovenkant met inktdruppels.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

bovenkant vergroot
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

6015 doorsnede (beetje lichter gemaakt)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

6019 onderkant (stukje vergroot en lichter gemaakt).
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

22 Sporen: heel veel :o  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

CiteerGert,
De enkelvoudig gesepteerde sporen kloppen niet voor een Inkttruffel (Melanogaster), zie : http://mushroomhobby.com/Gallery/Hypogeous...er_ambiguus.htm . Verder zoeken dus.
Hallo Gerrit,
Het is ook GEEN truffel.
Het is hout/kurk-achtig. beetje veerkrachtig en het vloeit nog steeds inkt met sporen.
Nog steeds geen geur.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Is de binnenkant verdeeld in een soort kamertjes?
Om maar even heel wat anders voor te stellen: Verfstuifzwam (Pisolithus arhizus), groeit ook niet direct op hout, maar is wel wortelend.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Martin,
Hij lijkt niet op die van Ismael (Verfstuifzwam).
Hij zat vast op een oude boomstronk (Den). kon het met mijn mes los wippen.
sprong in een keer los. geen wortels lijk mij zo.
De onderkant is plat. het lijkt wel of deze zwam op de naalden en mos groeide en zich daaraan vastzette.
Nog een foto gemaakt. Waar de inkt wat opgedroogd is zitten nu kuiltjes.
Ook lijkt het net of de (kuiltjes) buisjes zijn die door lopen naar onderen.

6040a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Dan had ik dat even verkeerd in mijn hoofd zitten, dacht dat die wel inktachtig van binnen was. Op basis van het biotoop zou ik hem niet uit willen sluiten, Ismael heeft hem tenslotte ook ergens in twente gevonden.
Groeten,
Martin

xenion

Nee niet op hout inderdaad.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

#19
Gerrit,
Rode Korstkogelzwam zit op Den?
Ik kom er straks nog, zal het hout controleren als ik het weer kan vinden.
De buisjes lopen wel door, met een scheermesje een plakje afgesneden voor de foto door de mic.


25
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo Gerrit,
Vanmiddag gezocht maar (nog) niet weer kunnen vinden.
...
Er zijn wel  Eiken tussen uitgezaagd, daar staan nog zichtbare stronken van.
...
bomstronk :unsure: soms gaan de gedachten sneller dan vingers  :whistle:

Nu de naam van de 1/2 kogel nog, daar draait het om.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

was de stam verbrand? Zaten ze op een steeltje?
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Dat klopt, maar op foto 5857 lijkt de soort toch een steelachtig iets te hebben, oja hij moet berk inderdaad
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

CiteerDat klopt, maar op foto 5857 lijkt de soort toch een steelachtig iets te hebben, oja hij moet berk inderdaad
(5857) Rechts wat nog vastzit op het hout en Links het kapje wat er afkomt.
Het (steelachtige) is het laatste stukje wat door de druk van het mes is afgebroken.
....
Foto 6019 is een stukje van de onderkant en het zwarte de (inkt) aan de zijkant.
......
De vorm moet je zien als een zilveren boomkussen.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Gert,
Zijn die sporen echt wel gesepteerd? Zitten er niet gewoon twee druppels in? Ik vind Melanogaster niet zo'n slechte suggestie. Kun je zeker stellen of het een asco- of basidiomyceet is (of geen van tweeën, als het toch conidiën zijn)?
Groet,
Nico

Gert Kremer

#25
Weer terug gevonden. Zit op naaldhout.
Er zitten ook nog twee stuks aan de zijkant.

6205
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#26
6203 :  sporen lijken twee druppels te hebben.  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

de naaldboom is een Abies. (zilverspar)
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

twee olie druppels?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.