Kap van eeuwenoude boom

Gestart door Iolaire, november 02, 2008, 17:24:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Hallo,

Ik heb vandaag van mijn buurman vernomen dat hij (kennelijk met goedkeuring cq advies van de gemeente) de gigantische boom in zijn voortuin volgende week laat kappen / verwijderen. Het gaat om een werkelijk gigantische boom (zeker 20 meter hoog en met een stam waar ik 7 keer in kan). Ik vermoed dat het een iep is (gezond en wel).

Ik heb er erg veel moeite mee (met elke kap eigenlijk) met name omdat het om een monumentale boom gaat die het dorp karakter geeft.

Argumenten voor de kap zijn oa dat hij de waterhuishouding van de dijk (waar hij op / tegenaan staat) nadelig beïnvloed en er voor heeft gezorgd dat de boerderij van de buurman is gaan verzakken. Ook zouden zijn wortels door de vloer komen (???).

Ik denk zelf dat het weghalen van deze boom (nog) meer verzakking teweeg zal brengen, maar ik ben alles behalve een deskundige :rolleyes:

In hoeverre kan ik hier iets tegen doen? Als de gemeente (Langedijk) al zijn goedkeuring heeft gegeven (het gerucht gaat dat het zelfs op initiatief van de gemeente gebeurt).

Help!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

g.j. keizer

#1
CiteerIk heb vandaag van mijn buurman vernomen dat hij (kennelijk met goedkeuring cq advies van de gemeente) de gigantische boom in zijn voortuin volgende week laat kappen / verwijderen. In hoeverre kan ik hier iets tegen doen? Als de gemeente (Langedijk) al zijn goedkeuring heeft gegeven (het gerucht gaat dat het zelfs op initiatief van de gemeente gebeurt).
Willem,
Contact opnemen met de Bomenstichting in Utrecht : Bomenstichting .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

vuurvlinder

#2
Is er al een kapvergunning afgegeven? (dat moet in de plaatselijke krant gepubliceerd zijn) Zo niet, dan zou ik een bezwaarschrift indienen bij de gemeente.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Iolaire

Bomenstichting is goede tip. Al veel wijzer geworden. Zal morgenochtend nog wel voor de zekerheid met de gemeente bellen om de details over de (redenen voor de) kap. Bedankt Gerrit!

Ik lees eerlijk gezegd niet altijd (altijd niet) de lokale kranten. Zou ik meer moeten doen  :rolleyes:

Bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens