Hoofdmenu

Scherpe zegge?

Gestart door Hinko, mei 06, 2006, 23:32:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Deze zegge staat langs slootjes in moerasbos (Alde Feanen). ik kom er niet helemaal uit. Iemand een idee?

Hinko
mvgr, Hinko

Hinko

foto2
mvgr, Hinko

Corryabbink

Hallo Hinko,
Het lijkt mij eerder Moeraszegge te zijn. In de linkerhoek van de 2e foto zie ik rood aangelopen voeten van de plant dat wijst richting Moeraszegge. Bovendien zijn de bloeiaartjes te breed voor Scherpe zegge. Moeraszegge heeft 3 stempels en Scherpe zegge 2. Het was wel gemakkelijk als je wist hoeveel stempels de plant op de foto heeft.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

Hij heeft 2 stempels, de stengel is scherp driekantig maar het onderste schutblad komt niet boven de bloeiwijze uit. Dit laatste past dus niet bij Scherpe zegge. De 3 vrouwelijke aartjes zijn ongeveer 3 mm breed en 4 cm lang.

Via de sleutel in de Heukels kom ik op Scherpe zegge. Alleen dat schutblad klopt niet. Ik hoop dat iemand het 'beeld' van de foto al dan niet bij Scherpe zegge kan plaatsen.

Hinko
mvgr, Hinko

Corryabbink

Hallo Hinko,

Ik kom dan ook op Scherpe zegge uit. In de Heukels' staat "onderste schutblad (meestal) veel langer dan de bloeiwijze" dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn. Dergelijke planten heb ik ook wel eens gezien. Het kan natuurlijk ook nog een bastaard zijn .......maar dat is op een foto moeilijk te zien. Voor de bastaard van Scherpe x Zwarte zegge(C.xelytroides)  kun je naar de huidmondjes op de bladen kijken die zitten er dan aan allebei kanten. Scherpe zegge heeft ze normaal op de onderkant en Zwarte zegge op de bovenkant. Daarvoor moet je wel vers materiaal bekijken. Ook kun je het materiaal drogen. Bij Scherpe zegge zouden de bladranden dan naar beneden moeten omrollen. Als het de bastaard betreft rollen de bladranden niet consequent naar beneden om, maar gaan min of meer golven of blijven recht. Dat komt door de huidmondjes die dan aan beide kanten van het blad zitten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

Bedankt voor je hulp Corry,

Het is meestal het beste om soorten even in het veld uit te sleutelen maar dat was hier helaas niet mogelijk. Ik was mee met een excursie van voornamelijk vogelaars en die lopen meestal wat steviger door dan floristen. Thuisgekomen was het materiaal al een beetje uitgedroogd en kon ik geen huidmondjes meer vinden. Bladen krulden wel overwegend naar beneden. De urntjes waren nog leeg maar dat kan ook nog komen door het prille stadium van de bloeiwijze.
Ik ga binnenkort weer in de Alde Feanen kijken met een groepje floristen, misschien dat we er dan uitkomen.

Hinko
mvgr, Hinko