chrysolina polita

Gestart door Stippen, mei 06, 2006, 20:45:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Ik ken chrysolina polita onder de nederlandse naam 'Moertje',
in de lijst staat hij alleen onder de wetenschappelijke naam.
Is Moertje alleen gewestelijk of toch algemener?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Nog nooit van moertje gehoord. Hij wordt/werd wel tweekleurige goudhaan genoemd ...

Theodoor

Stippen

#2
Ik heb nog even gegoogled en vond Moertje op de site van JK Winkelman

Familie CHRYSOMELIDAE
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Ja, gezien. Zal hem eens vragen waar die naam vandaan komt. Er is een offcieuze naamlijst van Nederlandse kevers met Nederlandse namen die ooit gebruikt zijn (heeft Jaap zelf ook nog aan meegewerkt). Daar staattie niet op. Ben zelf niet zo erg voor Nederlandse namen. En zeker niet als ze met een hoofdletter geschreven worden ...

Theodoor

Stippen

#4
CiteerBen zelf niet zo erg voor Nederlandse namen
Het valt me op dat wanneer ik mijn kennissen of familie iets vertel over wat we onderweg tegenkomen, dat je nooit sneller hun aandacht kan laten verslappen dan door een wetenschappelijke naam te noemen.  :rolleyes:  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

#5
Ik ben wel voor Nederlandse namen als er een min of meer officiële naamlijst voor is, zoals bij de nachtvlinders, zweefvliegen, libellen e.d. Bij de kevers is het echter een allegaartje, zo worden in allerlei boekjes andere namen gebruikt en worden ook veel namen uit het Duits vertaalt. Totaal geen eenheid.
Uitzonderingen hierop zijn goed bekende soorten als Vliegend Hert, Meikever (hoewel daar ook meer soorten van zijn) e.d.

Th.Heijerman

Namen hebben natuurlijk verschillende functies, maar vooral om er voor te zorgen dat je communiceert over dezelfde soort, en om informatie te vinden in de literatuur of tegenwoordig ook op internet.

Neem nu moertje: dat leverst 23.100 hits op via Google en die gaan allemaal over iets anders, op één na dan en dat is de site van Jaap Winkelman. En Chrysolina polita levert 278 hits op, en die gaan allemaal over de soort waar je wat over wilt weten

Ik denk overigens dat je de aandacht het best kan vasthouden door iets leuks over het beest te vertellen. En of dat beest nu geelscheentweestipgrootoogkortschildkever heet of Stenus huppeldepup zal hen een worst wezen, denk ik ...

Theodoor

gardensafari

Citeer
CiteerBen zelf niet zo erg voor Nederlandse namen
Het valt me op dat wanneer ik mijn kennissen of familie iets vertel over wat we onderweg tegenkomen, dat je nooit sneller hun aandacht kan laten verslappen dan door een wetenschappelijke naam te noemen.  :rolleyes:
Eens.

Mijn simpele site wordt veel gebruikt in met name het lager onderwijs. Als je kinderen op die leeftijd wilt afschrikken, dan moet je wetenschappelijke namen gebruiken. Bij een hond gebruiken we toch ook niet de wetenschappelijke naam? Voor leken is een Nederlandse naam het beste. Onvolledig en voor misinterpretatie vatbaar, maar toch. Voor veel Nederlanders is een lieveheersbeestje een lieveheersbeestje. Dat er vijftig soorten van zijn is ze een biet. Of neem de weekschildkevers: het publiek denkt aan zwarte, rode en gele (bruine) soldaatjes en dat van elk van die kleuren meerdere soorten bestaan...

Ik vind dat we op deze site naar een goede verhouding moeten streven. Beginners moeten zwart soldaatje kunnen ingeven en wij maken daar dan een verzamelsoort van. Mensen die verder willen leren (en er zijn er gelukkig heel veel op deze site) moet dan geleerd worden dat er verscheidene soorten zijn, die je alleen aan de wetenschappelijke naam uit elkaar kunt houden.

Wel kan ik met Theodoor meegaan als hij meent dat het maken van Nederlandse namen voor dieren die die niet hebben niet altijd zinvol hoeft te zijn. De Nederlandse naam van de openbreedbandhuismoeder zegt eigenlijk net zo veel als z'n wetenschappelijke en wordt door het grote publiek vast niet begrepen. De zin van zo'n naam ontgaat mij dan ook. Voor jongeren betekent het vast zo iets als "een huisvrouwtje met ADSL".
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

... en zelfs met vliegend herten moet je oppassen: is dat de naam van de familie Lucanidae, of de naam van het genus Lucanus, en moet je dan niet sperken van het gewoon vliegend hert, of het groot vliegende hert, ter onderscheiding van het blauw vliegend hert, het rolronde vliegend hert en het klein vliegend hert? En een vergelijkbaar berhaal gaat op voor meikever. En, nu we toch bezig zijn, wat is een bijenwolf?

Theodoor
 

han.endt

#9
Citeer... en zelfs met vliegend herten moet je oppassen: is dat de naam van de familie Lucanidae, of de naam van het genus Lucanus, en moet je dan niet sperken van het gewoon vliegend hert, of het groot vliegende hert, ter onderscheiding van het blauw vliegend hert, het rolronde vliegend hert en het klein vliegend hert?
Dat soort discussies hebben bij de planten en vogels ook plaats gehad. Denk maar aan de Fuut die in de familie van de futen zit en waar nog meer futen zijn ondergebracht. Veel planten hebben de naam Gewoon een tijd lang gehad om ze te onderscheiden van het genus of de familie. Toch levert het in de praktijk weinig problemen op.

En iets over de naam Open-breedbandhuismoeder, dat licht aan de naamgevers niet aan de Nederlandse naam op zich. Met een beetje fantasie waren voor die paar huismoeders wel kortere en orginelere namen te vinden geweest.

Corryabbink

#10
In principe vind ik dat indien mogelijk zowel de wetenschappelijke als nederlandse naam genoemd moet worden. De meesten beginnen aan een hobby met nederlandse namen. Is men serieus op een bepaald gebied bezig dan volgt de omschakeling naar wetenschappelijke namen vanzelf wel. Bij insecten zal dat waarschijnlijk nog eerder zijn daar er op dat gebied geen eensluidende nomenclatuurbestaat.
Op het gebied van insecten ben ik een leek en ken ik maar enkele soorten. Toch wekt het mijn interesse als ik zo op het forum de diverse kevers zie. Naderhand loop ik rond op het erf en warempel ik zie ook een gewone snuitkever de wetenschappelijke naam ben ik dan al lang vergeten maar ik weet nog wel dat de soort zo'n grappig snuitje had bovendien wil ik dan weten waarom er zoveel vliegen. Nu dat zoek ik dan op en daarvoor is het handiger een wetenschappelijke naam bij de hand te hebben. Ondertussen ben ik er achter gekomen dat de koeiepoep er mee te maken heeft en de wetenschappelijke naam blijft na alle informatie toch nog een beetje hangen. Zo gaat het met de meeste mensen die geïnteresseerd zijn en er op den duur misschien hun hobby van maken. Die moeten niet afgeschrikt worden met namen waar ze geen grip op hebben en waar ze zich niets bij kunnen voorstellen. De echte doorzetters schakelen langzaam maar zeker wel over naar een wetenschappelijke naam.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Th.Heijerman

... het begint een beetje op chatten te lijken zo en ik zag dat ik nu ook allerlei typefouten maak. Zoals ik al zei: namen hebben verschillende functies, en ik geef sterk de voorkeur aan Nederlandse namen (en dan heb ik het eigenlijk niet over vogels en dagvlinders: hoewel, waarom moet een voor Sardenië endemische dagvlinder ook nog een Nederlandse naam hebben twerwijl er al een Franse naam is, een engelse, een Duitse tec.). Maar het lijkt me dat op een site als dit iedereen kan doen waar zijn/haar voorkeur naar uitgaat. Zal ook sterk afhangen van het boekje dat geraadpleegd wordt. Waar ik wel tamelijk principieel op tegen ben is het bedenken van nieuwe Nederlandse (Vlaamse?) namen, zeker als het om beestjes gaat die je toch niet op grond van hun habitus kan herkennen.

En nu neem ik een tripeltje...

Theodoor

Northwinds

CiteerZoals ik al zei: namen hebben verschillende functies, en ik geef sterk de voorkeur aan Nederlandse namen

Ik neem aan dat je hier "Latijnse namen" bedoelt?
Proost trouwens :)

Peter

gardensafari

Ach, wetenschappelijke namen zijn ook niet alles! Zo heeft men, heb ik gezien, plotseling besloten alle mezen van een eigen geslachtsnaam te voorzien. Iedereen met ook maar iets verouderde boekjes zoekt ze bij Parus.... De indeling in families is nog erger, denk maar aan vlinders en wantsen bijvoorbeeld. Nederlandse namen zijn niet beter natuurlijk. Veel mensen bij mij in de buurt hebben geen idee wat een merel is. Dat beest heet toch gewoon giet(e)ling....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

Ja, natuurlijk, of beter nog wetenschappelijke. Ik neem dr twee geloof ik ...

gardensafari

Citeer
En nu neem ik een tripeltje...

Ik heb al spontaan een Duveltje opengemaakt....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

'Kom maar niet weg: geiteling en ook markolver bijvoorbeeld, ja, dat zijn wel goeie namen !!

En wat wetenschappleijk namen van hogere taxa betreft: het streven is natuurlijk wel om natuurlijke (=monofyletische) groepen te benoemen en als de inzichten veranderen dan moet de nomencaltuur zich maar aanpassen. Hoe graag we die ook stabiel zouden willen houden .. en nu ben ik echte weg  ...

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stippen

#18
Ik was al naar bed na een Westmalle dubbel, maar er zat een vrouwtje Culex pipiens op mijn slaapkamer,  dus ik neem er ook nog maar een.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Northwinds

CiteerIk was al naar bed na een Westmalle dubbel, maar er zat een vrouwtje Culex pipiens op mijn slaapkamer,  dus ik neem er ook nog maar een.

Geen Kriekje Kees?
(Flauw ik weet het :))

Peter

Stippen

Citeer
CiteerIk was al naar bed na een Westmalle dubbel, maar er zat een vrouwtje Culex pipiens op mijn slaapkamer,  dus ik neem er ook nog maar een.

Geen Kriekje Kees?
(Flauw ik weet het :))

Peter
Bah veel te zoet
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

Ik heb nog geen Culex sp. gezien. Die zijn er volgens mij ook nog niet. Die komen vooral in het najaar en steken niet zo vaak. Wel ben ik al gebeten door een prachtige Culiseta annulata. Vrij grote muggen met zeer fraai geringelde pootjes. Familie van de malariamug. En steken!!! Daar kan geen tripletje, dubbeltje of duveltje tegen op. Tenzij je er genoeg van drinkt, dan slaap je er doorheen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Kijk hier is'ie. Een beauty, nietwaar:

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stippen

Heiko Bellmann :  Culex pipiens januari-december, vrouwtjes overwinteren vaak in gebouwen, ik ben ook niet gestoken maar alleen hinderlijk lastiggevallen.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

Hijs mooi Hans, en je bent al aardig bruin. En nu stop ik [hik]
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl