Hoofdmenu

ijsvogel

Gestart door wilma c, oktober 31, 2008, 12:18:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilma c

bij ons leeft sinds een aantal weken een ijsvogeltje.  :wub: Soms denk ik wel eens dat hij weer vertrokken is maar ik zie hem toch regelmatig heen en weer vliegen boven de sloot . Regelmatig zit hij doodstil naar de honden te kijken  :D
Wat eten de ijsvogels al het water bevroren is?  Trekken ze dan weg?

Guus Peterse

Dan gaan ze dood.
Nou ja, iets genuanceerder: bij strenge winters is de sterfte onder ijsvogels groot en de populatie in het jaar daarop aanzienlijk gekrompen. Juist doordat we zo weinig strenge winters hebben de laatste tijd, hebben we tegenwoordig zoveel ijsvogels dat je er al bijna niet meer naar omkijkt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Wouter

Als het vriest gaan ijsvogels vaak rondzwerven op zoek naar plekken waar nog geen ijs ligt. Zo kunnen ze op vreemde plaatsen verschijnen.  Er komen bij vorst bijvoorbeeld vaak ijsvogeltjes op het mini-watervalletje af wat voor ons huis in de sloot ligt. Door dit watervalletje vriest de sloot niet dicht, en kunnen de ijsvogels blijven vissen.
Maar inderdaad gaan er ook veel ijsvogels dood. Dit is ook zo met veel andere (zang)vogels.
Wouter

lexie

#3
Ik verbaas me nog steeds over het feit dat de Ijsvogel en de Winterkoning zo'n beetje als eerste het loodje leggen als Koning Winter huishoud.
De namen doen toch echt anders vermoeden.
Lex Vermeend

Jeroen Nagtegaal

Waar haal je vandaan dat Ijsvogel en Winterkoning als 1e het loodje leggen?
Ik ehb het nog nergens gelezen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wilma c

als we een deel van de sloot open houden maakt hij dan meer kans? Want ik ga deze winter voor minimaal 15 graden vorst!
Kruipen de vissen niet in de modder of zijn dat alleen de kikkers?  :lol:
ik woon onder de rook van Amsterdam en vind het toch wel bizonder een ijsvogel in deze buurt. Hij is echt heel mooi  :wub:  

lexie

CiteerWaar haal je vandaan dat Ijsvogel en Winterkoning als 1e het loodje leggen?
Ik ehb het nog nergens gelezen,

Heb ik me is laten vertellen.
Lex Vermeend

Kasper S

Citeerals we een deel van de sloot open houden maakt hij dan meer kans? Want ik ga deze winter voor minimaal 15 graden vorst!
Kruipen de vissen niet in de modder of zijn dat alleen de kikkers?  :lol:
ik woon onder de rook van Amsterdam en vind het toch wel bizonder een ijsvogel in deze buurt. Hij is echt heel mooi  :wub:
Wanneer je een wak gaat maken sterven de vissen weer.... En heeft hij nog geen voedsel of wel..
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Thijs Fijen

Citeer
Citeerals we een deel van de sloot open houden maakt hij dan meer kans? Want ik ga deze winter voor minimaal 15 graden vorst!
Kruipen de vissen niet in de modder of zijn dat alleen de kikkers?  :lol:
ik woon onder de rook van Amsterdam en vind het toch wel bizonder een ijsvogel in deze buurt. Hij is echt heel mooi  :wub:
Wanneer je een wak gaat maken sterven de vissen weer.... En heeft hij nog geen voedsel of wel..
Waarom?
Thijs Fijen

Kasper S

Dat heb ik dus weer ooit gehoord. Wanneer er een pak ijs op het water ligt en je daar een wak in maakt veranderd de druk onder het ijs weer, wat de vissen niet aan kunnen. Zoiets was het.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

eline1234

Als je in een kleine vijver een gat in het ijs gaat slaan (!) wel, maar dat is volgens mij meer omdat de druk die jij op dat ijs zet in eerste instantie niet weg kan, en dan de veranderd de druk in het water, tot het ijs breekt en de druk vliegensvlug weer minder wordt.
Het lijkt me dat een sloot wel voldoende water en zachte bodem heeft om die druk zo te verdelen dat er weinig van overblijft.
Weet iemand daar misschien meer van?
Eline