Mysterybird in Ecuador

Gestart door falco, oktober 30, 2008, 17:57:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

falco

Hallo,

De vogel op bijgevoegde foto kwam ik tegen in Ecuador. Ook na intensieve bestudering ben ik er niet uit gekomen.
Ik heb de foto's gemaild naar een gids in Ecuador welke zegt dat dit een Yellow-Bellied Dacnis is, maar dat lijkt me onzin, onder andere vanwege de duidelijk zwarte stuit, veel te zwarte buik en ontbrekende gele wang.

De enige vogel die een beetje in de buurt komt is Black Siskin welke in Peru leeft en nog nooit in Ecuador is gezien, ook zou je bij deze soort volgens mij geel in de staart moeten zien.

Ik kom er niet uit, iemand anders hier nog ideƫen?

Alvast bedankt,

Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

falco

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

frankneijts

Is het geen Euphonia Ies? Bijv. Plumbeous E. (E. plumbea) heeft er wel wat van weg. Maar ik weet niet welke allemaal daar voorkomen (heb geen Ecuador-gids).
Op de foto's lijkt de snavel nogal dik en donker, niet erg Carduelis-achtig. Ook lijkt er geen geel in/aan de (basis) handpennen aanwezig (zichtbaar geel zit ergens bij de vleugelbocht lijkt het en dus mogelijk flankveertjes?). Ook zijn de flanken gedeeltelijk donker. Dit alles lijkt me alle in aanmerking komende sijzen (Black, Yellow-bellied) uit te sluiten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

falco

#3
Hoi Frank,

Het is geen van de in "Birds of Peru" en "The Birds of Ecuador" afgebeelde Euphonia's, die hebben nooit zwarte stuiten. het profiel lijkt er wel vrij veel op.
Black Siskin heeft wel een zwarte flank (maar zwart niet zover doorlopend), maar ik zou verwachten dan geel in de staart te zien en zojuist zag ik op internet dat Black Siskin ook een gele stuit moet hebben.  

Weet iemand een internationaal forum waar ik deze foto's kan plaatsen? Misschien zie ik een soort over het hoofd, maar ik ga het een steeds vreemder beestje vinden.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

DanielS

CiteerHoi Frank,

Het is geen van de in "Birds of Peru" en "The Birds of Ecuador" afgebeelde Euphonia's, die hebben nooit zwarte stuiten. het profiel lijkt er wel vrij veel op.
Black Siskin heeft wel een zwarte flank, maar ik zou verwachten dan geel in de staart te zien en zojuist zag ik op internet dat Black Siskin ook een gele stuit moet hebben.  

Weet iemand een internationaal forum waar ik deze foto's kan plaatsen? Misschien zie ik een soort over het hoofd, maar ik ga het een steeds vreemder beestje vinden.
Birdforum.net
Daniel

JohanvantBosch

#5
Dit is inderdaad een instinker omdat ze er vaak zo donker uitzien. Heb er ook wel eens mee zitten blunderen. Het is niet allemaal zwart, maar deels zwart en deels blauw.

Dit is een Turquoise tanager.

Wel een gids van niks, trouwens... :P ;)

falco

#6
Hallo,

Op Birdforum.net werd dat zojuist ook geopperd. Na nogmaals bestuderen zie ik dat je gelijk hebben. Als ik heel goed kijk zie ik ook nog wat geel op de onderkant van de stuit wat noodzakelijk is voor Turquoise Tanager.

Hartelijk dank!

Ies

Ik ga die gids de volgende keer in Ecuador idd niet in de hand nemen, tot 3 keer toe bleef hij bij Yellow-Bellied Dacnis...
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)