Twee paddenstoelen

Gestart door mvknature, oktober 29, 2008, 16:30:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

mvknature

Hierbij wat foto's van twee paddenstoelen waarvan ik de naam niet weet. Ik heb geprobeerd voldoende foto's te maken om determinatie mogelijk te maken.

Foto 1 - Paddenstoel 1:

Overzichtsfoto

mvknature

Foto 2 - Paddenstoel 1

Dichterbij gefotografeerd

mvknature

Foto 3 - Paddenstoel 1

Een exemplaar van de onderkant bezien

Corryabbink

#3
Je zou bij Spekzwoerdzwam kunnen kijken :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

mvknature

Foto 4 - Paddenstoel 2

Overzichtsfoto

mvknature

Foto 5 - Paddenstoel 2

Detail vooraanzicht

mvknature

Foto 6 - Paddenstoel 2

Detail zijaanzicht

mvknature

@ Corryabbink: Bedankt voor de snelle reactie! Als ik andere foto's van deze soort bekijk, lijkt het erop dat het inderdaad de spekzwoerdzwam is.
Wat een snelle service trouwens, ik was nog niet eens klaar met foto's posten... :D  

mvknature

Oei, ik zie dat ik nog 'iets' heb waarvan ik geen idee heb waar het om gaat. Sterker nog, ik weet niet eens of het wel een paddenstoel is...


mvknature

@G.J. Keijzer: De paddenstoel van foto 4-6 groeide niet op het zaagvlak van een gevelde beuk, maar op het zaagvlak van een gevelde naaldboom. Omdat de er geen schors meer aan de stam zat, kan ik niet preciezer zijn. Bedankt voor de determinatie!
De laatste paddenstoel(?) groeide inderdaad op naaldhout. Maar wat houdt consistentie in?

mvknature

@Gerrit: Wat de boom betreft ben ik bijna zeker en eventueel kan ik het controleren omdat ik de boom weet te vinden. Helaas heb ik echter geen microscoop en weet ik niet of de zwam nog aanwezig is...

Arno van Stipdonk

De laatste is Oranje druppelzwam S.L.

xenion

Citeer
Citeer1. De paddenstoel van foto 4-6 groeide niet op het zaagvlak van een gevelde beuk, maar op het zaagvlak van een gevelde naaldboom.
2. De laatste paddenstoel(?) groeide inderdaad op naaldhout. Maar wat houdt consistentie in?
Maarten,
1. Als je dat zeker weet, kan het geen Inonotus zijn. Mogelijk is het dan de Dennenvuurzwam (Phellinus pini), die in Nederland zeer zeldzaam is : :mic .
Zou ook nog de Korianderzwam (Gloeophyllum odoratum) kunnen zijn, die zou aangenaam kruidig moeten ruiken.
Groeten,
Martin

xenion

Citeer
CiteerZou ook nog de Korianderzwam (Gloeophyllum odoratum) kunnen zijn, die zou aangenaam kruidig moeten ruiken.
Martin,
Die groeit naar mijn waarneming op bemoste vochtige liggende stammen met bodemcontact en oude stronken van fijnsparren, niet aan relatief verse en kurkdroge verticale zaagvlakken en is niet alleen aan zijn geur te herkennen, maar ook aan de intensieve bruin- of kubietrot, die hij veroorzaakt. Soorten van het geslacht Phellinus veroorzaken simultane witrot, Phellinus pini komt uitsluitend op dennen voor.
Gerrit, ik heb deze soort zelf 1 keer gezien, en deze groeide op een vrij oude, op de grond liggende stam van een grove den. En ik zie in de database van waarneming.nl een tweetal waarnemingen van deze soort op het verticale zaagvlak van een vrij verse, liggende stam.
Groeten,
Martin

mvknature

@Gerrit: Wat raad je me nu aan om te doen? De paddenstoel zal nu wel verdwenen zijn, want de foto is gemaakt op 14 october en ziet er al niet vers meer uit. De boom kan ik nog wel vinden, maar is het genoeg als ik daarover 100% zekerheid geef?

mvknature

@Gerrit: Gisteren heb ik de boom even gecheckt en het gaat 100% zeker om een naaldboom. Tot mijn verbazing was de zwam nog aanwezig en redelijk gaaf. Er zijn zelfs meerdere exemplaren aanwezig. Is er persé vers materiaal nodig voor determinatie?

xenion

Heb je er nog aan geroken toevallig?
Groeten,
Martin

mvknature

Nee, maar dat kan ik morgen wel even doen uit school. Als ik een omweg neem kom ik er langs, dus dat is geen probleem. Zit er een bijzonder luchtje aan dan? Op internet is niets bruikbaars te vinden helaas.

xenion

Korianderzwam zou kruidig moeten ruiken.
Groeten,
Martin

mvknature

Geuren zijn niet mijn sterkste kant, maar ik kan allicht een poging wagen.
Heeft het zin om een dwarsdoorsnede te maken en die te fotograferen? Als ik er toch ben...

mvknature

De reactie is wat laat, maar ik heb het erg druk gehad voor school in de afgelopen week. Ik ben nog eens terug geweest en geroken en was verbaasd over de sterke kruidengeur die de zwam verspreidde. (Ik heb nooit geweten dat paddenstoelen geurden...) In de directe omgeving heb ik meer exemplaren aangetroffen met dezelfde geur.

Ik heb voor de zekerheid een foto van een doorsnede gemaakt. Het kostte me bijna mijn mesje, zo hard was de zwam.


xenion

Wat mij betreft een zekere Korianderzwam.
Groeten,
Martin

mvknature

Dan houd ik het daarop. Iedereen wordt bedankt voor zijn/haar inbreng!