kleine (spring?)spin

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 27, 2008, 23:06:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi spinnenforum,

Dit spinnetje laat zich zo af en toe even zien op de vensterbank.
Vrij klein, ongeveer 2-3mm

Valt er nog iets van te zeggen?  :mellow:  

Pierre55

Volgens mij gaat het over een juveniel van Salticus sp (waarschijnlijk S. scenicus).:)
Wat denkt Spinnenvrouw erover ?

Groetjes,
Pierre

spinnenvrouw

Foei Pierre, voor je iets opschrijft zou je toch even kunnen verifiëren of het klopt!
In je Collins Field Guid (Roberts) op Plate 12 (voor de meelezers, dat is de britse versie van onze Tirion Spinnengids), of op waarneming.nl onder deze link.

Maar vooruit, jullie krijgen een herkansing.
Er zijn vier soorten die vaak in en om huis worden gezien. Behalve S. scenicus zijn dat Marpissa muscosa, Euophrys lanigera en Sitticus pubescens.
Even plaatjes kijken en je weet het!

Voor Pierre die nog niet zo vertrouwd is met deze site: ga naar waarneming.nl bijvoorbeeld via de link links bovenaan deze pagina, onder de verrekijker.
Tik daar de gezochte naam in het zoekvakje rechtsboven.
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

Het is de Huisspringspin - Pseudeuophrys lanigera hè?  :angel:


spinnenvrouw

Ik wacht nog even op de reactie van Pierre
Jacomijn Prinsen

Pierre55

Hallo :)

Sorry voor de late antwoord maar ik was gisteren thuis niet...
De vorm van de abdomen laat me denken dat het niet over Marpissa gaat en Sitticus is het ook niet, denk ik.
Blijft dus Pseudeuophrys lanigera... :huh:  

spinnenvrouw

#6
:duim:
Ik had er ook Euophrys lanigera van gemaakt. Tegenwoordig is hij afgesplitst en zit in Pseudeuophrys, maar voor het invoeren maakt het niet uit, wrn.nl kent het synoniem.  
Een goed kenmerk voor Sitticus is dat het derde pootpaar veel korter is dan het vierde, tibia III is maar half zo lang als tibia IV.  Maar op foto's is dat een lastig kenmerk omdat dat pootdeel vaak schuin staat.
Jacomijn Prinsen