Palomena prasina

Gestart door Sjors, oktober 27, 2008, 22:38:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Bij de Groene Stinkwants zijn de segmenten van de antenne ongeveer even lang en bij de sterk gelijkende Palomena viridissima is het tweede segment veel langer dan het volgende?
Moet ik nu de helft van mijn stinkwantsfoto's herbenoemen?  :wacko:

foto 1
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Arp

Voor zover ik begrepen heb bij nimfjes Palomena sp. - maar ik laat me héél graag verbeteren (met uitleg)  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

In Southwood & Leston staat alleen prasina (altijd het probleem met oudere boeken, speciall als ze vanuit de UK geschreven zijn, dat ze niet helemaal meer akuraat zijn), dus ben ook wel benieuwd naar de verschillen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

thijsdegraaf

#7
Volgens wanzen und zikaden van Sauers is het tweede segment van de antenne minstens 1,6 keer langer dan het derde bij Palomena viridissima, terwijl ze bij P. prasina ongeveer gelijk zijn.
Er bestaat trouwens ook nog een Nezara viridula, die ook op de  p. prasina lijkt. Maar die komt gelukkig volgens Sauers in Zuid-Europa voor.
Palomena viridissima 9 tot 13 mm
Palomena prasina  12 tot 14 mm
Nezara viridula 12 tot 16 mm

Aan de lengteverschillen heb je dus niet veel.

Groet, Thijs

harry60

Dus dan zou dit een P. viridissima kunnen zijn ?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

#9
en dit een P prasina ?
Maar dan heeft de prasina 1 segment meer of heb ik het nu verkeerd?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Goyatlah

Hm ja, denk ook 4 en 5 segmenten te zien - zal dus iets meer aan de hand zijn dan 2 soorten in hetzelfde geslacht.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

GerardL

#11
Volgens mij allemaal P. prasina, die "gevlamde" uiteinde van de antenne's horen hierbij. Behalve de eerste foto, die heeft zwarte antenne's, maar is volgens mij ook een verschijningsvorm van P. prasina 4de instar. Het kan ook nog dat dit het verschil tussen mannetje / vrouwtje is.
De hoeveelheid segmenten heeft ook te maken met adult of volwassen, de laatste foto is volgens mij een volwassen exemplaar, de andere waarschijnlijk 4de instar.

In the guide to shieldbugs of the British isles vind je al deze instar terug.
Heb zelf een plaatje van alle instars, maar ivm copyrights (ik weet niet van wie) wil ik het liever niet plaatsen.

Nezara viridula heeft hele bonte nimfen, duidelijk herkenbaar, de adults zijn herkenbaar aan de stippen tussen Pronotum en scutellum, echter ben er zelf nooit een tegen gekomen, dus ik weet niet hoe makkelijk dit waarneembaar is.


Grtzzzz

Gerard

Sjors

#12
De diverse verschijningsvormen van de groene stinker is mij nu duidelijk geworden maar één ding begrijp ik nog niet, wat zijn dan wel het specifieke kenmerken van  Palomena viridissima, de foto's op internet en ook de twee meldingen bij waarnemingen zijn niet of nauwelijks van de plaatjes van de/onze P. prasina te onderscheiden.

Bedankt Gerard
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

GerardL

Hallo Sjors,

Ik denk dat je met deze vraag een gevoelige plaats treft.
Ik dacht dat deze vraag al meerdere malen gesteld is o.a. door Arp, en dat deze vraag wel goed gelezen word, maar er nooit een comment op komt.
Waarschijnlijk is er weinig info over, google maar eens, en je zult zien dat er niet zo gek veel info uitkomt. En dat wat er uit komt, kan ook nog fout zijn.

In Wanzen band 4 staat alleen vermeld dat deze hetzelfde seizoens-gebonden kleuren beeld geeft als de P. prasina, wel dat die veel zeldzamer is, en in duitsland zeer sporadisch voorkomt. ( Let wel dik kan ook betekenen, dat de soort niet correct herkend word).
De foto (1) die in Wanzen deel 4 van de P. virridissima te zien is, ziet uit als een P. prasina, maar de rand van het connexivum is dezelfde kleur/structuur als de rugzijde ( Scutellum - Pronotum). Ook is het Pronotum meer afgerond. Daar dit echter de enigste foto is waar van kan aangenomen worden dat de determinatie correct is, kunnen we er natuurlijk niet van uit gaan dat dit een hard kenmerk is voor de soort. Kan zelfs incidenteel zijn.

Grtzzzz

Gerard


Menko Vlaardingerbroek

#14
Ik herinner me van een ouder draadje ( http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...&hl=viridissima ) een opmerking van Berend Aukema dat P. viridissima bij ons waarschijnlijk niet meer voorkomt (hoe, wat, waarom weet ik uiteraard niet).
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

#15
Hallo Allemaal,

Blij dat er eens over doorgezaagd wordt - komt Berend wellicht ook noch een keer met een antwoord :gap:

Ik heb er inderdaad al vaker om gevraagd ;)

De genoemde kenmerken van het antenne lid kloppen alleen voor imago's, de meeste nimfen hebben inderdaad een segment (of wat) minder en de lengteverhoudingen zijn compleet anders.

Hier is een foto van viridissima van een duitse Wantsenhobbyist die beide soorten vanaf ei heeft opgekweekt en zegt geen verschillen tussen de nimfen hard te kunnen maken - maar ja, wie weet ziet hij iets over het hoofd en zijn er toch kenmerkjes bekend ... al vermoed ik wel dat hij z'n literatuur wel kent ...

Berend?

P.S. Voor de leuk - hier zijn wat plaatjes van Nezara viridula:
Zomerkleed
Winterkleed
3 Nimfenfasen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Sjors

Er is ook een foto (zwart/wit) van de Palomena viridissima te vinden in het rapport
Recent changes in the Dutch Heteroptera fauna (Insecta: Hemiptera)
door B.Aukema
http://www.repository.naturalis.nl/document/46393
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

thijsdegraaf

Waarneming is soms wat makkelijk met "Vrij algemeen" Dat wordt ook voor de Palomena viridissima aangegeven.
http://waarneming.nl/soort/view/25380

Ik ben ook nieuwsgierig naar wat Berend er van vindt.

Groet, Thijs

Arp

#18
CiteerEr is ook een foto (zwart/wit) van de Palomena viridissima te vinden in het rapport
Recent changes in the Dutch Heteroptera fauna (Insecta: Hemiptera)[/url] door B.Aukema
Bedankt Sjors,

Ik weet nu weer dat ik die PDF al eens gezien heb, maar toen hield ik me er in m'n kop kennelijk nog niet zo mee bezig - of m'n geheugen laat me in de steek; kan ook natuurlijk :rolleyes:

Interessant wel - eerst in 26 kmhokken en na 1952 foetsie  :o

Betere (kleuren)foto's, ook van Ekkehard Wachmann en dus ook echt wel goed op naam gebracht, vind je overigens hier ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

roelandlibeer

Voor wat ik weet :

P. prasina : zijkanten vooraan van het halsschild recht tot licht hol, vaak onderstreept met een oranje lijntje. Tweede en derde antennelid ongeveer even lang. ( zie Palomena prasina)

P. viridissima : zijkanten vooraan van het halsschild licht bol, nooit met een oranje lijntje maar gelijkkleurig. Tweede antennelid zo'n 1,5 à 1,8 keer zo lang als het derde. (zie Palomena viridissima)

Verder merk ik dat niemand zich durft uit te spreken over nimfen op foto.

wilde

#20
Ik heb mijn foto's ook nog eens bekeken en zie dat de imago's 5 antenne-segmenten hebben en de nimfen slechts 4. Op deze foto zijn een imago en een nimf 4e stadium samen te zien. Het lijkt me sterk dat dit niet dezelfde soort zal zijn, nl. P. prasina.
Soms zie je wel eens een speling der natuur bijv. deze foto van een nimf 5e stadium die een lid minder heeft aan 1 kant, maar die bepalen natuurlijk niet de norm.

Ook Wachman laat in zijn wantsenboek veel foto's zien van Palomena prasina imago's en nimfen in diverse stadia. De nimfen zijn zeer verschillend van kleur, maar hebben allemaal een 2e antennelid dat veel langer is dan het 3e. Bij de imago's zijn ze even lang en zijn het er 5 ipv. 4.
Wachman geeft slecht 1 foto (imago) van P viridissima en het 2e antenne-segment is ongeveer 1,3 x het 3e. Bovendien is het laatste segment aan de top voor driekwart zwart en de basis roodachtig; het 4e segment is bijna geheel roodachtig; de 1e drie segmenten zijn groenachtig. De zijkanten van het halsschild lijken iets ronder dan bij P. prasina. Aan de buitenrand is wél een oranje-achige kleur aanwezig.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me