op populier

Gestart door bruggeman, oktober 27, 2008, 21:49:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik weet niet of dit wel een gal is. Maar wat het anders zou kunnen (een houtig plantje?) zijn weet ik ook niet. Ik vind ze zo nu en dan tussen de schors van dode populieren. Ze zijn in deze tijd van het jaar erg afgesleten. Bijgaande foto's zijn van het voorjaar gemaakt
groet,
Ida

bruggeman

#1
foto 2 ook van het voorjaar. Het lijkt alsof er bladgroen in zit, maar dat zou ook alg kunnen zijn
groet,
Ida

bruggeman

en zo zien ze er nu uit
groet,
Ida

Floppy

Hoi Ida,

Vooralsnog kan ik er geen gallen van maken. Mogelijk is het toch iets anders.
Maar ik blijf oplettend.  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

Fijn, dank je. Dat ga ik ook doen. Mocht ik ze volgend voorjaar (vroeg: eind maart) weer zien dan maak ik ze open. Dan zie ik vanzelf wat er in zit. Nu was ik zo bezig met het proces volgen en dingen te verwachten die niet gebeurden (zoals dat er een bloemkroon uit zou komen) dat het materiaal te oud was voor onderzoek toen bleek dat dat wel nodig was.
groet,
Ida

bruggeman

#5
Hallo Marcel, jouiw mening had ik natuurlijk ook in mijn achterhoofd van het voorjaar, maar ik heb hem toen bijna dagelijks gevolgd en zag geen geen stengel, geen blaadjes en geen kroon. Bovendien was hij eind maart dat hij alweer over het mooiste heen en de paarse schubwortel bloeit pas april-mei. Bovendien id hij  zeldzaam en ik ken hem nu al van 2 vindplaatsen.

Het is niet  zo dat ik het per se niet geloof, maar ook jij was niet zeker, en ik zou zo graag iets zien  (een bloemkroon bijv) dat aantoonde dat je gelijk heb (wat je waarschijnlijk hebt). Enfin, ik probeer het van het voorjaar nogmaals
groet,
Ida

marcel123

CiteerHet is niet  zo dat ik het per se niet geloof, maar ook jij was niet zeker, en ik zou zo graag iets zien  (een bloemkroon bijv) dat aantoonde dat je gelijk heb (wat je waarschijnlijk hebt).
Klopt helemaal. Ik had gedacht dat deze al lang uitgebloeid zou zijn in mei..maar de foto's op Waarneming.nl geven je gelijk. Ik ben ook benieuwd.

marcel123

#7
Hoe ziet het er nu uit? Als de populieren dood zijn is een uitkruipend insect waarschijnlijker.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=44437