vliegende schoteltjes...

Gestart door Gert Kremer, oktober 27, 2008, 19:19:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Deze (dingen) kwam ik tegen op naaldhout.
Rond en hoog +/- 5mm. 1 tje omgekeerd met een dennennaald en er lijkt een lave in te zitten.
Wie komt dit bekend voor?

5813
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arp

Zijn het geen kleine slakkenhuisjes?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Kremer

CiteerZijn het geen kleine slakkenhuisjes?
Hallo Arp,
Daar wel aangedacht, maar ik weet het niet. ook het (huisje?) is zacht dat kun je zien, het ging stuk door de Dennennaald.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

han.endt

#4
Zet 'm eens op het gallenforum.

Gert Kremer

CiteerZet 'm eens op het gallenforum.
Hallo Han,
Wil jij deze topic verplaatsen? ik weet niet hoe dat moet of moet ik alles opnieuw invoeren?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

spinnenvrouw

Ik denk aan een schildluis, maar dat is een groep waar ik geen verstand van heb.
Jacomijn Prinsen

han.endt

Citeer
CiteerZet 'm eens op het gallenforum.
Hallo Han,
Wil jij deze topic verplaatsen? ik weet niet hoe dat moet of moet ik alles opnieuw invoeren?
Dat wil ik wel doen, maar ik vind dat Jacomijn een veel betere suggestie doet.

Gert Kremer

#8
Ben vandaag terug geweest, deze foto is door de mic. genomen.
Het beestje bleef (op de kop) aan het glaasje plakken.
Toch een slakje? maar zat wel los in het kapje.
De streepje zijn net kammetjes, maar dan aan twee kanten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Th.Heijerman

Tis maar een idee: er zijn larven van de fam. Mycetophilidae (Fungivoridae) die een slakachtige lichaamsvorm hebben en zich bedekken met dakvormige samenstellingen van slijm en excrementen. Ze leven in de strooisellaag en zijn mycetofaag en fytosaprofaag. Het betreft iig soorten van het genus Phronia en Epicypta, maar misschien hebben vertegenwoordigers van andere genera ook wel larven die dergelijke kapjes met zich meedragen ...

Theodoor

Gert Kremer

Hallo Theodoor,
Mycetophilidae: Nederlandse naam, Paddestoelmuggen.
Het doet mij goed om dit (op int.) te lezen, de "larven" zaten ook op zwammen die op naaldhout zaten.

Bedankt. ;)  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.