kievitsbloem?? is kweek??

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 05, 2006, 22:20:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

han.endt

Witte bloemen komen ook in de wilde populaties wel eens voor. De eerste is in een stadspark en de tweede zijn allemaal wit. Tja.

Hinko

De Heukels en de Oecologische Flora noemen ook wilde exemplaren met witte bloemen. Zo merkwaardig is het dus blijkbaar niet.

Als je in deze tijd goed oplet zie je de Kievitsbloem vrij regelmatig als tuinplant, vaak bij vijvers. Ook ontsnapt de plant nog wel eens, al dan niet opzettelijk. Ik vond vorige week een prachtig exemplaar, in een vochtige berm, overgang tussen klei en veen. Zou haast een natuurlijke standplaats kunnen zijn. Totdat ik de sprieten die ernaast stonden herkende als Hosta's. Toen leek het wilde gehalte me plotseling een stuk minder waarschijnlijk. :huh:

doei, Hinko  
mvgr, Hinko

Jeroen Nagtegaal

In een park kan het natuurlijk aanplant zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

han.endt

Ja dat gebeurt nog al eens. De Kievitsbloem is typisch zo'n soort die men graag een handje wil helpen.

grunsven

De tweede foto is wel uit een gebied waar hij volgens mij in het wild voor komt. en gezied de asexuele voortplanting is een bosje witte dan niet vreemd.

Wat betreft dat handje helpen valt het erg tegen. Inderdaad kun je ze bij elk tuincentrum vinden maar de winlde populaties zijn erg achteruit gegaan met name door habitatsvernietiging.

Vergelijkbaar is de narcis. Je ziet overal narcissen groeien maar de wilde narcis zijn we in Nederland bijna kwijt (of al helemaal?).

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Edwin Dijkhuis

Nog even over witte kievitsbloemen.
In Groningen heeft langs de Drentse A vroeger een uitgebreide populatie kievitsbloemen gestaan. Er is zelfs een artikel in de Levende natuur over deze vindplaats verschenen. De reden: de populatie was hoofdzakelijk wit. De populatie is recent teruggevonden: helaas slechts nog maar enkele bloeistengels.  

Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl